Onbekend microfossiel Emael-member Limburgse Krijt
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Onbekend microfossiel Emael-member Limburgse Krijt

Hoi allen,
Dit kleine stukje natuurschoon kwam ik vanavond tegen in mijn monster van de Emael-member. Diameter is ca. 0,2 mm. Iemand een idee?
Groeten,
Koen
Koen
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Onbekend microfossiel Emael-member Limburgse Krijt
2 mm of 0.2 mm? het heeft wel wat weg van een Diatomee (kiezelwieren) maar dat is een wilde gok.
Pim
Pim
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Koen,
een bijzondere vondst. Voor een determinatie zou je SEM-foto's moeten maken, maar ik denk dat het om een kalkplaatje (ossikel) van een zeekomkommer (holothuridea) gaat. Om voorbeelden te zien, zou je het werk van Jens Bohn kunnen downloaden: https://edoc.ub.uni-muenchen.de/13698/1/Bohn_Jens_M.pdf
Beste Groeten,
Oliver
een bijzondere vondst. Voor een determinatie zou je SEM-foto's moeten maken, maar ik denk dat het om een kalkplaatje (ossikel) van een zeekomkommer (holothuridea) gaat. Om voorbeelden te zien, zou je het werk van Jens Bohn kunnen downloaden: https://edoc.ub.uni-muenchen.de/13698/1/Bohn_Jens_M.pdf
Beste Groeten,
Oliver
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Bedankt voor de reacties! Oliver, ik ben echt verbaasd dat je de link met zeekomkommer gelegd krijgt. Het lijkt er inderdaad wel erg op. Ik zal de literatuur eens doornemen. Bedankt voor de link!
@Pim: het is inderdaad 0,2 mm. Ik moest eerst ook denken aan kiezelwieren, maar iets in me zei dat het dat niet is. Maar ik weet zelf eigenlijk niet waarom (lekker vaag).
@Pim: het is inderdaad 0,2 mm. Ik moest eerst ook denken aan kiezelwieren, maar iets in me zei dat het dat niet is. Maar ik weet zelf eigenlijk niet waarom (lekker vaag).
Groeten,
Koen
Koen
Hoi Oliver, bijzonder knap dat je daar op komt. We weten nog maar een heel klein deel wat er allemaal leeft en wat er geleeft heeft.
groet,Ben
0000000000
Mijn eerste idee was ook Holothurian. Kijk zeker eens naar de artikels van Mike Reich die ook over soorten uit het Duitse Maastrichtiaan geschreven heeft.
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996