Enci 8 oktober
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Enci 8 oktober

Niet veel gegraven in de Enci de afgelopen periode. Toch aardig wat mooie dingen zien passeren. Geneer je niet en post je vondsten aub!
Mijn vondsten, Een mooi stuk zeegras, en nog mooier, een Schub met zaadje van een kegel van Araucaria sp. Tot nu toe een 5-tal bekend! Schub is circa 15mm.
To share or not to share, that's the question!
Antw: Enci 8 oktober
Mart,
dat zeegras is al mooi met die typische zig-zag dwarslijntjes, maar het Araucaria sp. zaadje is toch de max.
Dit is echt wel een unieke vondst. Proficiat.
Lugo
dat zeegras is al mooi met die typische zig-zag dwarslijntjes, maar het Araucaria sp. zaadje is toch de max.
Dit is echt wel een unieke vondst. Proficiat.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Super vondsten Mart. Het zaadje had ik live gezien. Erg indrukwekkend en nummer 6 ooit te vinden is zeker nog indrukwekkender. Proficiat.
Beste Groeten,
Oliver
Beste Groeten,
Oliver

Hierbij dan onze bijdrage!
Op foto 1 een paar losse vondsten, waaronder een prachtig keeltandje van mosasaurus.
Op foto 2 mooie exemplaren van Serratolamna serrata en Cretalamna appendiculata.
Foto 3: wij denken 2 squalicorax tanden; de losliggende is zeker S. pristodontus, maar die vastzittende? Extra duidelijk afgebeeld op foto 4. De consensus tot nu toe is, dat het toch squalicorax is, maar hoe zit het dan met die op het oog veel kleinere serraties?
Foto 5: mooi honingraatstructuurtje van een 25 bij 15 mm. Ik had geen idee wat het eigenlijk is, maar de deskundige (Oliver/ Hubertus) hielp mij daarbij: bryozoa-kolonie met de fraaie naam Onychocella piriformis (v. Hagenow, 1851).
Laatste foto: zeer spannende vondst vind ik zelf. Het lijkt het uiteinde van een groter bot. Is nu nog nat en vies. Als het goed gedroogd is, zal ik het voorzichtig in etappes verstevigen en verder uitprepareren. Verslag t.z.t. op preparatie pagina. Mocht iemand al zien wat het is, graag!
Hartelijke groet!
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 10-10-2016 om 11:07 NL]
- Caveman
- Contacteer:
Je had wel gelijk Dirk, maar t harde werken heeft zich zeker geloond. Vooral dat Ptergoïd tandje is erg mooi!
Mooie vondsten, Dirk, en alleen al dat keeltandje loont voor de zware arbeid.
Ik ben zelf weer op zoek gegaan naar de bryozoën- lagen en heb dus uitsluitend gezocht op het hoogste plateau achteraan in de groeve.
Uit dat gruis komt natuurlijk ook wat ander materiaal dan alleen maar bryozoa.
Zo vond ik weer zo'n piepklein regulair zee-egeltje, maar ook de brachiopode op de toegevoegde foto's zat er tussen.
Het is de dorsale klep ( binnen- en buitenzijde ) van een Thecidiopsis ( Parathecidea ) hieroglyphica ( Goldfuss, 1840 ).
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Caveman
- Contacteer:
Mooie vondst Luc, en mooie foto!
Zelf bericht gehad van Raymond, dat de zaadschub van de Araucaria waarschijnlijk het laagste (oudste) voorkomen hier is!
[Bewerkt door Caveman op 10-10-2016 om 16:40 NL]
Zelf bericht gehad van Raymond, dat de zaadschub van de Araucaria waarschijnlijk het laagste (oudste) voorkomen hier is!
[Bewerkt door Caveman op 10-10-2016 om 16:40 NL]
Bedankt Mart, ook voor de hulp met het maken van de foto's.
De vroegst voorkomende zaadschub van Araucaria, dat is wel een interessante toevoeging aan de bestaande kennis hieromtrent.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites