Bryozoa-fotografie met inkt
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Bryozoa-fotografie met inkt

Beste forumleden,
ik had laatst een artikel gelezen over een methode, die de details van bryozoa beter ten voorschijn brengt. De paleontoloog W. D. Lang gebruikde in het begin van de 20ste eeuw blauwe inkt, met die hij zijn bryozoa-kolonien kleurde. Door deze methode word alleen maar licht en schaduw afgebeeld, niet meer de soms kleurige sedimentresten, die het uiterlijk van de kolonien zouden beinvloeden kunnen.
Ik dacht: dat moet ik ook eens proberen.
Ik ben vandaag dus aan de slag gegaan en heb enkele kleine, onduidelijke kolonien uit het Mioceen van Frankrijk blauw gekleurd. Het resultaat is inderdaad tevredenstellend. Kijk maar eens...
Beste Groeten,
Oliver
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Bryozoa-fotografie met inkt
hmmm intreressant, en grappig ,toevallig gisteren met een knijp microscoopje voor op de smartphone,bezig geweest er zitten twee licht standen op, een wit ,en een blauw , beide zijn ledlampjes en ook hier lijkt wel of blauw meer diepte geeft , ( 3D )
net als op jouw afbeeldingen.
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 05-01-2017 om 21:27 NL]
net als op jouw afbeeldingen.
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 05-01-2017 om 21:27 NL]
Hoi Oliver,
interessant experiment en inderdaad, er worden meer details zichtbaar. Maar ik verkies toch de SEM technologie
Uiteraard had Lang die nog niet ter beschikking.
Ik neem aan dat de kleuring niet reversibel is.
beste groeten
Lugo
interessant experiment en inderdaad, er worden meer details zichtbaar. Maar ik verkies toch de SEM technologie

Uiteraard had Lang die nog niet ter beschikking.
Ik neem aan dat de kleuring niet reversibel is.
beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Interessant! Robert Speijer gaf een tijd geleden op dit forum forams met blauwe inkt te kleuren. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Wat voor inkt heb je gebruikt?
Groeten,
Koen
Koen
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Interessante techniek. Ik zie wel een lichte verbetering met de blauwe inkt, maar ik ben niet zeker dat ik de rationale achter de techniek echt goed begrijp.
Heb je al eens gedacht aan een coating van ammoniumchloride? cf. http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=28038
Heb je al eens gedacht aan een coating van ammoniumchloride? cf. http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=28038
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)