Obsidiaan?
-
- Caveman
- Has thanked: 273 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Antw: Obsidiaan?
Zijn er vulkanen in de buurt?
Meer waarschijnlijk is een rest van n metaalgieterij (Slak)
Meer waarschijnlijk is een rest van n metaalgieterij (Slak)
To share or not to share, that's the question!
-
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Het lijkt wel op glas, het is erg scherp te maken, helpt dat?
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
beide de slak en obsidiaan zijn vormen van glas, zeer snel afgekoelde vloeibare gesteenten die door het snelle afkoelen geen kristallen hebben kunnen vormen en een glas massa gevormd hebben. Hierdoor zijn ze soms bijna niet van elkaar te onderscheiden. Als een gebied geen vulkanische activiteit kent of kende is obsidiaan natuurlijk zo goed als uit te sluiten, zoals in Nederland op het strand.
alleen chemische analyse kan 100% uitsluitsel geven denk ik
alleen chemische analyse kan 100% uitsluitsel geven denk ik
- RobertSpeijer
- Been thanked: 15 times
- Contacteer:
De geologie van de Haute Marne regio bestaat uit naar het westen hellende sedimentaire gesteenten uit het Mesozoicum (Trias-Jura-Krijt). De dichtstbijzijnde jonge vulkanische activiteit vind je op honderden kilometers afstand in de Vulkaan-Eifel en in de Chaine des Puys (Centraal-Massief). Een lokale vulkanische oorsprong kan dus uitgesloten worden en het materiaal is hoogstwaarschijnlijk man-made. Het is daarom natuurlijk niet minder mooi.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
-
Dank jullie wel voor alle verhelderende uitleg. Ik ga mij eens met de andere fossielen verder verdiepen in het Mesozoicum.
Ik heb nog eens in de nabije omgeving van de vindplaats gekeken en er is in het verleden veel aan smelterij gedaan en dat klopt dan ook met de vondst en de verre afstand van vulkanische activiteit.
Ik vind het ook nog steeds een mooi stuk.
Ik heb nog eens in de nabije omgeving van de vindplaats gekeken en er is in het verleden veel aan smelterij gedaan en dat klopt dan ook met de vondst en de verre afstand van vulkanische activiteit.
Ik vind het ook nog steeds een mooi stuk.