Aveyron 2017 tripverslag
- Everhardus
Antw: Aveyron 2017 tripverslag
Zeer mooie Nautilus !! Ik zat overigens niet aan de kloof te denken....alhoewel die toch ook veelbelovend is. Vermoedelijk heb je gelijk Bert, de locals zullen het mooiste spul wel vinden in het voorjaar....
Die Nautulissen vind je daar ook bij bosjes zeg 
Prachtig ding!
Waan mezelf ook in bij de blauwgrijze mergel als ik je verslagen zo lees. Kijk alweer uit naar de volgende.
Prachtig ding!
Waan mezelf ook in bij de blauwgrijze mergel als ik je verslagen zo lees. Kijk alweer uit naar de volgende.
Marine mammals, dolphinately awesome
Hallo, vandaag weer eens het Domeriaan in gedoken(1); ik had me bedacht veel materiaal uit het boven Domeriaan te hebben, dus kan het onder wel een zetje hebben.
Maar da`s minder makkelijk gedaan dan gezegd; het onder Domeriaan is veel minder rijk bedeeld met goed bewaarde zaken dan het bovenste deel van deze etage.
Allereerst kwam ik een schitterende groene bidsprinkhaan(2) tegen; deze beesten passen zich razendsnel aan als de omgeving van kleur veranderd.
Jullie hebben er al een paar voorbij zien komen en elke keer had het dier de kleur die op dat moment de omgeving domineerd. Zouden goede politici zijn...
Eerste goede vondst was deze A. reticularis(3), toch al weer wat hoger op in de etage.
Na een half uurtje regengeulen afspeuren, had ik de volgende zaken bij elkaar; niet echt een tas vol...
Dus kon ik de verleiding niet weerstaan en ben hoger geklommen(5) en dat had meteen ook meer resultaat(6,7en8 ), bovendien zat ik daar meer in het zonnetje, in de schaduw was het wat frisjes.
Wordt vervolgd->
[Bewerkt door Elbert op 07-09-2017 om 17:18 NL]
Elbert

vervolg->
Daar boven kon ik de sporen die ik vorig jaar had gemaakt nog goed volgen(1+2), toch had er net genoeg erosie plaats gevonden om een aantal, voordien onzichtbare, ammonieten nu wel zichtbaar te maken en een prettig uurtje van kieltjes opsporen en ammonietjes uitgraven volgde.
Beetje lullig dat dit fotoprogramma nog steeds de wereld op zijn zijkant zet, zo nu en dan...
En wederom was de middag om gevlogen en moest ik maar weer es terug gaan; mooi geweest.
Op de terugweg trof ik deze Protogrammoceras(?) in een steenbank; schitterende conservering maar net te laat gevonden...
Onderweg naar de auto nog een deel matrix meegenomen voor Manu, de campingbaas; kan nu zijn Lytoceras in de eigen matrix neerzetten(5).
Overzicht van de vondsten uit het boven Domeriaan(4);let op de prachtige (saurier?) coproliet links onder.
Nu de vondsten labelen, opbergen en bedenken wat ik morgen ga doen; ik zit te dubben tussen een nieuwe Toarcien ontsluiting of het doorwandelen van een Carixiaankloof, jullie zien morgen wel wat het geworden is.
groeten, Bert
Elbert
Hallo, aansluitend op de opmerking van everhardus en na het zien van het weerbericht de plannen omgegooid; morgen regen en dat betekent ws. dat de rivier gaat stijgen.
Dus besloten het stekje achter de brug bij La Cresse te bezoeken vooraleer het water hoger komt te staan.
Sullig genoeg de camera in de laptoptas laten zitten en dus louter foto`s van de vondsten.
Ik hoop dat komende dagen goed te maken.
Het zoeken was heel prettig, het is een mooie omgeving.
Maar dat vinden kennelijk veel mensen, want de stek wordt nu zo goed bezocht, dat ze er zelfs een picnic tafel hebben neer gezet...
Om kort te gaan, er was niet zoveel meer te halen(1), maar nog wel deze beauty(2), die ik onmiddellijk bij het betreden van het bankje aantrof, hetgeen toen de verwachtingen wel opschroefde, maar al snel bleek dat die bijstelling naar beneden behoefden.
Desalniettemin een heel prettig uurtje aan de rivier doorgebracht en toen op het gemakje teruggefietst naar de camping.
Morgen zal ws. een dag worden van boodschappen doen, schoonmaken en rommel opruimen, zodat ik zondag meteen kan gaan kijken of de regen nog moois gebracht heeft.
Tot dan,
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 08-09-2017 om 18:04 NL]
Elbert
Hallo, de dag begon zonnig(1) en ik had me voorgenomen om de Carixiaan kloof nog eens te doorwandelen en te zien of er nog leuke zaken voor het oprapen lagen.
En jawel;(2) alleen de bewaring hier in het Carixiaan is vaak niet optimaal en deze haalde de graad net niet.
Verder was het behoorlijk modderig in de kloof, dus heb ik me beperkt tot het maken van wat foto`s; op (3) is de scheve gelaagdheid goed te zien en deze kloof zit vol steilwandjes(4)
Maar dat modderige en dat scheve is een combinatie die niet lekker wandelt en dit is geen terrein om risico`s te nemen; er is hier geen telefoonbereik.
Daarom koos ik ervoor om de kloof weer uit te klimmen en me te beperken tot goed begaanbaar terrein.
Uiteindelijk doorgeklommen tot in het Toarciaan, daar weinig gevonden, maar waar ik dit stuk hardground, vol met allerlei fossielen(6) heb opgehaald, ik had het op een eerdere wandeling al opzij gelegd.
En omdat het weer snel verslechterde(5) hield ik het voor gezien en ben terug afgedaald naar de auto en terug gereden naar de camping.
Kort daggie, hopelijk morgen beter...
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 10-09-2017 om 17:12 NL]
Elbert
- Everhardus
Hallo, vandaag op zoek naar een nieuwe locatie in het Toarciaan.
Omdat het weggetje onbegaanbaar is voor de auto, heb ik vandaag de mountainbike achter op de auto gezet om die bike te gebruiken waar het voor de auto te moeilijk wordt.
Ook nog es goed voor de conditie!(1)
Wel moeilijk fietsen hoor, met de wereld op zijn zij...
Wederom mooie vergezichten; in de verte le Bourg en daarachter le Samonta(2), beide beroemde vindplaatsen als het over onder Domeriaan gaat.
Onderweg: wauw! een Wouw...(3)
Maar met alle gedoe de terre noir die ik zocht, mooi niet gevonden.
Wel raapte ik, onderweg, een mooie ammoniet op, uit het aller bovenste Toarcien en die vind je niet heel vaak.(5)
Eenmaal op de terugweg(4), daar moeten wel Hobbits wonen...
Ben uiteindelijk teruggevallen op een mij al bekende Toarciaan vindplaats, waar ik volgende plastiek uitge-erodeerd aantrof(6).
Totaal van de vondsten op foto (7) en in het bijzonder deze mooie Pleurotomaria; foto 8, niet zo`n alledaagse vondst in het Toarciaan.
Eenmaal terug op de camping uitgezocht waarom ik de terre noir niet had kunnen vinden en dat was simpel; ik had 100 meter verder door moeten fietsen...
Morgen poging 2...
tot dan,
groeten, Bert.
[Bewerkt door Elbert op 11-09-2017 om 18:54 NL]
Elbert
- Everhardus
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Inderdaad prachtig Elbert.
Kijk er al naar uit om deze stukken eens live te zien
GR