Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Hklff
Antw: Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Bericht door Hklff » 10 feb 2017, 10:40

Ja daar loop ik dus ook steeds tegenaan! Ik had zelf niet het idee dat het verwering was. Ik heb al heel wat A. beccarii's gezien maar nooit met dit patroon.

Bedankt nog voor de link van het boek.

Ik hoop van het weekend nog wat foto's te maken van andere soorten die op naam heb gebracht.

Groeten,

Hester

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 17 feb 2017, 17:33

Beste Hester

Ik ben even te rade gegaan bij een collega in Frankrijk. Die wees erop dat dit type sterk geornamenteerde Ammonia's typisch is voor warm water condities die hier vroeger heersten (Plioceen?, Mioceen?). Klassiek wordt deze vorm tot de beccarii-groep gerekend, maar de huidige indeling van Ammonia is niet meer houdbaar. Er blijken op basis van moleculair onderzoek veel meer moderne soorten te zijn, dan de 3 die eerder onderscheiden werden. Dit geornamenteerde type zou in de categorie 'T3' thuishoren.

Voor wie dit tot op de bodem wenst uit te zoeken: Hayward et al. (2004) beschrijft dit allemaal in een paper in Marine Micropaleontology.

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Hklff

Bericht door Hklff » 18 feb 2017, 20:42

Ok bedankt! Blijft een hoop beweging op foram gebied geloof ik.

Hklff

Bericht door Hklff » 18 feb 2017, 20:43

Ik ben nu weer even met schelpen van het Banjaardstrand bezig dus even geen tijd voor Forams. :)

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 01 mar 2017, 16:00

Deze Ammonia is hoogstwaarschijnlijk een sterk gerold exemplaar van wat door Piet Laga in zijn proefschrift (1972; deel III, p. 186, pl. 2, fig. 19) als Ammonia cf. A. puntato-granosa (Seguenza 1880) beschreven werd. Rond Antwerpen worden dergelijke exemplaren in de Zanden van Oorderen (Boven Plioceen) aangetroffen. Los van de "cf." en de nieuwe inzichten op basis van moleculaire studies, denk ik dat we de naam en herkomst zo wel min of meer bepaald hebben.

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Hklff

Bericht door Hklff » 06 mar 2017, 21:58

Hé mooi! Bedankt voor de informatie!

Plaats reactie