Prep : Reedops . Atchana .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prep : Reedops . Atchana .

Hallo iedereen.
Nu de Hollardops is afgewerkt neem ik deze Reedops onder handen naast de steen met de kleine trilo,s,dit voor de afwisseling

Deze Reedops heb ik deze zomer eens aangeprept,maar ook vlug weer aan de kant geschoven.
Deze trilo,s (Heb er drie) zijn zo goed als niet te preppen,de matrix kleeft als de Hel.
Maar ze moeten er ooit ook eens uit,hetzij dan met bloed -zweet-en zeer veel tranen.
Dit soort trilo,s is niet te preppen zonder zeer veel hits,hetgeen ik hier wil vermijden zijn kraters,dit wil dus zeggen dat je de schaal aan het wegpreppen bent zonder dat je het door hebt,met een hit weet ik nog raad ,maar met een krater niet,das fataal.
Als deze trilo er ooit uit is zal het rond de 8 cm moeten zijn.
Ben hier weer een paar weken zoet mee.

Vraagje aan de preppers,wat is jullie ervaring met Reedops uit Atchana ?
GR
[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2016 om 20:50 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2016 om 20:59 NL]
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Prep : Reedops . Atchana .
Kan zéér plakkerig zijn, dus je werkt altijd dicht tegen de schaal aan. Maar met veel geduld wel redelijk te doen. Plakkerigheid kan erg variabel zijn van plaats tot plaats.
Opgelet want de matrix in Atchana kan instabiele pyriet concreties bevatten (met limonietvorming), en ook tectonische scheurtjes, al dan niet verschoven en/of gevuld met calciet. Je zal je niet vervelen
[Bewerkt door Frederik op 12-12-2016 om 21:00 NL]
Opgelet want de matrix in Atchana kan instabiele pyriet concreties bevatten (met limonietvorming), en ook tectonische scheurtjes, al dan niet verschoven en/of gevuld met calciet. Je zal je niet vervelen

[Bewerkt door Frederik op 12-12-2016 om 21:00 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters

Hallo Bedankt Frederik voor de uitleg.
Hier een foto van wat ik vanavond heb geprept,de vorige was van deze zomer.
Er zitten inderdaad tectonische scheurtjes in de schaal.
Maar het grote probleem is het roestig laagje die op de trilo zit,je ziet het rechts naast de X,dit laagje houd de matrix stevig vast en aan de andere kant de trilo,dit laagje zit zo goed als over de volledige trilo en is zeer moeilijk te verwijderen.
Nog een verschil is dat deze trilo zwart is van kleur,de twee andere zijn bruin met nog veel meer van die scheurtjes.
Deze hier is de matrix wat grijzig bruin,de andere twee is de matrix licht bruin.
Maar met een ding heb je zeker gelijk,ik zal me niet vervelen met deze prep,eerder ergeren

GR
[Bewerkt door strandjutters op 12-12-2016 om 21:40 NL]
strandjutters
Pascal,
ik heb in totaal 7 specimen van het genus Reedops uit de streek van Atchana geprept en ik moet zeggen dat de moeilijkheidsgraad varieerde. Veel hangt of van het type matrix en de verweringsgraad.
Maar in het algemeen viel het preppen toch mee, omdat er bijna geen pukkels en geen stekels op het skelet zitten.
Je vindt de meeste van die 7 preps wel terug op dit forum; anders kan ik je altijd wel wat foto's mailen.
Veel succes
Lugo
ik heb in totaal 7 specimen van het genus Reedops uit de streek van Atchana geprept en ik moet zeggen dat de moeilijkheidsgraad varieerde. Veel hangt of van het type matrix en de verweringsgraad.
Maar in het algemeen viel het preppen toch mee, omdat er bijna geen pukkels en geen stekels op het skelet zitten.
Je vindt de meeste van die 7 preps wel terug op dit forum; anders kan ik je altijd wel wat foto's mailen.
Veel succes
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
Hallo Luc.
Ik heb er wel een paar gezien die je hebt geprept,ik herinner mij die vel gekleurde nog goed
Dat was toen ook geen gemakkelijke geloof ik.
Deze hier heeft toch redelijk wat pukkels op de centrale thorax,maar das niet echt het probleem denk ik.
Ik hoop dat ik bij deze prep op de slechtste plaats begonnen ben ,en dat het enkel maar beter kan gaan
maar ik vrees er een beetje voor.
Hoe de rest van de trilo is weet ik niet,het zit volledig verdoken in de steen.
Morgen zien we verder
GR
Ik heb er wel een paar gezien die je hebt geprept,ik herinner mij die vel gekleurde nog goed

Dat was toen ook geen gemakkelijke geloof ik.
Deze hier heeft toch redelijk wat pukkels op de centrale thorax,maar das niet echt het probleem denk ik.
Ik hoop dat ik bij deze prep op de slechtste plaats begonnen ben ,en dat het enkel maar beter kan gaan

Hoe de rest van de trilo is weet ik niet,het zit volledig verdoken in de steen.
Morgen zien we verder

GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Er staat ook een Reedops van Atchana in het determinatiesysteem: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ek=61-0092
Maar de jouwe is normaal gezien een andere soort, nl. R. cephalotes hamlagdadianus. Bij jouw steekt de glabella verder naar voren uit, en is de wang van het cephalon iets minder puntig (maar wel nog hoekig).
Maar de jouwe is normaal gezien een andere soort, nl. R. cephalotes hamlagdadianus. Bij jouw steekt de glabella verder naar voren uit, en is de wang van het cephalon iets minder puntig (maar wel nog hoekig).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters

Hallo iedereen.
Vanavond een uurtje of drie geprept,het gaat tergend langzaam ;(
Ik dacht dat ik gisteren het pygidium in zicht had na de derde thorax,maar dat blijkt dus niet zo te zijn.Op de voorlaatste thorax ligt nog een stukje schaal,die laat ik daar nu nog liggen tot dat ik zeker ben dat het niet van deze trilo komt.
het einde draait zelfs weg in de steen,maar das goed nieuws anders was mijn steen te kort

En Frederik,ik hou die naam in de gaten,het zal wel deze soort zijn denk ik.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen.
Alweer drie uurtjes verder,heb nu toch het pygidium gevonden onderaan de foto.
Het stukje schaal dat ik gisteren heb laten zitten was niet van deze trilo,er steekt veel afval van trilo,s in deze steen,typisch voor Atchana.
Op de tweede foto onderaan zie je wat zwarte lijntjes ,dit zijn allemaal fragmenten.
Ik ben tevreden van het resultaat maar is niet enkel met de naald gedaan,hier steekt ook een pak handwerk in.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 14-12-2016 om 21:20 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 14-12-2016 om 21:22 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen.
Weer een klein stukje verder,ben aan deze zijde de onderkant van de trilo gaan opzoeken en later wat aan de linkse zijde gewerkt.
Zo komt hij toch stilletjes aan boven water.
Het stuk meet nu ongeveer 3 op 3 cm.
GR
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen.
Weer een stapje verder deze avond,Pfff wat een moeilijke prep is da ;(
Ik heb er aan de kant gegooid die wel 10 keer beter preppen dan dit ding ;(
Op de eerste foto zie je hoe de matrix kleeft,hier stop ik met de naald en werk het stuk verder manueel af.
Resultaat de laatste drie foto,s en daar kan ik een beetje mee leven.
Ik heb ook gezien op het internet als je de naam Reedops cephalotes hamlagdadianus intikt ,je ook weinig perfecte of goede stukken te zien krijgt,ik ben dus niet alleen die sukkelt met deze soort

Morgen hoop ik toch de stukken te kunnen verlijmen en hoop dat het dieper in de steen
beter gaat .
Je ziet ook bij dit stuk dat ik niet naar de randen werk,das te gevaarlijk omdat er dan splinters kunnen gaan vliegen,ik doe dit pas als het terug verlijmd is,dan is dit risico sterk verminderd.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 16-12-2016 om 21:28 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-12-2016 om 21:33 NL]
strandjutters