Onderkaakse hastalis, maar dan anders
Onderkaakse hastalis, maar dan anders

Bijgevoegd enkele foto's van een tand die ik bij het ordenen van mijn Hastalis tandjes uit Antwerpen weer eens tegen kwam. In eerste instantie lijkt het mij een onderkaakse hastalis.
Echter, ik heb geen enkele andere tand (tussen de vele honderden Hastalis tanden) met deze bewaring. Misschien Eoceen?
Verder is het formaat best behoorlijk voor een onderkaakse hastalis tand.
Ik heb nog even gedacht aan een onderkaakse Otodus Auriculatus waar de bijspitsen & vertanding van afgesleten zijn. Maar ik kan geen enkele hint vinden op de tand dat er ooit bijspitsen & vertanding geweest moeten zijn. Vooral vwb de bijspitsen zou ik verwachten toch iets te moeten vinden.
Anyway... ik ben er niet zeker van en ben benieuwd of iemand anders een soortgelijk in zijn collectie heeft of me er meer over kan vertellen.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Onderkaakse hastalis, maar dan anders
Hallo Ko,das een onderkaakse laterale tand van de brede vorm van hastalis,je vind ze in het Plioceen van Antwerpen.
GR
GR
strandjutters
Hallo Pascal,
Dank voor de altijd snelle reactie
Precies mijn gedachte. Maar ik begon te twijfelen door de bewaring en het formaat.
Is er toevallig iets bekend over hoe de verschillende bewaringen te relateren zijn aan de verschillende geologische tijdperken? En is deze bewaring typisch voor het plioceen van Antwerpen?
Groeten
Ko
Dank voor de altijd snelle reactie

Precies mijn gedachte. Maar ik begon te twijfelen door de bewaring en het formaat.
Is er toevallig iets bekend over hoe de verschillende bewaringen te relateren zijn aan de verschillende geologische tijdperken? En is deze bewaring typisch voor het plioceen van Antwerpen?
Groeten
Ko
- strandjutters
Hallo Ko,aan de bewaring te zien zijn deze tanden uit een herwerkte laag afkomstig,ze komen dus uit een of ander basisgrind.
Ik denk de Kattendijkformatie.Of Lillo formatie.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 30-12-2017 om 23:10 NL]
Ik denk de Kattendijkformatie.Of Lillo formatie.
GR
[Bewerkt door strandjutters op 30-12-2017 om 23:10 NL]
strandjutters
- Chris vrancx
Die zeer brede Hastalissen wordt of werd Xiphodon genoemd dacht ik.
Na alles eens op een rijtje gezet te hebben kom ik tot de conclusie dat dit de enige tand tussen de hastalis tanden is met deze bewaring (tenminste uit Antwerpen). Vanwege dat het er 1tje is, is dit misschien ook meteen de beste reden om er verder niet te veel achter te zoeken.
Overigens als ik naar mijn collectie kijk dan zie ik uit Antwerpen enkele verschillende typische bewaringen die veel voorkomen. Is er iets bekend over welke bewaring overeen komen met welke ouderdom?
Overigens als ik naar mijn collectie kijk dan zie ik uit Antwerpen enkele verschillende typische bewaringen die veel voorkomen. Is er iets bekend over welke bewaring overeen komen met welke ouderdom?
- strandjutters
Hallo Ko,vroeger vond je deze ook wel eens in Cadzand.
Ik denk dat deze soort voorkwam in het Plioceen,en zeer waarschijnlijk uit herwerkte lagen.
GR
Ik denk dat deze soort voorkwam in het Plioceen,en zeer waarschijnlijk uit herwerkte lagen.
GR
strandjutters