wat kan dit zijn.
-
wat kan dit zijn.

beste allemaal vandaag dit stuk bot op de ZM gevonden. thuis zag ik het volgende: er lijken knaagsporen op te zitten, klopt dat? maar iets anders is de vezelige structuur op een gedeelte van het bot, iemand enig idee wat dit kan zijn? het is versteend en zit op het bot en zijn eruit als lange vezels, toch bot structuur?
alvast bedankt voor jullie mening!
grt Errie
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: wat kan dit zijn.
Het is sowieso bot, maar wat voor bot of dier weet ik niet. Sommige botten hebben die structuur. Ik ben het met je eens dat er knaagsporen op lijken te zitten.
[Bewerkt door sjaak op 04-12-2016 om 21:34 NL]
[Bewerkt door sjaak op 04-12-2016 om 21:34 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Inderdaad lijken mij ook knaag sporen te zijn die te zien zíjn.
De bot structuur kan verschillen ,door of een soort versnelde groei , ontsteking ,of wildgroei van de cel structuur.
Of andere oorzaken soms is een bot op sommige plekken ook zo ruw aan de buiten kant ,
dan kan het ook een spieraanhechting zijn .
Dit stuk is een leuke vondst.
Gr
Huug
De bot structuur kan verschillen ,door of een soort versnelde groei , ontsteking ,of wildgroei van de cel structuur.
Of andere oorzaken soms is een bot op sommige plekken ook zo ruw aan de buiten kant ,
dan kan het ook een spieraanhechting zijn .
Dit stuk is een leuke vondst.
Gr
Huug
Die kleine krassen kunnen bijtsporen zijn of anders meer recente schade.
Die gekke knobbelige vormen zien er uit als spieraanhechtingen. Maar dan abnormale spieraanhechtingen. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar het zou wel eens pathologisch kunnen zijn. Een plek waar spieren gescheurd zijn geweest of iets dergelijks en weer zijn aangegroeid. Om bot zo erg te bewerken is aanzienlijke trauma nodig.
Die gekke knobbelige vormen zien er uit als spieraanhechtingen. Maar dan abnormale spieraanhechtingen. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar het zou wel eens pathologisch kunnen zijn. Een plek waar spieren gescheurd zijn geweest of iets dergelijks en weer zijn aangegroeid. Om bot zo erg te bewerken is aanzienlijke trauma nodig.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
Het zou een stuk van een ulna (ellepijp) van een neushoorn kunnen zijn.
Ik herken de spieraanhechtigen bij een van mij gevonden stuk.
De sporen zouden goed geknaag kunnen zijn, want ook dat is aanwezig op mijn gevonden stuk. (Er zit vaker vraat op de ulna's van neushoorns)
Ik zal proberen een keer foto's te plaatsen, maar ik heb t nu erg druk.
Groeten,
Ivan
Ik herken de spieraanhechtigen bij een van mij gevonden stuk.
De sporen zouden goed geknaag kunnen zijn, want ook dat is aanwezig op mijn gevonden stuk. (Er zit vaker vraat op de ulna's van neushoorns)
Ik zal proberen een keer foto's te plaatsen, maar ik heb t nu erg druk.
Groeten,
Ivan
-
- Been thanked: 45 times
Dit moet iemand met ervaring in handen hebben. Spieraanhechtingen zien er ongeveer zo uit, maar laten niet als een laagje los. Er is in mijn ogen één mogelijk hakspoor (foto 7). De rest heeft een andere kleur. De rest blijft gokken.
Charlie
-
dank allemaal, ik ben nu best wel benieuwd wat die vezelige structuur nu precies is.
het advies van Charlie om het in handen te laten bekijken spreekt me erg aan, heeft iemand een idee bij wie dit kan?
groeten Errie
[Bewerkt door erriegraven op 05-12-2016 om 15:51 NL]
het advies van Charlie om het in handen te laten bekijken spreekt me erg aan, heeft iemand een idee bij wie dit kan?
groeten Errie
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: wat kan dit zijn.
WPZ determinatiedagerriegraven schreef:
dank allemaal, ik ben nu best wel benieuwd wat die vezelige structuur nu precies is.
groeten Errie
dat eventuele hakspoor dat Charlie noemde is vooral de moeite waard om te bekijken; zelf dacht ik eerder aan een wat verweerd knaagspoor maar het zou inderdaad lunnen.
[Bewerkt door sjaak op 05-12-2016 om 21:47 NL]
Groet,
Niels
Niels
-
ok bedankt voor de info, ik houd het in de gaten wanneer er een determinatie dag is.
grt
Errie
grt
Errie