slachttand van een mammoet?
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 112 times
Antw: slachttand van een mammoet?
Daarbij kan trouwens het melden van de vondst in dit geval waarschijnlijk ook het bewijs leveren dat dit stuk archeologisch dan wel historisch, en daarmee veilig is...
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik ben nog steeds benieuwd waar die slagtand nu precies vandaan komt.
[Bewerkt door sjaak op 06-02-2018 om 18:23 NL]
[Bewerkt door sjaak op 06-02-2018 om 18:23 NL]
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,gisteren zag ik een docu,het ging over de Indische olifanten,daar werd bewust het topje van de slagtand gehaald om dat ze dan minder verwondingen zouden veroorzaken tussen de mensen.
Het zou kunnen dat dit zo een tand betreft die is meegekomen met de VOC schepen,en gezonken is voor onze kust.
GR
Het zou kunnen dat dit zo een tand betreft die is meegekomen met de VOC schepen,en gezonken is voor onze kust.
GR
strandjutters
-
Antw: Antw: Antw: Antw: slachttand van een mammoet?
Waar kan ook dat melden Alexander?amelchers schreef:Hoi Niels,sjaak schreef:Zo doorredenerend zijn we hier allemaal in overtreding als we een harpoentje van het strand niet melden...amelchers schreef:
Nog even mijn centje bijdragen: want als het een oud/historisch stuk is, is er grote kans dat het stuk van archeologische waarde is en dat het ofwel van een bekende archeologische vindplaats komt (hetgeen per wet verboden zou zijn - dan heb je namelijk de site verstoord), dan wel van een nog onbekende. In dat laatste geval is het verplicht de vondst te melden.
Hoe dan ook dus een dubieus stuk...
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
Maar ik ben benieuwd waar dit stuk nu precies vandaan komt.
Strikt genomen waar, maar in de praktijk volstaat het in Nederland alleen de bijzondere, minder gebruikelijke vondsten te melden. Een slagtand uit een 17e of 18e eeuws scheepswrak is geen alledaagse vondst, dus zou ik zeker een bijzondere vondst noemen.
Punt is dat van de Maasvlakte bekend is dat er af en toe harpoenpunten gevonden worden (al zou melden van vondsten onderzoek hiernaar zeker helpen), maar de hier beschreven vondst op een nog onbekend of weer aan de elementen blootgesteld scheepswrak kan duiden. Naar mijn ide duidelijk een andere orde van grote...
Daarbij wil melden overigens niet zeggen dat je het stuk kwijt bent, alleen dat je het eventueel voor onderzoek beschikbaar moet stellen.
Alexander.
Berry
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 112 times
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: slachttand van een mammoet?
Hallo Berry,berryholtslag schreef:Waar kan ook dat melden Alexander?amelchers schreef:Hoi Niels,sjaak schreef:Zo doorredenerend zijn we hier allemaal in overtreding als we een harpoentje van het strand niet melden...amelchers schreef:
Nog even mijn centje bijdragen: want als het een oud/historisch stuk is, is er grote kans dat het stuk van archeologische waarde is en dat het ofwel van een bekende archeologische vindplaats komt (hetgeen per wet verboden zou zijn - dan heb je namelijk de site verstoord), dan wel van een nog onbekende. In dat laatste geval is het verplicht de vondst te melden.
Hoe dan ook dus een dubieus stuk...
Alexander.
Maar ik ben benieuwd waar dit stuk nu precies vandaan komt.
Strikt genomen waar, maar in de praktijk volstaat het in Nederland alleen de bijzondere, minder gebruikelijke vondsten te melden. Een slagtand uit een 17e of 18e eeuws scheepswrak is geen alledaagse vondst, dus zou ik zeker een bijzondere vondst noemen.
Punt is dat van de Maasvlakte bekend is dat er af en toe harpoenpunten gevonden worden (al zou melden van vondsten onderzoek hiernaar zeker helpen), maar de hier beschreven vondst op een nog onbekend of weer aan de elementen blootgesteld scheepswrak kan duiden. Naar mijn ide duidelijk een andere orde van grote...
Daarbij wil melden overigens niet zeggen dat je het stuk kwijt bent, alleen dat je het eventueel voor onderzoek beschikbaar moet stellen.
Alexander.
Dat hangt er maar net vanaf waar het stuk gevonden is. Grotere plaatsen hebben vaak wel een gemeentelijk archeoloog in dienst waar melding van een vondst gemaakt kan worden, terwijl kleinere plaatsen vaak van een provinciaal archeoloog afhankelijk zijn. Je zou dus even kunnen uitzoeken wie bij jou in de buurt deze functie bekleed, en daar dan de vondst melden. Een andere optie is eens naar de volgende pagina te kijken, waarop precies beschreven staat hoe je als amateurarcheoloog een vondst kan melden: https://archeologieinnederland.nl/omgaa ... ten-melden (het zou kunnen zijn dat regels omtrent het melden van vondsten gewijzigd zijn sinds ik mijn studie archeologie heb afgerond). Succes!
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett