ENCI/ Lichtenberg/ bot
Antw: Antw: ENCI/ Lichtenberg/ bot
Nee, excuses; Van top tot teen: 7,5 cm.Masterofearth schreef:
Ik mis de schaal van dit stuk, of heb ik ergens overheen gelezen?
Antw: Antw: ENCI/ Lichtenberg/ bot
Ik denk ook botdeel, maar Plikona geeft als enige een suggestie; dat is een kaakdeel van een kraakbeenvis.Mc_Crabs schreef:
Is het niet gewoon een flink stuk bot, lijkt er toch echt op.
Kan niet missen, maar vanwaar je twijfel?
En uiteraard wil ik graag weten welk botdeel en van welk dier.
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Antw: ENCI/ Lichtenberg/ bot
Mooie vondst Dirk, apparte structuur er op. Geen idee wat t is.
Gr
Lars
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Ga er maar vanuit dat Plikona je in de juiste richting heeft gewezen en als hij er geen reptiel (mosa,schildpad) in ziet mag je die piste wel schrappen.
Mijn eerste gedacht was ook Chimaeroid materiaal.
Hierbijde titel van een artikel over een Chimaeroid fossiel uit de Gronsveld member.
A fossil Chimaeroid from the Gronsveld Member (Late Maastrichtian, Late Cretaceous) of northeast Belgium
by
Christopher J. DUFFIN (*) & Jozef P.H. REYNDERS (**)
[Bewerkt door brachino op 14-10-2016 om 18:06 NL]
[Bewerkt door brachino op 14-10-2016 om 18:14 NL]
Mijn eerste gedacht was ook Chimaeroid materiaal.
Hierbijde titel van een artikel over een Chimaeroid fossiel uit de Gronsveld member.
A fossil Chimaeroid from the Gronsveld Member (Late Maastrichtian, Late Cretaceous) of northeast Belgium
by
[Bewerkt door brachino op 14-10-2016 om 18:06 NL]
[Bewerkt door brachino op 14-10-2016 om 18:14 NL]
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Het is een mooie vondst. Ik weet niets van deze vindplaats en kan je dus niet echt verder helpen. Het enige dat ik kan zeggen dat ik in Wimereux dit jaar ook een Chimaera tandplaat vond (Ischyodus, Jura) en ik dat lange tijd aanzag voor een bot. Voor een eenvoudige pleistocene bottenzoeker als ik, zijn dit vreemde gevallen.
Als je op "Ischyodus tooth plate" zoekt zal je afbeeldingen vinden die jou misschien wat verder kunnen helpen. Ik zeg natuurlijk niet dat het dat is (er zit een heel tijdperk tussen), maar meer ter vergelijking. Die structuur van jouw bot bv. http://picclick.ca/Ischyodus-Ratfish-Ja ... id=1&pid=1 lijk je daar ook te kunnen zien, al verschilt deze weer van mijn vondst.
[Bewerkt door sjaak op 15-10-2016 om 18:43 NL]
Als je op "Ischyodus tooth plate" zoekt zal je afbeeldingen vinden die jou misschien wat verder kunnen helpen. Ik zeg natuurlijk niet dat het dat is (er zit een heel tijdperk tussen), maar meer ter vergelijking. Die structuur van jouw bot bv. http://picclick.ca/Ischyodus-Ratfish-Ja ... id=1&pid=1 lijk je daar ook te kunnen zien, al verschilt deze weer van mijn vondst.
[Bewerkt door sjaak op 15-10-2016 om 18:43 NL]
Groet,
Niels
Niels
Lijkt me ook een vissenkaak deel. Heb namelijk zelf ook enkele stukken van die aard echter niet zo groot. Indien je Chimeara er vooralsnog niet aan wilt plakken zou ik toch blijven zoeken in de richting van beenvissen. Reptiel acht ik vanwege enkele kenmerken onwaarschijnlijk.
Groeten,
Arno
Groeten,
Arno
John Jagt gaf mij het volgende antwoord:
DIE FOTO'S VAN HET BOT DAT JE STUURDE TONEN DUIDELIJK AAN DAT HET EEN KAAKDEEL VAN EEN RATVIS (CHIMAERIDAE) IS, WAARSCHIJNLIJK EDAPHODON UBAGHSI.
Samen met alle suggesties tot nu toe lijkt mij daarmee deze determinatie afgerond; ik ben heel blij met deze aanvulling op mijn kleine maar fijne Maastrictien collectie.
Iedereen hartelijk bedankt!
Groeten,
Dirk
DIE FOTO'S VAN HET BOT DAT JE STUURDE TONEN DUIDELIJK AAN DAT HET EEN KAAKDEEL VAN EEN RATVIS (CHIMAERIDAE) IS, WAARSCHIJNLIJK EDAPHODON UBAGHSI.
Samen met alle suggesties tot nu toe lijkt mij daarmee deze determinatie afgerond; ik ben heel blij met deze aanvulling op mijn kleine maar fijne Maastrictien collectie.
Iedereen hartelijk bedankt!
Groeten,
Dirk
In november 2001 vond ik een onderkaak van een Edaphodon ubaghsi, 60cm boven de Lichtenberg Horizon. Ik heb dat stuk toen aan Jeff Reynders gegeven om te determineren en prepareren. Ik heb een foto en een tekening van hem gekregen maar sindsdien niets meer van hem gehoord. Ik kan ook geen gegevens van hem vinden. Iemand een idee?
Ik vond nog een foto van de vondstlocatie, noordwand ENCI. Het stuk zou ik doneren aan het natuurhistorisch museum van Maastricht.
Arjan van der Star
Geoloog - Docent geografie
Geoloog - Docent geografie
Hoi Arjan,
Dat is een eind geleden.
Ik denk dat er zo goed als niemand van de mensen die indertijd Jef kende weet waar die uithangt en wat er van geworden is.Totaal van de kaart verdwenen.
Zijn collectie of wat er van over is, ligt wel in het NHMM.
Over de onderkaak is indertijd wel een artikeltje verschenen.
Het stuk ligt waarschijnlijk wel in het NHMM.
Ik denk dat John het vorig jaar nog heeft laten zien, samen met nog een aantal andere kaakdelen.
Wil je zekerheid neem dan is contact op met John.
Gr, Dirk.
Hierbij de titel van het artikel over een Chimaeroid fossiel uit de Gronsveld member.
by
[Bewerkt door brachino op 17-04-2017 om 15:29 NL]
Dat is een eind geleden.
Ik denk dat er zo goed als niemand van de mensen die indertijd Jef kende weet waar die uithangt en wat er van geworden is.Totaal van de kaart verdwenen.
Zijn collectie of wat er van over is, ligt wel in het NHMM.
Over de onderkaak is indertijd wel een artikeltje verschenen.
Het stuk ligt waarschijnlijk wel in het NHMM.
Ik denk dat John het vorig jaar nog heeft laten zien, samen met nog een aantal andere kaakdelen.
Wil je zekerheid neem dan is contact op met John.
Gr, Dirk.
Hierbij de titel van het artikel over een Chimaeroid fossiel uit de Gronsveld member.
by
[Bewerkt door brachino op 17-04-2017 om 15:29 NL]