geschiedenis van de mens herschrijven na belangrijke archeologische vondst?

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: geschiedenis van de mens herschrijven na belangrijke archeologische vondst?

Bericht door Schouwenburg » 22 okt 2017, 06:33

Out of Africa is al vaker gebeurd. Homo erectus had zich al over Afrika, Azië en Europa verspreid. In europa is al een veel oudere aap die in de lijn van de mensen past gedetermineerd. Dit kan gewoon een doodlopende tak geweest zijn. Eén losse vondst en je kan er alle theorieën op los laten.
Maar het doet niets af aan het feit dat het een mooie vondst is en gezien het team denk ik dat de kans op een foute determinatie heel erg klein is.


Charlie

 
Gebruikersavatar
Hotep
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2010, 18:42
Locatie: Oostende
Been thanked: 1 time
Antw: geschiedenis van de mens herschrijven na belangrijke archeologische vondst?

Bericht door Hotep » 26 okt 2017, 17:03

Boeiend artikel!

Ik heb nog maar net "de langste reis" van Pieter Boussemaere (een voormalige docent van mij :D) gelezen. Een knap werk over de evolutie van de mens en zijn verspreiding over de wereld, gebaseerd op de 'nieuwste inzichten'.

Het toont toch maar weer aan hoe complex het allemaal is en hoe snel het kan veranderen op basis van vondsten. Daarom is paleontologie (of in dit geval paleoantropologie) ook zo'n belangrijke wetenschap :D

Soms wordt een nieuwe soort beschreven aan de hand van één enkele vondst... maar of ik hiermee aan de onderzoekers twijfel, zeker niet. Maar het is al eens gebeurt dat een nieuwe soort herroepen wordt op basis van meer vondsten.

Maar toch blijft dit een boeiend artikel.




Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: geschiedenis van de mens herschrijven na belangrijke archeologische vondst?

Bericht door sjaak » 30 okt 2017, 19:34



Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Antw: geschiedenis van de mens herschrijven na belangrijke archeologische vondst?

Bericht door Masterofearth » 31 okt 2017, 09:40

Had mij veel meer verbaasd als dit echt zou bevestigen dat de voorouder van de mens zo veel eerder Afrika had verlaten, dan dat het bewijs ontkracht zou worden door andere studies. Jammer genoeg gaat het heel vaak om verkeerd gedetermineerd of gedateerd materiaal bij de vondsten die geschiedenis zouden herschrijven.

Maar blijft een interessant onderzoek om te volgen.

Pim




Plaats reactie