Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pleistoceen
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 jun 2009, 01:05
Contacteer:
Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door Pleistoceen » 18 dec 2017, 22:27

Beste forumleden,

Mijn zoon doet voor zijn school een "onderzoek" naar de verschillen tussen Neanderthalers en anatomisch moderne mensen. Het doel is om vast te stellen of deze verschillen voldoende zijn om de Neanderthalers als aparte soort te beschrijven, of dat ze eerder als een subsoort moeten worden gezien.

Hij is 13 en mag zich daar een onderbouwde mening over vormen. Ik probeer hem te leren uit te gaan van feiten en niet van aannames, maar het blijkt (voor een digibeet als ik) erg lastig om afbeelding te vinden van fossielen van Neanderthalers met de afmetingen erbij. Het zou mooi zijn als hij gedetailleerde beschrijvingen of afbeelding met een maatbalkje tot zijn beschikking had om e.e.a. te vergelijken met de anatomisch moderne mens.

Als iemand mij (of eigenlijk mijn zoon :) ) hierbij zou willen helpen, dan graag een link of een mailtje.

Alvast bedankt,

Aalt Klaassen



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3224
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Antw: Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door hubertus68 » 18 dec 2017, 23:09

Beste Aalt,

al eens hier gekeken:https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderth ... idige_mens

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6864
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 291 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door sjaak » 19 dec 2017, 21:07

Best lastig. Wanneer is iets een soort of subsoort. Daar zullen vast regels over zijn maar het blijft arbitrair. Het staat wel vast dat Neanderthalers en moderne mensen samen kinderen konden krijgen (zie de link hierboven) dus als dat doorslaggevend is voor de definitie heb je al een argument te pakken.

Deze website bevat een schat aan informatie en foto's over de Neanderthaler, zie bv http://donsmaps.com/neanderthaloriginal.html

[Bewerkt door sjaak op 19-12-2017 om 21:09 NL]


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Pleistoceen
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 jun 2009, 01:05
Contacteer:
Antw: Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door Pleistoceen » 20 dec 2017, 22:28

Bedankt voor de links. Het punt is alleen niet het vinden van algemene informatie over neanderthalers. Het punt is (voor mij tenminste) niet eens of neanderthalers een soort of een subsoort zijn. Daar is slechts een vaag afgebakende grens. Ik weet de moderne mens en neanderthalers nakomelingen kregen en aangezien er nog neanderthaler dna in ons terug is te vinden zullen die nakomelingen vruchtbaar geweest zijn. Echter sommige ligers (kruising tussen leeuw en tijger) zijn ook vruchtbaar, maar dat is geen reden om de naamgeving te veranderen en ze onder een zelfde soort te plaatsen.

Waar het mij vooral om te doen is, is dat hij voor zichzelf een onderbouwde mening leert te vormen en dan bij voorkeur gebaseerd op feiten. Ik hoopte dat iemand een site of afbeeldingen wist te vinden met afbeeldingen van de originele fossielen van neanderthalers met de afmetingen of een maatbalkje erbij. Zoals wij onze fossielen ook fotograferen. Dan kan hij dat zelf vergelijken met modern materiaal en kan hij verifiëren of beweringen en aannames van anderen stand houden, zonder ze zomaar over te nemen. Tuurlijk is hij pas 13 en weegt het allemaal niet zo zwaar, maar foto's of afbeeldingen met een maataanduiding zouden een waardevolle toevoeging zijn. Ik kan deze helaas niet vinden op het internet. Mijn vaardigheden als websurfer laten ernstig te wensen over, vandaar mijn vraag om hulp :)



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3224
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Antw: Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door hubertus68 » 21 dec 2017, 02:14

Hoi Aalt,

hebben jullie al eens via internet gezocht?
Neanderthaler-vondsten zijn op dit forum niet echt
talrijk...


Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6864
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 291 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Hulp bij het vinden van informatie gevraagd

Bericht door sjaak » 21 dec 2017, 09:23

Volgens mij is op die link naar Don's maps en met googlen te vinden wat je zoekt.
Mijn eerste Neanderthaler bot of kies hoop ik nog te vinden. Het kan best dat sommigen van ons die hebben maar slechts een paar botten en kiezen zijn kenmerkend genoeg.


Groet,

Niels


Plaats reactie