Determinatie vis
Determinatie vis

Hallo allemaal,
Kan iemand toevallig iets zinnigs zeggen over dit visje?
5cm lang, 0,5cm hoog.
Ik vermoed dat 'ie uit Frankrijk komt, maar zelfs dat durf ik niet zeker te zeggen.
Alle info is welkom, ook waar mogelijk te zoeken.
Zoeken naar "fossil fish France" komt ook maar zo ver

Groeten,
Sander
Nothing lasts... But nothing is lost.
Antw: Determinatie vis
Hallo, ik heb de indruk dat de omtrek van dit visje meer geschilderd is dan daadwerkelijk een fossiele afdruk.
Dat maakt determinatie moeilijker.
Het zou kunnen gaan om een Leptolepis sp. uit de Jura.
Ter vergelijk: een ongeverfd exemplaar uit Zuid-Frankrijk.
groeten, Bert
Elbert
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Dit lijkt mij zeker geen Leptolepis sp. zoals Bert voorstelde. Ik mis de kenmerkende schedel en ook de vinnen lijken niet helemaal te kloppen. Qua vorm van de kop gaat dit meer richting Lamprey maar ook daarvoor zijn de rug en staartvin niet correct. Maar wat het wel is durf ik ook niet te zeggen.
Misschien helpen een paar scherpe detail foto's van de schedel en de rest van de vis.
Groet,
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 18-09-2017 om 13:33 NL]
Misschien helpen een paar scherpe detail foto's van de schedel en de rest van de vis.
Groet,
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 18-09-2017 om 13:33 NL]

Bij deze nog twee foto's van de kop en een van de rest van het lichaam. (Hopelijk ziet het er hier minder geschilderd uit. Ik ben er zelfs nog met wasbenzine overheen gegaan.)
Dat het geen Leptolepis is ben ik het zeker mee eens.
Lamprey is interessant, die kende ik niet, maar van wat ik zo snel kan googlen zijn die toch wat meer aal-achtig..?
Hoe dan ook bedankt.
Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik het nog steeds graag.
Groeten,
Sander
Nothing lasts... But nothing is lost.
Hallo, dit ziet er een stuk beter uit; idd een lampreiachtig visje, wellicht een prik.
Kijkend naar de matrix, zou Libanon wel eens de vindplaats kunnen zijn, maar ben daar niet zeker van.
groeten, Bert
Kijkend naar de matrix, zou Libanon wel eens de vindplaats kunnen zijn, maar ben daar niet zeker van.
groeten, Bert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dit is voor mij wel duidelijk een straalvinnige vis, dus lamprey (een kaakloze vis) behoort zeer zeker niet tot de opties.
Het blijft koffiedik kijken vanop foto's en zonder bijkomende informatie, maar de matrix doet me niet aan Solnhofen of Libanon denken, maar veeleer aan de Crato / Santana fm. uit Brazilië. Zoals gezegd, het blijft gokken. Zuid Frankrijk zou even goed kunnen.
[Bewerkt door Frederik op 19-09-2017 om 08:24 NL]
Het blijft koffiedik kijken vanop foto's en zonder bijkomende informatie, maar de matrix doet me niet aan Solnhofen of Libanon denken, maar veeleer aan de Crato / Santana fm. uit Brazilië. Zoals gezegd, het blijft gokken. Zuid Frankrijk zou even goed kunnen.
[Bewerkt door Frederik op 19-09-2017 om 08:24 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Helemaal mee eens Frederik, Daarom had ik gezegd dat voor Lamprey de vinnen ook niet klopte. Het lijkt er op dat er schedel onderdelen missen in het fossieltje en daardoor jawless lijkt.
Een recente vis die erg veel op het fossiel lijkt is Acanthopsoides (familie: Cobitidae).
Maar ik kan niet vinden wat dit fossiele visje exact is. Ook door gebrek aan locatie en exact tijdperk.
groet,
Pim
Een recente vis die erg veel op het fossiel lijkt is Acanthopsoides (familie: Cobitidae).
Maar ik kan niet vinden wat dit fossiele visje exact is. Ook door gebrek aan locatie en exact tijdperk.
groet,
Pim