Aveyron 2017 tripverslag
Antw: Aveyron 2017 tripverslag
Hallo, ik wil graag nog wat vondsten van gister nader tonen:
1. mooie viscoproliet met een puntje...
2. een gepyritiseerde ammoniet met "goldsneck"bewaring.
3. Calliphylloceras sp.
4. Phylloceras sp.
5. Pseudolioceras sp.
6. Een overzocht van alle vondsten.
Al met al een productieve tocht, heb er intens van genoten.
groeten, Bert
Elbert
Hallo, vandaag het, vanwege het mooie en warme weer, heel simpel gehouden; ben naar het stekje aan de rivier gegaan; een tiental minuten lopen vanaf de camping.
Daar gezocht naar, met name, Grammoceraten en omdat de rivier nu wel heel laag staat, getracht duidelijkheid te krijgen over welke lagen nu precies ontsloten zijn.
Dat is ongeveer het midden Toarciaan tot en met de onderste lagen van het boven Toarciaan.
Het gebeuren hier is een afwisseling van zoeken, zwemmen, zonnen, tussendoor wat eten en/of drinken en daarna weer zoeken ect. ect.
Heel goed vol te houden; een middagje op halve kracht en omdat ik de camera niet bij had, een foto van dezelfde stek in juli jongstleden, toen ik hier was met dochter Charlotte.
Het resultaat was vandaag niet hoofdzaak, toch een aantal fraaie Grammoceraten gevonden en nog wat van over het hele midden en boven Toarciaan, kleine hoeveelheden.
Wellicht dat ik er nog een kiekje van maak en toon dat dan morgen.
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Prachtplek net als die stroomopwaards voorbij de brug. Heerlijk aan het water zoeken, in situ ook nog. Idyllischer is praktisch niet mogelijk met deze hobby....
Kwestie van tijd dat ik er weer geraak....
Kwestie van tijd dat ik er weer geraak....
Hallo, vandaag ervoor gekozen om een bekende stek te bezoeken, maar die via een nieuwe route te benaderen; normaliter moet ik hier een hoop klimmen en een linke afdaling maken om er te komen, nu de stek van de andere kant benaderd; iets verder lopen, maar veel makkelijk om er zo te komen...
Bovendien had ik bedacht om dan op de terugweg nog wat Domeriaan te bekijken; als het om Amaltheus gaat, heb ik niet snel genoeg.
Afgelopen juli was ik, met Charlotte, ook al op deze Toarciaanstek(1) en sedert dien heeft het eigenlijk maar een enkele keer flink geregend, dus de verwachting was niet hoog gespannen; ik was gewoon nieuwsgierig of er uberhaupt nog iets te vinden was; Charlotte is net een stofzuiger...
Toch had die ene regenbui zijn werk gedaan; in de regengeul, die we destijds heel goed hadden afgezocht, waren weer nieuwe ammonieten gespoeld(2)en ook op de wand lagen ammonieten te wachten op hun vinder(3).
Een nodule die perfekt aan de definitie van "enigszins platgedrukt ei" voldeet(4), bleek ook inderdaad een ammoniet te bevatten(5), ik leer het nog wel...
Omdat we hier recent nog geweest zijn, heb ik getracht om de wat minder voor de hand liggende hoekjes te bekijken met
wordt vervolgd->
Elbert
vervolg->
resultaat!(1)
Daarna, ondanks de steilte van de wand helemaal naar boven doorgeklommen en daar lag een beauty van een Polyplecten discoides(2), overduidelijk al lang te wachten tot die opgeraapt werd.(3)
Kan me ook wel voorstellen dat dochterlief niet zover is door geklommen, want zelfs voor mijn doen was dit op het randje...en dan letterlijk!
Zo al met al toch lekker bezig geweest en niet geheel voor niets(4).
Op de terugweg mijn pad gekozen door een Domeriaan ontsluiting en dat leverde dit koppel op(5).
Volgens de meteo zou het vandaag niet warmer dan 25 graden worden, maar ik kon het verschil met de 31 van juli echt niet maken.
Dus was het wel weer mooi geweest en tijd om te zwemmen en daarna een biertje om al dat vocht weer aan te vullen.
Morgen wil ik weer een poging doen om een Prodactylioceras te bemachtigen en weet inmiddels een stek waar dat goed moet kunnen, dus wellicht lukt het me eindelijk es een keer...
Tot morgen, Bert
[Bewerkt door Elbert op 05-09-2017 om 18:10 NL]
Elbert
- Everhardus
Die Polyplectus ziet er goed uit ! Suc6 morgen, heb zo'n idee waar je morgen op zoek gaat.....
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Ik denk het ook te weten. Kriebelt toch wel erg als ik het zo zie.
Wat zit er in je ei? Ik kan het niet goed zien?
Gr Walter
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Gr Walter
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Hallo, vandaag het Carixiaan(Charmouthiaan)(1)ingedoken op jacht naar Prodactylioceras.
De regengeul die ik volgde, leverde al met de eerste afdaling een ammoniet(2) op, werd een beetje teleurstellende kleine Lytoceras, die nog brak ook(3).
Dat Prodactylioceras hier wel degelijk gevonden kan worden, bleek al snel, maar complete exemplaren?
Mooie doorsnee van een belemniet(5).
Overigens niet de grote kloof waar Everhardus op doelde, maar meer naar de spoorlijn toe; Walter weet wel waar...
Maar ondanks dat het Carixiaan hier uitstekend ontsloten is, ontbrak het een beetje aan echt goede vondsten; ik vermoed dat de plaatselijke verzamelaars deze regengeul, die uiteindelijk wel uitkomt op het grote ravijn, ook wel kennen en regelmatig na lopen.
Dieper het bos in, een driehoekige verbreding van de kloof, waar de tak van Sueges zich bij deze voegt, zat ik tegen het onder Domeriaan aan en op weg om daar een blik op te werpen, viel mijn oog op een wel erg mooie ronding, een vorm die je niet veel ziet hier en dus besloot ik de steen op te graven uit de bagger waar hij in vast zat en draaide de steen om;
wordt vervolgd->
[Bewerkt door Elbert op 06-09-2017 om 18:11 NL]
Elbert
een nautilus!
En nog een hele mooie ook!
De lichte teleurstelling van daarnet is meteen helemaal verdwenen en opgetogen wikkel ik het ding in een krant.
Natuurlijk kijk ik om me heen of er meer van dit moois nog ligt, maar nee, dit was de enige.
Even later kom ik uit de geul, geniet van de aangename zonne warmte en pauzeer om te drinken en iets te eten.
Even verderop heeft een boer geploegd en ik loop het veld na om te zien of er wellicht leuke zaken opgeploegd zijn.
Veel afdrukken, delen van ammonieten, maar helaas niets voor de verzameling.
Ik duik terug de regengeul in en ontwaar een massa goede tekens, veel stukken, veel afdrukken, maar niets compleets.
Ik neem een halve Lytoceras mee vanwege de schitterende suturen en neem me voor die te polijsten, samen met andere gelijksoortige bonkjes die ik opgeraapt heb.
Dan realiseer ik me dat ik vlak bij "klavertje vier" ben en besluit er nog even naar toe te gaan; om wat te zoeken en wat stratigrafische vragen te beantwoorden, iets waarvoor deze ontsluiting zich goed leent.
Ook ben ik daar uit de schaduw en in de zon en kan ik even pauzeren.
Het zoeken levert leuke vondsten op; zowel Amaltheiden als andere fauna; brachiopoden, tweekleppigen en een aantal coprolieten, waarvan een zelfs met een Amaltheus afdruk er op.
Dan zie ik dat het zonnetje al weer aan het zakken is en besluit de foto`s van de vondsten op de camping te maken.
Aangemoedigd door max daal ik weer af naar de auto, die ik van verre achter het viaductje onder de spoorlijn zie staan.
Mooie middag geweest; en die Prodac...ach, die komt nog wel...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 06-09-2017 om 18:59 NL]
Elbert