Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Sonja
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:01
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Sonja » 16 dec 2016, 21:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft vondsten was 2016 geen fantastisch jaar voor me. Ben onder andere een paar keer op maasvlakte2 gaan zoeken, maar veel meer dan een tand van een oerpaard ben ik daar niet rijker geworden.

Daarom beperk ik me hier tot foto's van fossielen die ik in 2016 aangekocht heb. Het was niet makkelijk de 5 meest bijzondere er uit te kiezen, maar hier zijn ze dus :-)

De kaak van een megalonyx uit Florida.
De kaak van een lynx uit Florida.
De kaak van een ursus denigeri uit Frankrijk.
Een deel van een schedel van een wolharige neushoorn uit de noordzee.
Het heiligbeen van een zadelrob uit de noordzee.

Mijn fossielencollectie bestaat dus grotendeels uit pleistocene zoogdieren, maar af en toe vind ik een ander fossiel zo mooi dat ik niet aan de verleiding kan weerstaan om het te kopen :-)




 
Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 830
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Hidde » 16 dec 2016, 21:53

Afbeelding

Allereerst wat een mooi materiaal in dit topic!

Mijn foto's hier zijn niet echt een match voor alle prachtige vondsten en preparaties hier.
Wilde ze toch even delen.

Op foto een Cardiaster Granulosus. Vooral het verhaal maakte hem bijzonder. Het was mijn eerste kalk zee-egel gevonden in een Groeve in België (waar ik nu de naam even niet van weet). Maakt ook niet uit want we vonden er niets. Bij het terug lopen lag dit exemplaar op de weg naar de groeve toe tussen zeer veel vergelijkbare brokken kalk. Was een behoorlijk lelijk ding wat tot mijn verbazing er na de prep behoorlijk goed uit kwam.
Naar aanleiding van deze vondst ook bij Ault wezen zoeken. Dat ging een beetje onhandig. Ik had al mijn vondsten op een grote steen gelegd. Toen ik terug kwam had de opkomende vloed de grote steen al totaal overspoeld. Buiten dat was het zeer leuk zoeken en zou er graag nog eens terug gaan!

Sorry voor mijn lange verhaal. En laat die mooie foto's maar komen mensen!


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
Patrick3008
Berichten: 881
Lid geworden op: 13 jan 2014, 19:57
Been thanked: 2 times
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Patrick3008 » 16 dec 2016, 22:16

Afbeelding

Dag Allemaal,

Mijn mooiste vondst van dit jaar is....

De "spitsschaaf" (22 juni, Maasvlakte 2.)

Na een aantal magere maanden vond ik deze topper, een artefact (hoogstwaarschijnlijk) gemaakt door een Neanderthaler (Midden-paleolithicum), door een expert bestempeld als 'juweeltje'. Er zijn er maar weinig bekend vanuit de Noordzee.

De foto waarop de vondst naast een tekening ligt (fotootje rechtsonder) is gemaakt in het Rijksmuseum van Oudheden, hier heb ik samen met Luc Amkreutz de vondst bekeken en vergeleken, hiervoor gebruikte we het naslagwerk van Francois Bordes: Typologie du Paleolithique ancien et moyenne.

Momenteel heeft een expert het stuk in bruikleen, het wordt nagetekend en onderzocht.

Voor mij de nr.1 vondst van 2016!

Groet,
Patrick










[Bewerkt door Patrick3008 op 16-12-2016 om 22:17 NL]



Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door strandjutters » 16 dec 2016, 22:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen.


Ik ben dit jaar niet veel gaan zoeken,maar zoals jullie wel weten ben ik voornamelijk bezig met preppen van Marrokaanse trilbieten.


Een van mijn mooiste is toch deze 11 cm grote Odontochile die ik deze zomer heb geprept.

Op de laatste foto zie je het oog van deze trilo,het zijn net lichtjes die in de kop steken,ook zit er soms een zwart puntje in de lensjes,moet dit oog ooit eens met een fijne naald afwerken.

Met De Crotalocephalus (foto 4 ) is mijn verslaving ooit begonnen,vind het nog altijd een van mijn mooiste.

Heb nu reeds een zeer mooie verzameling met eigen prepwerk.Anno 2016.

Voor de rest kunnen jullie mij volgen op het forum ;)


GR Pascal


strandjutters

Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Everhardus » 16 dec 2016, 23:40

Mooie MEG Charlotte !! Ook waanzinnig mooie stukken van Nina, duidelijk het jaar van de ammoniet ! En tja, de prepjobs van Pascal zijn te idioot goed !!



Gebruikersavatar
TheRock
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 okt 2014, 03:07
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door TheRock » 17 dec 2016, 11:23

Echt allemaal heel erg mooie vondsten en aanwinsten! Vind het erg leuk om doorheen te kijken :)


- Riemer

Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Wilson McPhee » 18 dec 2016, 10:11

Heel mooi Sjaak. Ik hoop wat meer vondsten van vertebraten uit de Boulonnais van je te kunnen zien. Vooral Wimereux is interessant.

cheers


Wilson

ammowel
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2015, 19:43
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door ammowel » 18 dec 2016, 11:19

Afbeelding

Afbeelding

mijn mooiste vondst dit jaar is dit perfecte visje uit Mors (ook Morsø genoemd ) .

Na eerst in het prachtige museum rond te hebben gekeken ging ik opzoek in de groeve . Hier had ik na een paar uur zoeken een paar mooie werveltjes maar niks hiervan was een compleet fossiel organisme . Om de dag af te sluiten ging ik nog even naar de Hanklit waar ik op het strand nog een stuk van het Moler gesteente vond . Ik probeerde het doormidden te splijten en ja hoor hier zat dit geweldige visje (van ± 8 cm groot) in verborgen . Ik ben nog ongeveer een uur bezig geweest met het splijten van meer van deze stukken maar in alle anderen waren geen enkele fossiele resten aanwezig .


ammoniet? ammowel!

Gebruikersavatar
Lidwientje3
Berichten: 425
Lid geworden op: 28 dec 2013, 11:00
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Lidwientje3 » 18 dec 2016, 17:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen superspectaculaire vondsten dit jaar ( ik drijf nog steeds gelukzalig op de leeuwentand van 2 zomers geleden) maar naar deze vondsten kijk ik met tevredenheid terug: drie stukken slagtand (2 grote van de zm, versteende punt van de mv2) die samen een substantieel deel van een complete tand vormen; een intacte bovenkaakse neushoornkies met een soort vergroeide wortels; een van de laatste staartwervels van een mammoet, wat een extreem zeldzame vondst schijnt te zijn (lag een half jaar op de fruitschaal als zijnde een ondetermineerbaar dingetje).

[Bewerkt door Lidwientje3 op 18-12-2016 om 18:37 NL]



Gidi
Berichten: 406
Lid geworden op: 29 sep 2015, 13:23
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Gidi » 18 dec 2016, 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij mijn selectie van afgelopen jaar. Welk stuk op nummer 1 komt? Ik weet het niet, ik dan zelf geen keuze maken. Alle vondsten zijn afkomstig van de MV2.

De eerste betreft een vondst uit april van dit jaar. Een P4 uit de linker bovenkaak van Panthera leo spelea, de grottenleeuw.

De tweede ligt op dit moment op dezelfde plaats als Patrick z'n spitsschaaf, om dezelfde reden. Het is ook een middenpaleolithisch stuk, een schaafje met quina retouche.

Het derde stuk is een benen spitsje. In februari gevonden. Waarschijnlijk mesolithisch, zoals de andere spitsjes van de MV2.

Daarna krijgen we de M1 uit de linker onderkaak van de Crocuta crocuta spelea, een pleistocene hyena. Begin november gevonden.

Last but not least, een mooie mammoetkies uit de linker onderkaak. Hij ontbrak nog in mijn collectie, maar eind oktober kwam daar verandering in!





[Bewerkt door Gidi op 18-12-2016 om 21:55 NL]


Gideon de Jong


Plaats reactie