Eerste keer preparatie: tips?
- Pleistoceen
- Contacteer:
Antw: Eerste keer preparatie: tips?
wil je persé op trilobiten oefenen met preppen of mag het ook bijvoorbeeld een fossiele vis zijn? Ik heb anders nog wel wat stukken met vissen of delen ervan in steen. Ik heb zelf de uitrusting niet om ze goed te prepareren en ze liggen al een tijd min of meer in de weg. Als je een serieuze verzamelaar bent (en je uitrusting doet dat vermoeden) ben ik niet te beroerd om je van wat materiaal te voorzien
Groet,
Pleistoceen
Groet,
Pleistoceen
- Everhardus
Het blazen van wind bij pennen is zoals eerder geschreven normaal en maar goed ook, je zou door het stof rap je object niet meer goed kunnen waarnemen. Een tip waar je wellicht aan kunt denken is vrijgekomen delen insmeren met paraloid om te voorkomen dat er zaken wegspringen. Na preparatie kan het overtollige paraloid dan weer met aceton verwijderd worden. Ik heb dit idee opgedaan naar aanleiding van een video over Yorkshire ammonieten waar op onvoorspelbare momenten vaak delen van het schelpmateriaal wegspringen. De tip lijkt me goed en logisch. Zelf maak ik er echter geen gebruik van gezien het nogal omslachtig is....maar wellicht helpt het voor jou doeleinden.
Hallo, klopt dat Paraloid omslachtig is; Mike Marshall had een tip die zo stralend eenvoudig is: kaarsvet; je druppelt het er op en na afloop kun je het verwijderen met heet water...
Enne, beginnen met prepareren zou ik met Yorkshire ammonieten doen; is leuk en er zijn er genoeg van...
Als je me jouw adres mailt en de verzendkosten voor je rekening wil nemen, stuur ik je wel wat bonkies op.
groeten, Bert
Enne, beginnen met prepareren zou ik met Yorkshire ammonieten doen; is leuk en er zijn er genoeg van...
Als je me jouw adres mailt en de verzendkosten voor je rekening wil nemen, stuur ik je wel wat bonkies op.
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Bert, Paraloid laat zich met heet water ook uitstekend verwijderen. Je trekt het er zo als een velletje vanaf......en ehhh kom maar op met wat nodules als je er van af wil !
[Bewerkt door Everhardus op 10-04-2017 om 17:22 NL]
[Bewerkt door Everhardus op 10-04-2017 om 17:22 NL]
- torvosaurus
- Been thanked: 4 times
Bedankt pleistoceen en elbert, maar ik ga hier op passen. Ik wil geen dingen gratis krijgen, en zou het liefst oefenen op trilobieten. Toch bedankt.
Vraagje over het kaarsvet: Stel je legt het scherfje terug, giet er kaarsvet over en gaat verder met de trilobiet. Achteraf doe je het weg, maar komt het scherfje dan niet terug los?
GR
Vraagje over het kaarsvet: Stel je legt het scherfje terug, giet er kaarsvet over en gaat verder met de trilobiet. Achteraf doe je het weg, maar komt het scherfje dan niet terug los?
GR
Thijs
- Everhardus
Het idee is juist dat door met kaarsvet (of Paraloid) te werken er juist minder scherfjes vanaf spatten. Of dat bij trilo's effectief is weet ik niet maar het is te proberen....
- torvosaurus
Nog enkele vraagjes, wat gebruiken jullie voor de restjes matrix tussen de thorax-segmenten? Ik denk dat dit moeilijk wordt met een luchtdrukbeitel.
En zijn de ogen moeilijk, of springt de matrix hier meer af?
Gr
En zijn de ogen moeilijk, of springt de matrix hier meer af?
Gr
Thijs
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Thijs of de matrix makkelijk lost komt of niet ligt heel erg aan de soort matrix, de bewaring van het fossiel, de mate van herkristallisatie in de matrix en het voorkomen van breukjes en aders kunnen het ook lastiger maken.
Rond de ogen is soms erg lastig door de lensjes in de ogen waar de matrix tussen kan blijven plakken. Je kunt op dit forum genoeg teruglezen over erg veel trilobiet preparaties, met alle mogelijke problemen die je tegen kunt komen.
Ik zou kaarsvet (parafine) wel afraden, je kunt het grootste deel van het vet wel weer verwijderen met water maar het zal nooit helemaal weg gaan en andere bewerkingen en lijmen worden door de parafine een stuk lastiger of onmogelijk.
De belangrijkste tip, werk met engelen geduld, millimeter voor millimeter hierdoor voorkom je deels dat er te grote stukken wegspringen.
Oefenen met prepareren zou ik niet gelijk op trilobieten doen, of misschien met niet complete exemplaren. je moet eerst het gevoel met het materieel krijgen, foutjes maken en daar van leren. het zou zonde zijn als je mooie stukken verpest door onervarenheid. Al gaat dat waarschijnlijk sowieso gebeuren.
Groet,
Pim
Rond de ogen is soms erg lastig door de lensjes in de ogen waar de matrix tussen kan blijven plakken. Je kunt op dit forum genoeg teruglezen over erg veel trilobiet preparaties, met alle mogelijke problemen die je tegen kunt komen.
Ik zou kaarsvet (parafine) wel afraden, je kunt het grootste deel van het vet wel weer verwijderen met water maar het zal nooit helemaal weg gaan en andere bewerkingen en lijmen worden door de parafine een stuk lastiger of onmogelijk.
De belangrijkste tip, werk met engelen geduld, millimeter voor millimeter hierdoor voorkom je deels dat er te grote stukken wegspringen.
Oefenen met prepareren zou ik niet gelijk op trilobieten doen, of misschien met niet complete exemplaren. je moet eerst het gevoel met het materieel krijgen, foutjes maken en daar van leren. het zou zonde zijn als je mooie stukken verpest door onervarenheid. Al gaat dat waarschijnlijk sowieso gebeuren.
Groet,
Pim
- torvosaurus
Kan je voor trilobieten te prepareren, niet het best oefenen op trilobieten? Je leert toch ook niet fietsen in een auto. Het idee om eerst op onvolledige exemplaren te oefenen had ik ook al bedacht, maar ik weet niet waar ik er aan kan geraken.
GR
GR
Thijs
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Het belangrijkste is dat je gevoel krijgt met het materieel en hoe gesteente reageert op jouw luchtbeitel. Natuurlijk leer je het meest van trilobieten prepareren op trilobieten, maar het oefenen op heel erg veel voorkomend materiaal of afval materiaal is de beste plek om te beginnen. Gelijk op trilos beginnen is overhaast, je zult eerst uren moeten aanrommelen voordat je het preppen een beetje in de vingers hebt. Maar als je genoeg Trilo afval/onvolledige exemplaren hebt kun je daar natuurlijk veel van leren.
Succes!
Pim
Succes!
Pim