kalksteen met bizar fossiel erin
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: kalksteen met bizar fossiel erin
Hoi,
ik denk dat iemand met ervaring het stuk zou moeten bekijken.
Want anders is het alleen maar gokken.
Heb jij iemand aan de hand? Misschien dat Anne Schulp eens een kijkje neemt?!
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: kalksteen met bizar fossiel erin
hubertus68 schreef:
Hoi,
Groeten,
Oliver
Donderdag kijkt de voorzitter van Nautilus Gent naar het stuk. Ik wacht eventjes af wat hij er van kan maken. Daarna kan ik Anne Schulp eventueel contacteren.
In het verlengde weekend van 1 mei ga ik alvast terug naar de vindplaats.
Dagobert L'Ecluse
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 118 times
Hoi Niels,sjaak schreef:
Ik vind die structuur zo vreemd. Pliosaurus is het zeker niet, die hebben tanden met richels. Geldt ook voor ichthy. Krokodil ook niet. Als het al een tand is dan misschien eerder een “crusher”.
Het is jammer dat je foto’s wat out of focus zijn.
[Bewerkt door sjaak op 12-04-2018 om 18:21 NL]
Ik ben met je eens dat pliosaurus, ichthyosaurus en krokodil vanwege het gebrek aan oppervlaktestructuur niet heel erg waarschijnlijk zijn, maar het stuk is duidelijk erg verrold, waarbij sommige ondersoorten bovendien überhaupt maar erg weinig structuur aan het tandoppervlak vertonen. Daarmee zou ik deze soorten dus niet geheel willen uitsluiten.
Ook aan carino- of globidensi heb ik gedacht, maar daar lijkt de tand alleen vanuit bepaalde hoeken op. En als je die hoeken nader bestudeerd dan blijkt (in elk geval waar ik de carino- en globidens vormen zie) dat deze aanzichten niet recht op het fossiel staan, en je dus een vorm waarneemt die er eigenlijk niet is... Daarnaast, natuurlijk, zoals Lars ook al aangeeft, zitten we hier in de verkeerde geologische laag voor Mosasauriërs - al wil ik met het gebrek aan voorkomen van carinodens in Frankrijk niet uitsluiten dat ze niet voorgekomen zouden kunnen zijn. Ze komen immers in zowel België als Marocco wel voor, dus waarom niet in tussengelegen gebieden. Dat ze nog niet gevonden zijn wil niet zeggen dat ze er niet geweest zijn...hubertus68 schreef:
Foto's een en twee van de laatste reeks lijken op Carinodens-tanden. Ik heb helaas geen literatuur vervoegbaar.
Groeten,
Oliver
Met vriendelijke groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- Beheerder
Hoi Elbert,Elbert schreef:
Hallo, je vondst vertoont veel overeenkomsten met deze sauropodetanden van het eiland Skye, Bathoniaan, hogere midden Jura.
Wellicht zou je het es in die hoek van het fossiele dierenrijk moeten gaan zoeken...
Succes!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 16-04-2018 om 12:50 NL]
Een interessante suggestie. Nu ben ik een stuk minder thuis in de tanden van sauropoden en heb er nooit een in m'n handen gehad, maar zijn die niet langer en meer stiftvormig? Zoals ik het hier bediscussieerde fossiel zie, hebben we met een vrij korte tandkroon te maken, met daaronder de wortel. Volgens mij komt dat niet met sauropoden overeen, of wel?
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- Beheerder
Antw: Antw: Antw: kalksteen met bizar fossiel erin
Ik ben benieuwd, Dagobert! Hoe dan ook een bijzonder interessante vondst!Leclused schreef:hubertus68 schreef:
Hoi,
Groeten,
Oliver
Donderdag kijkt de voorzitter van Nautilus Gent naar het stuk. Ik wacht eventjes af wat hij er van kan maken. Daarna kan ik Anne Schulp eventueel contacteren.
Alexander.
-
Antw: Antw: Antw: Antw: kalksteen met bizar fossiel erin
Gisteren heeft dhr Frank Gelaude (voorzitter Nautilus Gent) naar het stuk gekeken en hij heeft een totaal andere visie.amelchers schreef:Ik ben benieuwd, Dagobert! Hoe dan ook een bijzonder interessante vondst!Leclused schreef:hubertus68 schreef:
Hoi,
Groeten,
Oliver
Alexander.
Hij zag er tanden nog bot in maar eerder een korstafzetting op een concretie waarbij bacterieën ijzererts hebben omgezet in een harde korst.
Dit is een gekend fenomeen in grotten echter het enige rare in dit geval is dat de afzetting van nature zeer hard blinkt. Normaal gezien zijn deze afzetting eerder dof van kleur.
Mijn zoektocht heeft dus nu 2 plausibele sporen. In het verlengde weekend van 1/5 ga ik terug naar de vindplaats en zal ik de wanden van het grotje zeer goed bestuderen om na te gaan of er nog andere sporen van afzetting te vinden zijn of dat andere stukken zijn die meer in de andere richting wijzen.
Meer nieuws na 1/5.
Dagobert L'Ecluse
-
Hallo,
Ik ben terug van een weekendje grotten en heb mijn ogen goed open getrokken. En op de vindplaats vond ik nu op verschillende plaatsen vergelijkbare fenomenen.
Echter van hetgeen ik nu ter plekke heb gezien kon ik geen bot of tanden meer van maken.
Dus is de conclusie duidelijk het gaat hier wel degelijk over een korstvorming. Waarschijnlijk veroorzaakt door bacteriën die ijzererts hebben omgezet.
Dank aan Frank Gelaude voor de correcte determinatie
Case closed
Dagobert
Ik ben terug van een weekendje grotten en heb mijn ogen goed open getrokken. En op de vindplaats vond ik nu op verschillende plaatsen vergelijkbare fenomenen.
Echter van hetgeen ik nu ter plekke heb gezien kon ik geen bot of tanden meer van maken.
Dus is de conclusie duidelijk het gaat hier wel degelijk over een korstvorming. Waarschijnlijk veroorzaakt door bacteriën die ijzererts hebben omgezet.
Dank aan Frank Gelaude voor de correcte determinatie
Case closed
Dagobert
Dagobert L'Ecluse
- Beheerder
Als leuke vergelijking van wat het geweest had kunnen zijn, omdat ik het er toch zo op vind lijken en geologisch wat (laat) Jura betreft ook goed in de buurt zit, kom ik zojuist het volgende tegen: http://a405.idata.over-blog.com/5/55/11 ... ente-2.jpg (site: http://fossilesdes2charentes.over-blog. ... 59061.html)
Ander deel van Frankrijk, dat dan weer wel
Alexander.
[Bewerkt door amelchers op 09-06-2018 om 01:26 NL]
Ander deel van Frankrijk, dat dan weer wel

Alexander.
[Bewerkt door amelchers op 09-06-2018 om 01:26 NL]