Nieuwe aanwinsten Antwerpen
Nieuwe aanwinsten Antwerpen

Hallo allemaal,
Deze vondsten heb ik recent gevonden in Antwerpen.
1. twee keer Hexanchus
2. kleine potvis tand of misschien toch Squalodon...??
3/6. Hastalis? Kan deze niet helemaal thuis brengen...
Ben in ieder geval blij met deze nieuwe aanwinsten!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Nieuwe aanwinsten Antwerpen
Hallo Cees-Jan.
Deze links lijkt mij wel Hexanchus,de rechtse is zeker een Notorynchus,dit herken ik enkel al de bewaartoestand.
De tweede is een tand van een Dolfijn,welke is niet meer te achterhalen ,maar aan de vorm iets richting Orka (Maar daarom niet van een Orka
)
De laatste tand is een LA1 van een hastalis,maar de brede vorm die in het Plioceen voorkwam.
Wat is de maat van die laatste tand ?
GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-12-2017 om 22:14 NL]
Deze links lijkt mij wel Hexanchus,de rechtse is zeker een Notorynchus,dit herken ik enkel al de bewaartoestand.
De tweede is een tand van een Dolfijn,welke is niet meer te achterhalen ,maar aan de vorm iets richting Orka (Maar daarom niet van een Orka

De laatste tand is een LA1 van een hastalis,maar de brede vorm die in het Plioceen voorkwam.
Wat is de maat van die laatste tand ?
GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-12-2017 om 22:14 NL]
strandjutters
Bedankt Pascal,
Dan zijn de verschillen tussen Hexanchus en Notorynchus toch moeilijke te onderscheiden dan ik dacht.
Jammer dat de tweede tand niet verder meer is te achterhalen. Ik ben er echter toch blij mee!
De maat van de laatste tand is L:42mm B:30 mm. Die dikke wortel is dus wel typerend?
Groeten,
Cees-Jan
Dan zijn de verschillen tussen Hexanchus en Notorynchus toch moeilijke te onderscheiden dan ik dacht.
Jammer dat de tweede tand niet verder meer is te achterhalen. Ik ben er echter toch blij mee!
De maat van de laatste tand is L:42mm B:30 mm. Die dikke wortel is dus wel typerend?
Groeten,
Cees-Jan
- strandjutters
Wel niet echt Cees-Jan,als ik ze in de hand heb zie ik het meteen.
Op foto wat moeilijker,maar een zwarte Hexanchus met deze bewaring heb ik nog nooit gezien,doorgaans vind je nooit Hexanchus in het zwarte zand (Mioceen)Deze soort vind je eerder in het bruine zand ,samen met grote hastalissen en forse Retroflexus,typisch voor Plioceen.Als je lamna nasus vind,vind je ook Hexanchus.
De grote tand doet wat denken aan Retroflexus,maar bij de retroflexus staat de kroon wat dichter op de wortel (niet driehoekig)Bij hastalis is dit wel het geval,ook is de kroon van een retro wat platter.
Wat de Dolfijn betreft,wel compleet zijn ze ook nog niet op soort te brengen,enkel tandwalvis,daar moet je het mee doen
GR
Op foto wat moeilijker,maar een zwarte Hexanchus met deze bewaring heb ik nog nooit gezien,doorgaans vind je nooit Hexanchus in het zwarte zand (Mioceen)Deze soort vind je eerder in het bruine zand ,samen met grote hastalissen en forse Retroflexus,typisch voor Plioceen.Als je lamna nasus vind,vind je ook Hexanchus.
De grote tand doet wat denken aan Retroflexus,maar bij de retroflexus staat de kroon wat dichter op de wortel (niet driehoekig)Bij hastalis is dit wel het geval,ook is de kroon van een retro wat platter.
Wat de Dolfijn betreft,wel compleet zijn ze ook nog niet op soort te brengen,enkel tandwalvis,daar moet je het mee doen

GR
strandjutters
Ik zal morgen avond nog wat extra foto's posten van tanden die ik nog meer in die laag heb gevonden. Misschien schept dat meer duidelijkheid.
Groeten,
Cees-Jan
[Bewerkt door d_nbeek op 08-12-2017 om 15:56 NL]
Groeten,
Cees-Jan
[Bewerkt door d_nbeek op 08-12-2017 om 15:56 NL]
Hierbij nog wat vondsten uit dezelfde laag waar de Hexanchus uitkomt. Ik vond in deze laag ook nog een Retroflexus. Heb ik echter geen foto van.
De Hastalis komt uit een hele andere laag. Die heb ik tijdens een andere keer zoeken gevonden.
foto 1: Hastalis en oxyrinchus
foto 2: Lamna nasus volgens mij...
Foto 3: Carcharias reticulatus (lower lateral)
foto 4: Galeocerdo aduncus
Wat betreft de Hastalis, dat betekend dan dat het een meer recente tand is dus. Is het dan beter om deze apart van mijn andere Hastalissen te bewaren of behoort hij wel tot dezelfde soort?
Groeten,
Cees-Jan
[Bewerkt door d_nbeek op 10-12-2017 om 20:57 NL]
- strandjutters
Hallo Cees-Jan.
De eerste foto zijn twee hastalisen,de bovenste is een anterior uit de bovenkaak.
Voor de rest zit je nu goed
Je moet de hastalisen niet apart houden,je ziet het toch altijd aan de kleur en bewaring.
GR
De eerste foto zijn twee hastalisen,de bovenste is een anterior uit de bovenkaak.
Voor de rest zit je nu goed

Je moet de hastalisen niet apart houden,je ziet het toch altijd aan de kleur en bewaring.
GR
strandjutters
Bedankt weer voor de info Pascal. Erg nuttig. Zeker dat als je Lamna nasus vindt je o.a. ook Hexanchus kunt vinden! Dat zijn goede dingen om te weten. Wat zou zo'n compleet onderkaakje toch mooi in mijn vitrine kast staan, haha!
Ik berg ze hier weer netjes op!
Groeten,
Cees-Jan
Ik berg ze hier weer netjes op!
Groeten,
Cees-Jan