Onbekend botje uit Westerschelde, mogelijk van een vogel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mussels
Onbekend botje uit Westerschelde, mogelijk van een vogel

Bericht door mussels » 15 jun 2017, 15:04

Afbeelding

Verschillende mensen hebben dit botje al bekeken. De eerste gedachte was 'vogel'. Daarna luidde de conclusie: het is geen vogelbotje, maar een fibula (kuitbeen) van een varken. Iemand heeft het voor me vergeleken met een recente fibula van een varken uit een museumcollectie, dat leverde geen 'match' op. De gedachte is nu dat het toch van een vogel is, maar welk bot dan wel en van welke vogel? Vooral het banaanvormige vlakje aan een van de zijden van het botuiteinde is opvallend.
De onderste foto's tonen het botuiteinde van vier zijden, rechtsboven de bovenkant van het gewricht. Het bot is niet hol; over de ouderdom valt weinig te zeggen, maar het ziet er niet erg fossiel uit. Ik ben benieuwd of iemand het botje herkent - vast wel.

Groeten,
Lex

roeland victor
Antw: Onbekend botje uit Westerschelde, mogelijk van een vogel

Bericht door roeland victor » 15 jun 2017, 19:19

griffelbeentje?

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 15 jun 2017, 20:58

lijkt mij geen griffelbeentje dat loopt uit in een punt en heeft een ander gewricht vlak

gr

Huug

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 16 jun 2017, 07:47

Ik denk aan een kuitbeen van een groot roofdier, mogelijk leeuw. Ik heb te weinig vergelijkingsmateriaal om zeker te zijn. Vos, mens en beer zijn wat anders gevormd en hoefdieren hebben er geen. Evenhoevigen hebben een rest (maleolus). Ik raad aan om te gaan vergelijken.

[Bewerkt door Schouwenburg op 16-06-2017 om 06:49 NL]

Charlie

mussels

Bericht door mussels » 16 jun 2017, 23:10

Dank voor alle reacties. Ik houd het op kuitbeen van een roofdier en hoop het botje zsm te kunnen (laten) vergelijken met andere kuitbeentjes van (grote) roofdieren.
Als ik meer weet laat ik het hier weten.

Groet, Lex

Plaats reactie