Strandvondst bot
- mikeneneas
Antw: Strandvondst bot

Hielbeen (calcaneus), onderdeel van het spronggewricht van een paardachtige (Equus). Op de afbeelding nr 2
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Lift aan de definitie van oud , een oud paard ,een middeleeuws paard,
of misschien een paard uit hé pleistoceen.
Lichte kleur ,en wat vlekkerig bot duiden vaak op recent ,wat ook van zo'n,n honderdvijftig of meerdere jaren terug kan zijn .
Maar ook geen zekerheid .
Na het drogen kan je vaak wel een indicatie maken.
Ik denk aan pleistoceen .
Even afwachten ,en sucses verder met andere vondsten
Gr
Huug
of misschien een paard uit hé pleistoceen.
Lichte kleur ,en wat vlekkerig bot duiden vaak op recent ,wat ook van zo'n,n honderdvijftig of meerdere jaren terug kan zijn .
Maar ook geen zekerheid .
Na het drogen kan je vaak wel een indicatie maken.
Ik denk aan pleistoceen .
Even afwachten ,en sucses verder met andere vondsten
Gr
Huug
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Laten drogen, als die lichtbruin verkleurt en het plakt als je het met een natte vinger aanraakt is het waarschijnlijk Pleistoceen.
Vlekkerig en/ of niet plakken is recent, tenzij het zwaar gemineraliseerd is maar dan voelt het bot als steen.
[Bewerkt door sjaak op 21-12-2017 om 23:34 NL]
Vlekkerig en/ of niet plakken is recent, tenzij het zwaar gemineraliseerd is maar dan voelt het bot als steen.
[Bewerkt door sjaak op 21-12-2017 om 23:34 NL]
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Ik heb nog even gekeken (een hielbeen van een paard er bij gepakt), maar ik kom uit op hielbeen van een runderachtige. Ik laat me ook niet uit over de ouderdom.
Charlie
Dank voor de informatie! Ik heb het te drogen gelegd en het ziet er nog steeds wel donker uit. Het plakt en ik vind het redelijk zwaar. Maar misschien kan het ook wel van een oud rund zijn misschien?
-
- Been thanked: 45 times
Het kan oud zijn, maar voor ons is Romeinse tijd al jong. Ik doe nooit uitspraken over ouderdom, tenzij ik een stuk precies op soort kan determineren en met runderachtige bedoel ik in dit geval oeros, steppenwisent en huisrund.
Charlie