ammoniet cap blanc nez
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: ammoniet cap blanc nez
Da\'s een Amaltheus, niet? Lijk idd een beetje op de ammoniet van Louis, maar het verschil zit \'m in de kiel: de kiel van Amaltheus heeft van die bobbels, waardoor hij wel lijkt op een geknoopt touw. Dit is typisch voor dat geslacht, en ontbreekt bij de ammoniet van Louis (kiel is glad). Bovendien zijn we voorlopig op zoek naar een ammoniet uit het Cenomaan, met een waterkans dat hij uit het Turoon of misschien ook uit het albiaan komt. Dat zijn namelijk de periodes waarvan lagen dagzomen aan Cap Blanc Nez.
Daarom vraag ik ook naar de exacte locatie. Ten noorden van Escalles (Grand Blanc Nez) dagzomen immers lagen uit het Boven-cenomaan en Turoon (dewelke ontbreken aan de petit blanc nez). Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe ouder de afzettingen worden (de lagen hellen een klein beetje). De overgang naar het onder-krijt vindt men aan de Gault-klei, die dan weer anders is van kleur en textuur (vandaar mijn vraag naar de eigenschappen van de matrix en het fossiel), daaronder kan men nog een glauconiethoudend pakket aantreffen (een beetje groenig vaak), waarin nauwelijks verzameld kan worden omdat het zelden of nooit blootligt (toch niet in grote hoeveelheden). Dat laatste pakket is nog iets ouder dan de Gault en bevat weeral andere soorten (o.a. Douvilliceras)
Vindplaatsen meer naar het zuiden (Cap Griz Nez) zijn weer een stuk ouder (Jura). De exacte locatie kan dus een erg belangrijk hulpmiddel zijn bij de determinatie.
Daarom vraag ik ook naar de exacte locatie. Ten noorden van Escalles (Grand Blanc Nez) dagzomen immers lagen uit het Boven-cenomaan en Turoon (dewelke ontbreken aan de petit blanc nez). Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe ouder de afzettingen worden (de lagen hellen een klein beetje). De overgang naar het onder-krijt vindt men aan de Gault-klei, die dan weer anders is van kleur en textuur (vandaar mijn vraag naar de eigenschappen van de matrix en het fossiel), daaronder kan men nog een glauconiethoudend pakket aantreffen (een beetje groenig vaak), waarin nauwelijks verzameld kan worden omdat het zelden of nooit blootligt (toch niet in grote hoeveelheden). Dat laatste pakket is nog iets ouder dan de Gault en bevat weeral andere soorten (o.a. Douvilliceras)
Vindplaatsen meer naar het zuiden (Cap Griz Nez) zijn weer een stuk ouder (Jura). De exacte locatie kan dus een erg belangrijk hulpmiddel zijn bij de determinatie.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Dit lijkt mij een Amaltheus margaritatus.
Dit is echter een Jura ammoniet.
Frederik, volgens mij ben je me net twee seconden voor.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-08-2006 om 15:49 NL]
Dit is echter een Jura ammoniet.
Frederik, volgens mij ben je me net twee seconden voor.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-08-2006 om 15:49 NL]
Robert Mensink
op de bovenste foto onder het fossiel steekt een lijn bergkristal in het gesteente. er is echter wel bergkristal aan petit cbn, maar of daar vlakbij een fosiel steekt?
inderdaad, ziet er ook wel harder uit dan simpel krijt (kan je daar makkelijk een stukje afpietsen of een kleine kras in maken?)
inderdaad, ziet er ook wel harder uit dan simpel krijt (kan je daar makkelijk een stukje afpietsen of een kleine kras in maken?)
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik heb wel eens fossielen gezien die gevonden waren \"in de velden bovenop CBN\". Precieze locatie weet ik niet, ik was er ook niet bij natuurlijk. Het ging om ammonieten, meestal met serieuze beschadigingen waardoor je de kamers kon zien en kwartsafzetting (geen calciet, kwarts) in deze kamers. Steensoort, kleur en textuur leek op het fossiel van Louis, conditie was echter te slecht om determinatie toe te laten. Het is mij ook niet geheel duidelijk uit welke lagen deze fossielen afkomstig waren. Er kan er natuurlijk altijd eentje naar beneden vallen...
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
ER IS EEN RAMP GEBEURD!!!!!
mijn vader heeft me nu juist verteld dat hij deze ammoniet op een beurs in cap blanc nez heeft gekocht de ammoniet komt uit Normandie en niet uit Frankrijk toch bedankt voor alle moeite en sorry voor alle last die ik jullie heb bezorgd mijn exuses daarvoor
groeten louis
mijn vader heeft me nu juist verteld dat hij deze ammoniet op een beurs in cap blanc nez heeft gekocht de ammoniet komt uit Normandie en niet uit Frankrijk toch bedankt voor alle moeite en sorry voor alle last die ik jullie heb bezorgd mijn exuses daarvoor
groeten louis
Louis
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Nou, ja.
Hier hebben we weer van geleerd en er is weer een problematica minder.
Hier hebben we weer van geleerd en er is weer een problematica minder.
Robert Mensink
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Hihi. ik ben al lang blij dat we het doorhadden. 
Heb je geen info meegekregen bij de aankoop?

Heb je geen info meegekregen bij de aankoop?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: ammoniet cap blanc nez
toch mooi prepareerwerk...louis schreef:gewoon geduld hebbensjaak schreef:
Mooie vondst. Hoe heb je die zo netjes uit geprepareerd? Ik heb zelf ook nog wat ammonieten liggen, maar heb moeite om die netjes uit de steen te voorschijn te laten komen.

Groet,
Niels
Niels
ik vond het toch wel een leuke verrasing van mijn vader hij heeft ook gezegd dat de verkooper niet meer info heeft gegeven kan je hem nu determineren of niet
[Bewerkt door Louis op 21-08-2006 om 21:03 NL]
[Bewerkt door Louis op 21-08-2006 om 21:03 NL]
Louis
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Moeilijk. Als er iemand hier rondkijkt die dezelfde heeft in z\'n verzameling kan dat misschien wel, maar de kans is klein. Als je een fossiel koopt moet je altijd vragen naar de soort, ouderdom en vindplaats.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)