Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door KoenJ » 16 sep 2016, 20:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Ik was al een tijd op zoek naar het werk van Jan Hofker (1966) over de foraminiferen van het Maastrichtse Krijt. Het lukte mij uiteindelijk om de uitgever te mailen, maar ik kreeg maar geen reactie. Uiteindelijk het boek via het Nederlandse Interbibliothecair Leensysteem (IBL) aangevraagd. Voor 2 euro lag toen een leenexemplaar bij mijn lokale bieb klaar. Die had ik helemaal gedigitaliseerd, toen ik opeens een mailtje van de uitgever kreeg. Voor 102 euro all-in had ik het boek in huis. En vandaag gearriveerd.

102 euro lijkt veel geld, maar dit is echt een fantastisch werk voor iedereen die interesse heeft in de stratigrafie, forams en onderzoeksgeschiedenis van het Limburgse Krijt en de Deense kust. Het boek staat vol afbeeldingen en kaartjes van oude ontsluitingen, tabellen met het voorkomen van forams, soortbeschrijvingen en meer 80 platen met forams. Als je interesse hebt, kan ik je wel laten weten hoe je het kan bestellen!

P.s. en misschien heb ik nog iets digitaals....kwaliteit wel wisselend en ongeordend.

[Bewerkt door KoenJ op 16-09-2016 om 19:50 NL]


Groeten,
Koen

 
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door KoenJ » 03 okt 2016, 23:41

Deze heb ik eerder op een rustige dag op het forum gezet. Ik breng hem nog een keer onder de aandacht. Dit werk is echt uitgebreid en meer dan de moeite waard voor de liefhebber.


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door hubertus68 » 06 okt 2016, 20:23

Hoi Koen,

wou toch even een antwoord op jouw post schrijven en mij bedanken voor de literatuurtip.
Een tijdje geleden had ik ook probeert het boek te kopen - helaas zonder succes.
Ik had mij toen het boek "Foraminiferen der Oberkreide von Nordwestdeutschland und Holland" (Hofker, 1957) besteld. Dit is ook zeer uitgebreidt maar mist tochtamelijk vele soorten.

Jouw boek is nog steeds een standaardwerk voor de forams in het Boven-Krijt (wereldwijd) en 102 € is belachelijk weinig geld voor zo een boek.

Ik heb "Visuele communicatie" studeert en toen heb ik, en hebben ook de andere studenten, steeds over de hoge prijsen van de Design-boeken gezanikt. De prof zij gewoon: "Bestel 10 dagen geen pizza meer, dan kun je het boek kopen."


Beste Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door KoenJ » 06 okt 2016, 22:05

Hoi Oliver,

Bedankt voor je reactie. Het boek is niet alleen een standaardwerk voor de forams. Het is ook gewoon een fantastisch werk over vele oude en ook nog bestaande krijtontsluitingen. Dus ook interessant voor mensen die interesse hebben in de geologie van Zuid-Limburg.

En 102 euro is inderdaad weinig geld als je je indenkt hoeveel tijd Hofker hieraan besteed moet hebben.


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1706
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door Caveman » 24 jan 2017, 19:35

Ik heb wel n Hofker 1949

ON FORAMINIFERA from THE UPPER SENONAN OF SOUTH LIMBURG (MAASTRICHTIAN)

in mijn bibliotheek, ook n aardig interessant werk.


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door KoenJ » 24 jan 2017, 19:59

Die heb ik inderdaad ook liggen. Maar in het bovengenoemde werk uit 1966 is al het vorige werk van Hofker door hem samengebracht. Dit is dus vele vele vele malen uitgebreider. Alleen al iets van 75 platen met forams! En dan alle locatiebeschrijvingen etc erbij....gewoonweg prachtig!

Ik heb overigens wat monsters toegestuurd aan Dan Georgescu van de universiteit van Calgary. Hij is geloof ik wel geïnteresseerd om een taxonomische revisie van het werk van Hofker te maken.

[Bewerkt door KoenJ op 24-01-2017 om 20:01 NL]


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Hklff
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 mei 2014, 21:06
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door Hklff » 24 sep 2017, 08:50

Dank voor de tip! Ik heb net een mailtje gestuurd naar de uitgever. Ik ben benieuwd!



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Literatuurtip: Maastrichtian, Danian and Paleocene foraminifera (Hofker, 1966)

Bericht door KoenJ » 29 sep 2017, 13:20

Veel plezier ermee! Ik ben er inmiddels wel achter dat de ontwikkelingen in foram-land zo snel gaan, dat dit werk aan een taxonomische revisie toe is. Maar het blijft een prachtwerk!


Groeten,
Koen


Plaats reactie