Prep: Mecochirus longimanatus, prachtig kreeftje uit Solnhofen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
redmilksnake
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times
Prep: Mecochirus longimanatus, prachtig kreeftje uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 18 apr 2017, 20:31

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. afgelopen weekend ben ik begonnen met deze Mecochirus longimanatus uit Solnhofen.
De matrix is altijd goed te doen wat betreft de hardheid, echter laat in het geval van zo'n kreeftje de schaal ook erg snel los. Daarnaast is de kleur van het kreeftje in dit geval bijna identiek aan het gesteente er omheen, wat het geheel tot een lastige klus maakte.

De eerste foto laat de beginsituatie zien, die in foto 2 met potlood is ingekleurd, zodat beter te zien is wat er te zien is. De vorm van het kreeftje is erg goed te zien. Dit komt doordat hij, kort na bedekking door sediment, ingedrukt is. Hierdoor ontstaat er dus een kuiltje die in dit geval precies de vorm van het kreeftje heeft.

redmilksnake
Antw: Prep: Mecochirus longimanatus, prachtig kreeftje uit Solnhofen

Bericht door redmilksnake » 18 apr 2017, 20:37

Afbeelding

Afbeelding

Eerste foto: het begin, deel van de staart blootgelegd. Hier ben ik begonnen omdat dit het makkelijkst te vinden is. de grote stukken van de schaal zijn meestal vrij gemakkelijk bloot te leggen. Hierdoor weet je hoe diep hij in de steen ligt en van hieruit kan je de rest gaan prepareren.

Tweede foto: Hier is het kopsegment en de eerste schaar ook blootgelegd. de kop had een simpel nadeel: het grootste deel van de schaal was opgelost en de rest bezaaid met kleine kwartsknolletjes. Dit maakte het prepareren erg lastig, doordat de grens tussen matrix en fossiel erg beperkt was.

Hierbij heb ik ook gebruikt gemaakt van een UV lampje. Het exoskelet van een kreeftje licht op onder UV-licht, waardoor je kan controleren of je het exoskelet al blootgelegd hebt, of dat er nog een klein laagje op zit (of in het ergste geval, je er al doorheen bent). Dit is vooral handig om de poten te vinden, omdat je met UV-licht vaak kleine randjes al ziet zitten, terwijl je met het blote oog eigenlijk nog niks ziet.

redmilksnake

Bericht door redmilksnake » 18 apr 2017, 20:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste foto: tweede schaar ook blootgelegd, enkele van de poten gevonden en ook begonnen met blootleggen.

Tweede foto: Het eindresultaat. hier het fossiel even voorzichtig nat gemaakt zodat het contrast groter word.

Derde foto: dezelfde foto als de tweede foto, alleen even het contrast iets aangepast zodat de verschillende delen beter zichtbaar zijn.

Buiten de twee scharen om heb ik twee poten blootgelegd, de andere zullen er waarschijnlijk in de buurt zitten, maar vanwege de kwetsbare schaal heb ik besloten om die maar 'verstopt' te laten zitten. Al met al ben ik tevreden over het resultaat.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 18 apr 2017, 21:22

Prachtig prepwerk !!!

GR

strandjutters

Panoramix
Has thanked: 154 times
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door Panoramix » 18 apr 2017, 22:21

Mooi exemplaar. Om vooraf het kreeftje te herkennen in de steen moet je wel goede ogen hebben. Hoeveel uur ben je ongeveer bezig geweest met het prepwerk?

Paul

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 18 apr 2017, 22:24

heel mooi!

Groet,

Niels

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 18 apr 2017, 22:35

Een paar close-ups zouden leuk zijn, om de details beter te kunnen herkennen!
Maar ik sluit mij bij de andere leden aan: Prachtig prepwerk.

Groeten,
Oliver

Everhardus

Bericht door Everhardus » 19 apr 2017, 01:39

Ik kan het niet echt goed zien vanaf de foto's maar het lijkt me erg lastig materiaal om mee te werken...wel mooi !

redmilksnake

Bericht door redmilksnake » 19 apr 2017, 16:58

Hallo,

In totaal ben ik er een uur of 8-10 mee bezig geweest, dus op zich ging het best vlot.
Detailfoto's hoop ik komend weekend te kunnen maken, het stuk ligt bij mijn ouders.

Groet

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 20 apr 2017, 12:51

Mooie prep!

Tip! leg solnhofen fossielen eens onder een UV lamp. Lichten ze prachtig groen op en zie je een enorme hoop details die je normaal niet ziet!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Plaats reactie