tand of bot, nagel?
tand of bot, nagel?
vreemd fossiel, gevonden in de loire, uit een gestorte hoop van de falunzee (zomer 2016). ik kan geen vergelijkbaar iets vinden dus wie kan mij helpen? is 8,5 cm lang. op detail foto, van voren (bovenaf, net hoe je het ziet) is te zien dat het geen mooie punt is zoals je bij een tand veracht, maar er lijkt een gleuf in de punt te zitten.
ehr van der wal
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: tand of bot, nagel?
Het heeft veel weg van een tand zoals je wel ziet bij zeereptielen. Ik ben alleen niet bekend met deze vindplaats dus durf er verder niets over te zeggen.
Groet,
Niels
Niels
wat ik vreemd vind is de hele dunne zwarte laag, dan ene dikke kalkachtige laag en dan een nagel achtige laag die geribbeld is. Daarnaast de bolle onderkant. enige idee wat voor zeereptiel?
ehr van der wal
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Is die kalkachtige laag geen sediment dat je er voorzichtig af kunt halen? Misschien levert dat meer informatie op.
Groet,
Niels
Niels
ik denk het niet. het enig wat ik vond was deze link naar een plesiosaurus. deze heeft ook dit type laagjes lijkt het.
http://www.thefossilforum.com/index.php ... aur-tooth/
http://www.thefossilforum.com/index.php ... aur-tooth/
ehr van der wal
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Het buitenste dunne laagje zou misschien tandglazuur kunnen zijn. Lijkt wel enigzins op het glazuur van tanden van zeereptielen zoals plesio/pliosauriërs. In ieder geval denk ik dat deze tand verder moeilijk determineerbaar zal zijn.
Ook kan het zijn dat t helemaal geen tand is, maar wat t dan wel is, geen idee.
Gr
Lars
Ook kan het zijn dat t helemaal geen tand is, maar wat t dan wel is, geen idee.
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
hmmm, mogelijk is het inderdaad een rudist hipperutis. en is die laag een kalklaag die later is aangegroeid. Het is nu wel zeker geen tand. Het is niet glad genoeg, op fotos zijn de ribbels minder goed zichtbaar, en de gleuf aan de achterzijde van de punt klopt ook niet met een tand.
weet iemand of een dergelijke dikke laag inderdaad gevormd kan worden?
weet iemand of een dergelijke dikke laag inderdaad gevormd kan worden?
ehr van der wal
Wellicht kunnen close-ups van de opening onder verschillende hoeken helpen bij de verdere determinatie. (foto bijgevoegd ter verduidelijking van wat ik bedoel).
Groeten,
Arno