Dino Huid?
Dino Huid?

Beste forumleden,
Bij deze enkele foto's van een fossiel dat ik kreeg zonder naam of informatie over de vindplaats. Ik ben bang dat ik bij navraag te horen krijg dat 'de zolder' de vindplaats is.

Nu ben ik nog lang geen expert en ben ik nog maar een paar maanden met deze boeiende hobby bezig. Maar ik heb de indruk dat dit wel eens een stuk dino-huid zou kunnen zijn. Het heeft overeenkomsten met foto's die ik van stukjes hadrosaurushuid vond.
Zou iemand mij vanaf de foto's meer kunnen vertellen over dit mooie stuk? Denk ik in de juiste richting of zit ik er helemaal naast?
Foto 1: overzicht
Foto 2: detail
Foto 3: zij aanzicht
Foto 4: achterzijde
Alvast dank voor jullie inbreng.
Vriendelijke groet,
wim
ps de foto's die ik upload blijken consequent te draaien, iemand enig idee hoe dit te verhelpen?
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Dino Huid?
Naar mijn weten is hadrosaurus huid vaak alleen bewaard als afdruk. Omdat de structuur in 3D is bewaard denk ik eerder aan iets anders dan huid. Maar wat precies weet ik ook niet, misschien erg verweerde hexogonaria koraal of iets dergelijks.
Pim
Pim
Inderdaad eerder koraal dan dino-huid. Het doet mij een beetje denken aan Pleurodictyum.
Bart
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Inderdaad een verweerde koraalkolonie.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 122 times
Fossiele huid wordt zeker niet alleen als afdruk behouden, maar kan ook drie-dimensionaal zijn. Zelf vindt ik het fossiel wel veel van fossiele huid weghebben, al zijn er voldoende punten op basis waarvan het minder aannemelijk is dat het hier dinosaurushuid betreft.
Zo is het stuk bijvoorbeeld te dik - lopen de "schubben" te diep naar achteren Door, zo je wilt - en lijken individuele schubben textuur te hebben, die op huid doorgaans niet te zien is...
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
Zo is het stuk bijvoorbeeld te dik - lopen de "schubben" te diep naar achteren Door, zo je wilt - en lijken individuele schubben textuur te hebben, die op huid doorgaans niet te zien is...
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time

@Alexander
Ik ben het met je eens dat er ook 3D bewaarde huid gevonden wordt, maar huid wordt in het merendeel van de gevallen als afdruk gevonden. En de individuele cellen in dit handstuk zijn zo'n 2cm diep wat met huidplaten of schubben niet voorkomt.
quote: en lijken individuele schubben textuur te hebben, die op huid doorgaans niet te zien is...
Er zijn individuele kristallen te zien die uit het verweerde oppervlak komen en dit is met fossiele huid soms ook te zien. Maar er is ook een textuur te zien die de individuele cellen in lopen, die erg lijkt op de opbouw van individuele koraal cellen (zie bijgevoegde afbeelding).
[Bewerkt door Masterofearth op 30-10-2017 om 09:36 NL]
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 122 times
Antw: Antw: Dino Huid?
Nee, precies, dat bedoel ikMasterofearth schreef:
Er zijn individuele kristallen te zien die uit het verweerde oppervlak komen en dit is met fossiele huid soms ook te zien. Maar er is ook een textuur te zien die de individuele cellen in lopen, die erg lijkt op de opbouw van individuele koraal cellen (zie bijgevoegde afbeelding).

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett