Bryozoa? Fleury-la-Rivi
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Bryozoa? Fleury-la-Rivière

Beste allen,
De laatste dagen heb ik weer eens wat tijd voor fossielen. Het kwam er de laatste tijd niet echt van. Vanavond wat materiaal van Fleury-la-Rivière (Lutetiaan) bekeken, en daar zag ik dit fossieltje. Het lijkt me een bryozoa-kolonietje, maar ik vind het wel erg klein; de maatstreepjes zijn 0,1 mm. Dat betekent dat de opening van een cel echt ieniemienie is. Ik heb geen idee of die poliepjes zo klein konden zijn. Anybody?
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa? Fleury-la-Rivière
Hoi Koen,
pff, dat is een lastige. Maar ik denk dat het hier niet om een bryozoa-fragment gaat. Geen foram?
Groeten,
Oliver
pff, dat is een lastige. Maar ik denk dat het hier niet om een bryozoa-fragment gaat. Geen foram?
Groeten,
Oliver
- KoenJ
Hoi Oliver,
Het lijkt mij geen foram; ik ken geen voorbeelden van vergelijkbare exemplaren waarbij de kamers allemaal een eigen apertuur (=mondopening) hebben. In het werk van Le Calvez (1970) over de forams in deze regio kom ik ook niks vergelijkbaars tegen. Maar wat het dan zou kunnen zijn....
Het lijkt mij geen foram; ik ken geen voorbeelden van vergelijkbare exemplaren waarbij de kamers allemaal een eigen apertuur (=mondopening) hebben. In het werk van Le Calvez (1970) over de forams in deze regio kom ik ook niks vergelijkbaars tegen. Maar wat het dan zou kunnen zijn....
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Ik sluit niet uit dat het om een mosdiertje gaat. Maar ik heb niets vergelijkbaars gezien. Er bestaan sommige geslachten, die bolvormige cellen met een kleine centrale apertura vormen, maar de kolonievorm is dan regelmatiger (zie voorbeeld: Encicellaria hofkeri). De laag uit die jouw stuk komt is Laag, Midden- of Boven-Mioceen?
Groeten,
Oliver
- KoenJ
Hoi Oliver,
Volgens mij heb je nog wat wijnresten van de kerst in je bloed, want je spreekt met dubbele tong!
Het is een deel van een kolonie; het ziet er afgebroken uit. Hij kan er dus regelmatiger uitgezien hebben.
Dit exemplaar komt uit het Lutetiaan, Eoceen dus.
Volgens mij heb je nog wat wijnresten van de kerst in je bloed, want je spreekt met dubbele tong!

Het is een deel van een kolonie; het ziet er afgebroken uit. Hij kan er dus regelmatiger uitgezien hebben.
Dit exemplaar komt uit het Lutetiaan, Eoceen dus.
Groeten,
Koen
Koen