Kleintjes uit Kunrade
Antw: Kleintjes uit Kunrade
Dit zijn twee mosdiertjes uit de Kunrader facies van Kunrade. Beide specimen zijn een Stellocavea francqana (d'Orbigny, 1853) Maar opvallend is dat het eerste specimen zeer hoog uitgebouwde bundels van cellen heeft.
Het overgrote deel van de exemplaren, die men aantreft, komen overeen met de tweede foto en hebben veel lagere cellenbundels. En ik heb niet de indruk dat deze zijn afgebroken, want de lamellen op de buitenkant, die de bundels afsluiten, lijken mooi afgerond aan de bovenzijde en dus niet beschadigd.
Misschien is het eerste exemplaar gewoon verder kunnen uitgroeien; maar dit is maar een hypothese, die ik zeker niet kan bewijzen.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Wow Luc. Zeer bijzondere stukken. Vooral omdat jij geslaagd bent met de moeilijke preparatie. Er is helaas weinig literatuur over dit geslacht. Vandaar kan ik de diverse groeivormen niet commenteren. Ik ben ben blij dat ik deze soort überhaupt eens gevonden heb. Het eerste stuk is echter heel mooie bewaard. Ook fraai zijn de kleine tandjes aan de eindes van de cellen.
Beste groeten,
Oliver
Beste groeten,
Oliver
Bedankt Oliver.
Nadat ik met een fijne naald een deel van de matrix weg gepeuterd had ( zo'n beestje heeft slechts 5 mm diameter), ben ik er in geslaagd met mijn nieuwe ultrasoon badje de meeste resterende "zandkorreltjes" te verwijderen.
Deze die je nog ziet, zijn vastgekit en durf ik niet te verwijderen uit vrees schade aan te richten.
Het is inderdaad duidelijk te zien dat heel wat cellen een tandje hebben.
Opvallend is dat in dit gruis uit de Kunrade groeve deze soort zeer goed vertegenwoordigd is. Ik heb nu al zeker een 15 tal specimen verzameld, waaronder de afgebeelde tweeling, die ook nog in het bad moet.

Dus er liggen voor jou al enkele specimen klaar.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Dat is goed nieuws Luc. Bedankt.
Het exemplaar (of de twee exemplaren) die jij hier toont zijn zeer bijzonder. Graag zou ik hiervan een onbewerkde foto krijgen.
Beste groeten,
Oliver
Het exemplaar (of de twee exemplaren) die jij hier toont zijn zeer bijzonder. Graag zou ik hiervan een onbewerkde foto krijgen.
Beste groeten,
Oliver
Vandaag is het te druk, Oliver, maar morgen stuur ik jou een onbewerkte foto.
Beste groeten
Lugo
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Het is opvallend dat in het gruis van de Kunrader groeve, dat ik momenteel onderzoek, de Cyclostomata echt oververtegenwoordigd zijn.
En de meeste van deze specimen hebben een vlak en soms vrij groot aanhechtingsvoetje, alhoewel dit niet geldt voor het afgebeelde exemplaar.
In deze vrij specifieke fauna vond ik vandaag deze Cyrtopora elegans (von Hagenow, 1851), een vrij fors stammetje met wratachtige bundels van cellen. Op de gladde gedeeltes van de stam tekenen zich de onderliggende scheidingswanden van de cellen mooi af.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Dit is een goed bewaard exemplaar Luc. Proficiat.
Zo vind men deze in Maastricht niet vaak.
Dat de Cyclostomata* oververtegenwoordigd zijn kan ik voor het materiaal dat ik ter beschikking heb, niet zeggen. Maar de Cyclostomata zijn duidelijk sterker vertegenwoordigd dan in het naburige Maastricht.
*voor de bryozoa-leken: "Cyclostomata" zijn een taxonomische orde. De soorten in deze orde vormden vaak lange, buisvormige cellen waar het dier in leefde. In de orde Cheilostomata zijn eerder kleinere bakvormige cellen vertegenwoordigd.
Groeten,
Oliver
Zo vind men deze in Maastricht niet vaak.
Dat de Cyclostomata* oververtegenwoordigd zijn kan ik voor het materiaal dat ik ter beschikking heb, niet zeggen. Maar de Cyclostomata zijn duidelijk sterker vertegenwoordigd dan in het naburige Maastricht.
*voor de bryozoa-leken: "Cyclostomata" zijn een taxonomische orde. De soorten in deze orde vormden vaak lange, buisvormige cellen waar het dier in leefde. In de orde Cheilostomata zijn eerder kleinere bakvormige cellen vertegenwoordigd.
Groeten,
Oliver
Bedankt, Oliver.
Dit verschil in samenstelling van de fauna is vooral opvallend tussen het materiaal uit de Kunrader Groeve (waar b.v. heel veel specimen van S. francqana in voorkomen)en het ENCI materiaal.
Maar zelfs het gruis uit Ransdaal, nochtans ook Kunrader facies, bevat een dudelijk andere samenstelling van de fauna.
Beste groeten
Luc
Dit verschil in samenstelling van de fauna is vooral opvallend tussen het materiaal uit de Kunrader Groeve (waar b.v. heel veel specimen van S. francqana in voorkomen)en het ENCI materiaal.
Maar zelfs het gruis uit Ransdaal, nochtans ook Kunrader facies, bevat een dudelijk andere samenstelling van de fauna.
Beste groeten
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Nog eentje uit de Kunrader groeve en deze heb ik gedetermineerd als Pustulopora pustulosa (Goldfuss, 1826).
De ganse forse stam is bedekt met mondopeningen, maar karakteristiek voor deze soort zijn de spiraalvormige verdikkingen, die rond deze stam slingeren. Bij de beter bewaarde exemplaren zit er rond de mondopeningen ook een peristoom (verdikte rand), die distaal (naar boven) gericht is.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Nou ja, de samenstelling van soorten verschilt inderdaad van die van Maastricht, maar tussen Ransdaal en Kunrade is het verschil niet al te groot. Stellocavea francqana komt ook in het materiaal uit Ransdaal voor. In Maastricht heb ik deze soort nog nooit gevonden, maar volgens de oude wetenschappers kwam zij in Maastricht regelmatig voor. Het probleem is dat wij vandaag niet meer aan die lagen komen, die toen nog ontsloten waren.
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver