wie ziet er een uitdaging in?

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
galgowanda
Berichten: 182
Lid geworden op: 09 dec 2007, 20:01
wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door galgowanda » 19 aug 2017, 19:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze steen met meerdere ammonietjes in de vakantie gevonden.
wist niet goed wat ik er mee zou doen, dus heb er een paar klappen met hamer gegeven om te zien hoe de binnenkant eruit zag, hier dus te zien, het linkse ammonietje is door, de andere helft zit in het andere stukje, dit moet misschien terug te plaatsen zijn, er zitten er nog meerdere in, ook aan de andere kant, Ik zie er geen heil in er wat mee te kunnen, aangezien er hier op het forum echte prep-wonders zitten, is er misschien iemand die het wil proberen???



 
Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door strandjutters » 19 aug 2017, 21:54

Hallo Jannine.


Mooi stukje,ik wil het wel proberen ;)


Stuur het dan wel terug .



GR Pascal


strandjutters

galgowanda
Berichten: 182
Lid geworden op: 09 dec 2007, 20:01
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door galgowanda » 20 aug 2017, 09:31

Oke, dat is helemaal prima, dat zou wel heel mooi zijn, ben erg benieuwd, denk dat ik er dan nog heel wat van leren kan.kun je me je gegevens via mail sturen? alvast bedankt.



Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door strandjutters » 20 mar 2018, 19:04

Hallo iedereen.


Ben hier wel al 20 keer aan begonnen en steeds weer weggelegd.

Wat een harde boel is dat,de ammonietjes zijn allemaal volledig gekristalliseerd en er liggen er een hoop op elkaar.


Iemand daar ervaring mee ?

Het stukje komt uit Redcar UK


GR

[Bewerkt door strandjutters op 20-03-2018 om 19:16 NL]


strandjutters

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door Elbert » 20 mar 2018, 22:30

Hoi Pascal, je zou dit aan Andy Schmidt moeten vragen; die zit op Yorkshire fossilhunters op Facebook.
Die heeft veel ervaring met dit materiaal.
Je kunt ook nog proberen het stuk te vriezen; zeiknat maken en dan in de diepvries, zonodig meerdere keren.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door strandjutters » 20 mar 2018, 23:30

Hallo Elbert,t,ja,ik ken niets van Facebook,ik spreek wel een beetje Engels maar kan het niet schrijven,das dus geen optie ;).

Ik denk dat een compleet stuk gekristalliseerde matrix ook niet veel zal uithalen in de diepvries,het stuk neemt geen druppel water op :(

Heb jij nooit gezocht in Redcar ?Je hebt toch ook wel een pak ervaring !


GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 20-03-2018 om 23:44 NL]


strandjutters

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door Elbert » 21 mar 2018, 10:25

Hoi Pascal, juist het gegeven dat de ammonieten geen water opnemen maakt dat vriezen een kans heeft; als de matrix wel water opneemt en het fossiel niet, dan zal de natte matrix bij bevriezen uiteen geduwd worden en ws. mooi op de ammonieten splijten.
Redcar is een locatie waar je speciale omstandigheden nodig hebt om te kunnen zoeken met een redelijke kans op succes; normaliter zijn de riffen bij Redcar bedekt met een dikke laag zand en modder; alleen bij een groot tij en een fluitende oostenwind wordt dat er wel eens van af gespoeld.
Misschien dat ik dat nog een keer mee maak daar, maar die kans is niet bijzonder groot.
Vandaar dat ik me gewoonlijk beperk tot de meer zuidelijke locaties; daar zijn de vindkansen beter...
Als je geen brood ziet in de vries/dooi methode, wil ik het wel proberen hoor.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door strandjutters » 22 mar 2018, 18:45

Hallo Elbert.

Er zit eigenlijk geen matrix in die steen,het is eerder een kluster van gekristalliseerde ammonietjes.

Als ik de steen nat maak is hij na twee seconden terug droog,hij neemt dus niets van water op.

Ik had het in de vriezer gelegd,maar na een paar minuten al terug eruit gehaald,ik dacht dat ik meer schade zou berokken aan het stukje die al vrij ligt.


GR


strandjutters

Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door strandjutters » 22 mar 2018, 20:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen.


Hier een paar foto,s van het stuk.

Foto 1 had ik er eentje vrij (te zien op de eerste foto in dit topic )het meet 1,5 cm.Deze links onder op de foto moest ik terug verlijmen(Das het stukje uit het begin van dit topic die door Janinne werd gemaakt.

Foto 2,het stukje na verlijming weer wat vrijgeprept,deze meet 2 cm;(Op foto twee is de structuur te zien die ik vrij heb geprept op de doorsnede van het tweede ammonietje)

Links boven is de derde,die zit al met de venter naar boven te wachten.


Het zal geen topstuk worden,maar ik wil het toch wel vrijmaken,er volgen er zeker nog een paar op deze steen.

Het zijn er ook waar het licht doorschijnt,dus zeker gekristalliseerd.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 22-03-2018 om 20:29 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 22-03-2018 om 20:34 NL]


strandjutters

galgowanda
Berichten: 182
Lid geworden op: 09 dec 2007, 20:01
Antw: wie ziet er een uitdaging in?

Bericht door galgowanda » 22 mar 2018, 21:24

WAUW!!
Dat ziet er al erg goed uit,vind het ontzettend knap van je, Misschien in jou ogen geen topstuk, maar in de mijne super! ben ontzettend benieuwd wat er nog meer uit komt. suc6 verder.
gr




Gesloten