Franse Bryozoa / Mioceen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jeremy
Antw: Franse Bryozoa / Mioceen

Bericht door Jeremy » 01 okt 2016, 17:06

Afbeelding

Hierbij een kleine greep van verschillende soorten Crisia.
Ik had deze al gesorteerd en in een doosje opzij gelegd om later toe te voegen.
Tot mijn verbazing zag ik opnieuw wat ik toen had gevonden.

Wat mij heel bijzonder blij maakte was het specimen met de ovicel, want deze zijn heel moeilijk te vinden.
Ten tweede viel mij op dat de peristomen zeer goed bewaard zijn. Op de meeste foto's van Crisia in papers zie je dat deze afgeplat zijn.
Ik meen dat ik deze exemplaren uit een halve zee-egel heb gehaald, wat de uitzonderlijke bewaring verklaart.

groeten
Jeremy

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 03 okt 2016, 19:33

Hoi Jeremy,

bedankt voor het delen!
Dat is echt een forse ovicel.
Ben je zeker dat het allemaal Crisia's zijn?

Beste Groeten,
Oliver

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 04 okt 2016, 10:50

Jeremy,

dit is inderdaad een heel grote ovicel.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Jeremy

Bericht door Jeremy » 06 okt 2016, 12:14

Het is omdat jullie er op wijzen dat ik er even bij stilstond.
En me afvraag of dit dan inhoudt dat de larve ook zo groot was?
Of zou het kunnen dat er meerdere larven in een broekkamer kunnen zijn?

groeten
Jeremy

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 06 okt 2016, 13:41

Er zaten meerdere ooecia in het gonozooid.

Groeten,
Oliver

Jeremy

Bericht door Jeremy » 06 okt 2016, 23:17

bedankt voor je antwoord,
Ik was vergeten te antwoorden op je vraag of dit alle Crisia zijn, en ja dus, volgens de indeling van Canu en Buge.
Het kan dus zijn dat die ondertussen veranderd is.
Het middelste specimen is afwijkend van vorm en is Crisia eburnea.

groeten
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 31 okt 2016, 15:23

Ik heb het werk aan de Plagioecia patina kunnen afronden.
Van de 7 specimens die ik met het werk van Canu als zodanig had gedetermineerd heb ik er 3 kunnen bevestigen, eentje is er in de vuilbak verdwenen en 3 andere zijn twijfelachtig. Deze gaan in een andere doos om later te herzien.
Michelin beschrijft deze soort als “ jolie et élégant polypier”. Meningen mogen verschillen en er zijn tal van andere soorten die ik veel mooier en specialer vind. Ik denk dat ik een beetje teleurgesteld was door de kwaliteit van mijn specimens… Een week later ben ik met een andere soort bezig en kom ik een prachtig exemplaar tegen. Jammer genoeg kan ik deze niet verwijderen zonder brokken te maken.

Plagioecia patina komt ook voor in het Krijt en zelfs vandaag aan onze kust kan je ze met veel geduld vinden op oa aangespoeld afval. De tekeningen van de recente soort hebben me niet echt geholpen, evenmin als de fotografische tekening van Canu.

Regelmatig zijn zijn tekeningen moeilijk te gebruiken omdat de typische kenmerken niet zichtbaar zijn of moeilijk weer te geven of omdat zijn specimen verweerd is.
Canu heeft veel nieuwe soorten gecreëerd op basis van slechts 1 gevonden specimen. Waarop Buge het bestaan van die soort in twijfel trekt, soms terecht. Maar in andere gevallen heb ik er meerdere specimens van en is het dus een valabele soort. Buge maakt ook andere fouten door oa een indeling te maken op basis van 1 element vb de ovicellen. Gelukkig sla ik op dat moment een recent boek open om te lezen dat zijn naamswijziging niet valabel is.
Dit alles zorgt regelmatig voor verwarring en het helpt niet om je suf te staren naar foto’s. Dan is het tijd om de omschrijving van de soort te herlezen en de kenmerken, 1 voor 1, proberen terug te vinden in de specimens.
En dat is nu gelukt. Echte conclusies kan ik niet maken, daarvoor had ik te weinig materiaal.

Oliver,

Het toeval wil dat ik momenteel een exemplaar van Lichenoporidae moet determineren en dat het om dezelfde soort gaat die jij ontvangen hebt.
Buge vermeldt twee soorten: Lichenopora echinulata en Lichenopora hispida ( oude naam: Discoporella hispida.
Ik heb hiervan 29 specimens, waarvan een 6-tal met ovicellen. Voldoende materiaal om hierin duidelijkheid te krijgen.
Van zodra ik alles bekeken heb zal ik dat posten.

groeten
Jeremy

Jeremy

Bericht door Jeremy » 31 okt 2016, 15:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de laatste tijd weinig aandacht kunnen geven aan wat er op het forum gebeurt en probeer dat nu een beetje in te halen door jullie een deel van mijn collectie te tonen.

In tegenstelling tot wat men zou denken, “Bryozoa zijn klein”, dus de rest ook…
Zal ik beginnen bij het begin…

Foto1: dit zijn aluminium bakvormen, ideaal om de vondsten in de groeve op te bergen. Dit is de voorraad van verleden jaar en is afgewerkt maw de interessantste stukken zijn er uit. Ik hou ze nog even bij, als reserve. Op het karton schrijf ik de datum, naam van de groeve en de gemeente.
Foto 2: De meeste stukken steek ik eerst in een plastieken zakje, afsluitbaar met een strip. Zodoende worden ze bij het transport beschermd.
Foto 3: grof geschut: een tang en een houtvijl. Heel veel van de stukken zijn Celleporaria palmata, de soort die struikvormige kolonies vormt. Hierop groeien talrijke andere Bryozoa.. Met de tang kan ik die stukken kleiner maken. Ik kan onmogelijk alle schelpen bijhouden, dus de tang helpt om deze kleiner te maken. De vijl dient tevens om de basis vlak te maken zodat ik deze kan lijmen. Daarna komt het fijnere werk. Afhankelijk van de soort volgen nog andere behandelingen, zoals spoelen met water, azijn, ammoniak, etc. Hierover heb ik in het verleden al over geschreven.
Foto 4: alles direct en overzichtelijk bij de hand.
Foto 5 van zodra een specimen klaar is lijm ik het op maquette-karton en gaat het in een doosje, voorzien van nummer en naam.
Foto 6, 7 het kleinere doosje gaat in een grotere doos
Foto 8 En de grotere dozen schuiven zo de kast in, op maat gemaakt met Ikea.

rest volgt

[Bewerkt door Jeremy op 31-10-2016 om 15:49 NL]

Jeremy

Bericht door Jeremy » 31 okt 2016, 16:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deel 2:

Het wordt al wat “spectaculairder”….

Foto 1 Dit zijn de grootste brokken Celleporaria palmata. Het is onbegonnen werk om alle kolonies te determineren. Maar het zijn er veel, heel veel.
Foto 2 Dit is deel 1 van de collectie schelpen (behalve rechts is een platte steen)
Foto 3 Het pronkstuk: 5 exemplaren van de enorme schelp Chlamys albina. ( ong 17cm in breedte)
Foto 4 fragment van ong 2 cm breed. Ik heb deze foto snel genomen om te tonen hoe de grote schelpen begroeid zijn.

Deze schelpen zijn allen gevonden in dezelfde groeve. Zij bieden een ideale beschutting voor talrijke kwetsbare Bryozoa. Vooral Tubuliporidae hebben een voorliefde om zich hierop te nestelen.

Ik weet het, het oogt niet zo spectaculair maar…
er is 1 schelp met meer dan 200 kolonies….

Deze schelpen zijn zeer bijzonder niet alleen door de massale groei van zoveel verschillende soorten maar bovendien zijn ze niet begroeid met overkorstende soorten zodat elke kolonie los staat van andere. En ze zijn van een uitzonderlijke bewaring, met alle mogelijke details.

Hier kruipt zoveel werk in dat ik nog niet weet hoe ik dat ga aanpakken.
Ik wil nagaan hoe ik hiervan een foto kan maken, formaat van een poster, A1?

Groeten
Jeremy

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 31 okt 2016, 21:10

Dag Jeremy,

ik denk dat de beschrijving hoe jij het onderzoek hebt gedaan op jouw exemplaren van Plagioecia patina een mooie illustratie is van de moeilijkheidsgraad om een specimen op soort te determineren.
Er is vooreerst de soms verwarrende naamgeving in de literatuur, auteurs die mekaar al eens tegenspreken of een gebrekkige beschrijving afleveren en daar bovenop soms ook onduidelijke afbeeldingen of vage foto's.
Maar toch geeft het voldoening om na heel wat opzoekwerk klaarheid te zien in deze wirwar van gegevens en een soort weer van een naamkaartje te kunnen voorzien.
Al blijven er uiteindelijk heel wat exemplaren onbenoemd.

Het is ook heel interessant om te lezen en te zien hoe jij je exemplaren prepareert en opbergt. Dit is wel erg verschillend van de dikwijls zeer kleine fragmenten, die uit het gruis van het Krijt tevoorschijn komen.

De kolonies op die schelpen zijn echt prachtig bewaard en een A1 formaat poster van de laatste schelp gaat echt een uniek stuk zijn.

Bedankt in elk geval om dit te tonen.

Groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie