Onbekend bot gevonden op zandmotor
Onbekend bot gevonden op zandmotor

Gisteren avond dit bot fragment gevonden op de zm.
Wie kan mij vertellen wat het is.
Groote twijfel wat het nu is.ellepijp,rib??
Hoop dat er iemand is die het herkent en weet van welk dier.
Hartelijke groeten Willy
Zandmotorvondsten
- andersschinkel
Antw: Onbekend bot gevonden op zandmotor
Hoi Willy,
Het lijkt me zeker een ellepijp van een planteneter. Voor hert is hij wat klein, voor (recent) schaap wat groot - maar het bot is natuurlijk niet recent.
Het processus olecrani (de kop van het bot) is bij hert en schaap langer/hoger en niet op deze manier afgeplat, en het heeft bij deze dieren niet zo'n achteruitstekende punt. In Pales en Lambert zie ik dat het processus olecrani bij een mouflon lager en veel meer afgeplat is. Ik suggereer natuurlijk niet dat het om een mouflon gaat, maar het zou kunnen dat er leden van de geiten- of schapenfamilie zijn waarbij de vorm meer overeenkomt met die van het bot dat je gevonden hebt. Steenbok misschien? Ik weet het niet.
Het kan ook zijn dat het toch om een hertachtige gaat, en dat het bot pathologieën vertoont.
Groet, Anders
Het lijkt me zeker een ellepijp van een planteneter. Voor hert is hij wat klein, voor (recent) schaap wat groot - maar het bot is natuurlijk niet recent.
Het processus olecrani (de kop van het bot) is bij hert en schaap langer/hoger en niet op deze manier afgeplat, en het heeft bij deze dieren niet zo'n achteruitstekende punt. In Pales en Lambert zie ik dat het processus olecrani bij een mouflon lager en veel meer afgeplat is. Ik suggereer natuurlijk niet dat het om een mouflon gaat, maar het zou kunnen dat er leden van de geiten- of schapenfamilie zijn waarbij de vorm meer overeenkomt met die van het bot dat je gevonden hebt. Steenbok misschien? Ik weet het niet.
Het kan ook zijn dat het toch om een hertachtige gaat, en dat het bot pathologieën vertoont.
Groet, Anders
Hoi Anders.
Bedankt voor je hulp.
Toch,ellepijp. Dit was gisteren mijn eerste gedachte toen ik het vond.
Ben benieuwd of andere nog aanvullingen kunnen geven.
Groetjes willy
Bedankt voor je hulp.
Toch,ellepijp. Dit was gisteren mijn eerste gedachte toen ik het vond.
Ben benieuwd of andere nog aanvullingen kunnen geven.
Groetjes willy
Zandmotorvondsten
Het bot fragment is gedetermineerd als ellepijp zeehond.
Daar mee is het raadsel opgelost.
Groetjes willy
Daar mee is het raadsel opgelost.
Groetjes willy
Zandmotorvondsten
-
- Been thanked: 45 times