Ulna marterachtige MV2

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Ulna marterachtige MV2

Bericht door andersschinkel » 28 apr 2017, 15:55

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Hier weer eens een vondst van mij, van een maand geleden, MV2. Een (rechter) ulna, niet helemaal compleet (onderste stuk ontbreekt) en ook een beetje gerold, van een marterachtige, denk ik.

Op de foto naast een linker ulna van een steenmarter, afgebeeld in Hue. Het verschil lijkt groter dan het is. Als je op dezelfde plek de breedte meet, net onder het gewrichtsvlak, dan is het 1 cm om 0,9 cm, dus ik ben geneigd te denken dat dit ook een ulna van een steenmarter is (Martes foina). Kleinere marterachtigen zijn gelijk weer een stuk kleiner, dacht ik.

Klopt dit, Charlie (of Sander)?

Groet,

Anders

Gidi
Antw: Ulna marterachtige MV2

Bericht door Gidi » 28 apr 2017, 22:19

Ulna fragmenten met die diepe groef erin liggen bij mij allemaal bij de bevers. Heb je daar al mee vergeleken?

Gideon de Jong

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 29 apr 2017, 06:52

Ik waardeer altijd het zoeken en meten, alleen ontbreekt de ervaring. Een steenmarter is nog al klein. Van de otter en das is de ulna meer gedrongen. Ik heb in Schreuder gekeken en kom uit op Trogontherium. Misschien ik je vanmorgen als ik tijd heb.

[Bewerkt door Schouwenburg op 29-04-2017 om 05:53 NL]

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 29 apr 2017, 09:04

Hoi Gideon en Charlie, bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat jullie aan beverachtigen denken, maar het processus olecrani heeft niet die vorm - die grote 'kop' zit er niet op en heeft er ook niet gezeten.

Wat het formaat betreft: de afbeelding van een 'fouine', dus een steenmarter, uit Hue is op ware grootte! (De maatstreep boven de tekening hoort bij een andere figuur.) Dus de ulna die ik gevonden heb is een fractie kleiner dan die van de op ware grootte afgebeelde steenmarter van Hue. (Lengte van het botje, dat natuurlijk het onderste stuk mist, is 4 cm.)

Vandaag kan ik er helaas niet bij zijn in H'sluis.

HG,

Anders

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 29 apr 2017, 09:31

In een artikel uit 1977 (Doug Leach, "The descriptive and comparative postcranial osteology of marten [Martes americana Turton] and fisher [Martes pennanti Erxleben]: the appendicular skeleton) trof ik voor de Amerikaanse marter (die verwant is aan de steenmarter maar iets groter) deze maten voor de ulna aan: bij 16 mannelijke individuen lag de lengte tussen de 5,50 en 6,23 cm.

Volgens de Engelse wikipedia is de Amerikaanse marter iets groter dan de steenmarter (50-70 cm v. 43-59 cm voor de mannetjes), dus zou de ulna van de steenmarter iets kleiner moeten zijn. De in Hue afgebeelde ulna is dus nogal fors - maar het zal niet zo zijn dat er per ongeluk 'grandeur naturelle' bij staat.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 30 apr 2017, 07:38

Ik ben een paar weken weg, maar zodra ik terug ben neem ik weer contact met je op.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 01 mei 2017, 07:56

Fijn! Bedankt alvast.
Groet, Anders

Vilmar
Been thanked: 53 times

Bericht door Vilmar » 14 mei 2017, 15:26

Als je aan steenmarter denkt, moet je zeker ook aan boommarter denken. De steenmarter is overigens pas in het Holoceen in Nederland terecht gekomen. Zo komt de steenmarter niet in Groot Brittannië voor omdat de soort pas in West-Europa arriveerde nadat het Kanaal ontstond.

Vilmar D

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 mei 2017, 08:44

Dank je! Ik dacht dat die misschien wat aan de kleine kant zou zijn, maar er zit natuurlijk een grote overlap in, dus het zou kunnen.

Plaats reactie