[CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dany
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jul 2016, 09:48
[CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door Dany » 25 apr 2018, 19:31

Hallo iedereen

Omdat mijn zoon (8j) momenteel op school leert over stenen en mineralen zijn we zondag naar CBN getrokken.

We hebben enkele fossielen gevonden, kristallen (ik vermoed calciet-kristallen) en heel wat pyriet/marcasiet.

Tijdens onze zoektocht kwam er een Fransman enthousiast vertellen dat we onze pyriet/marcasiet moesten behandelen met “acide chlorhydrique” en “bicarbonate”. Zo krijgen we volgens hem de mooie glans terug en beschermen we alles tegen verwering.

Dat wordt dus zoutzuur en soda aanschaffen. Maar, behalve heel voorzichtig zijn, wat nu?

Ik heb wat zitten snuffelen op het forum maar vind niet direct meer info. Wordt het zoutzuur best verdund? Dompelen we alles eventjes onder, of laten we alles een uurtje weken? En hoe gaan we dan te werk met de soda? Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Bedankt om jullie ervaring te delen.

Dany



 
Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door Elbert » 26 apr 2018, 19:47

Hallo, ik denk dat er met het bicarbonaat gestraald moet worden nadat het spul door de zoutzuur/azijn geweest is en gedroogd.
Kan het mis hebben, maar denk zomaar dat ze dit bedoelen.
Als je met zoutzuur gaat werken, denk er dan wel aan om jezelf te beschermen tegen dampen en spatten.
En met een sterk zoutzuur is het: dompelen en kijken en als je denkt "mooi genoeg" dan gauw in een lauw sopje met afwasmiddel.
Voor het stralen met bicarbonaat heb je natuurlijk wel straalapparatuur en een compressor nodig...
Succes!

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 26-04-2018 om 18:52 NL]


Elbert

Gebruikersavatar
Dany
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jul 2016, 09:48
Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door Dany » 26 apr 2018, 21:31

Bedankt Elbert

Ondertsn wat verder gezocht en vond dit op Franse site:

Comment préparer vos minéraux

Pyrite, marcasite et "sperkise" :
Trois variétés de sulfure de fer ( FeS2 ) trés fréquentes dans notre région. La pyrite est un sulfure de fer cristallisant dans le système cubique. Les formes sont donc cubiques, parfois dodécaédriques plus rarement octaédriques, la marcasite cristallise dans le système orthorhombique. Dureté : 6-6.5.
La pyrite se trouve dans les schistes houillers en cubes jusqu'à 0.5 cm de côté ainsi que dans toutes les carrières calcaires ( Tournai, Mons, Glageon, etc ) jusqu'à 1 cm de côté. La pyrite se trouve au Cap Blanc-nez sous forme de boules usées par la mer ou d'amas cristallins de plusieurs cms de diamètre.
La variété de marcasite, en fait constituée de macles, nommée sperkise est typique du Blanc-nez et du Boulonnais. Ses cristaux peuvent atteindre 5 cms. Dégager le calcaire à l'acide chlorhydrique (attention à la solubilité de la pyrite dans l'acide chlorhydrique). Toujours bien neutraliser l'acide avec de l'eau distillée ou de pluie additionnée de bicarbonate (ou eau du robinet mais c'est moins bien ).
Même s'ils sont trouvés propres il faut faire tremper les échantillons dans une solution de bicarbonate de sodium. Sécher rapidement les échantillons (au sèche-cheveux par exemple). Ces échantillons s'oxydent/se sulfatent facilement à l'air et sont à conserver en milieu sec.


Quelques produits...

Acide chlorhydrique ( HCl ) :
S'achète en solution à 33% dans l'eau, à rediluer au 1/3 ( selon utilisation ). Pas cher, se trouve partout. Se protéger les mains et les yeux.
Propriétés : attaque les carbonates (calcaire,...), les oxydes de fer (rouille, limonite,...)
Utilisation : pour dégager de la calcite ou de la craie des minéraux qu'il n'attaque pas comme la pyrite, la fluorine, le quartz ou pour retirer les oxydes de fer sur certains quartz.


Bicarbonate de sodium (pharmacie ) :
dosage : d'1 cuillerée à soupe par litre d'eau à 100 grammes pour 10 litres. Neutralise les acides, à mettre dans l'eau de rinçage pour éliminer les acides et éviter que ceux-ci ne continuent d'agir dans vos vitrines.




Gebruikersavatar
TheRock
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 okt 2014, 03:07
Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door TheRock » 28 apr 2018, 20:08

Als je even wat wilt proberen heb ik nog wat wat van die marcasietknollen liggen. Moet even kijken, maar volgens mij zijn het er een stuk of 10. Als je eerst even wil proberen, kan ik ze je wel toesturen tegen verzending van de verzendkosten. Moet ze alleen eerst even opzoeken.

Stuur maar een mail als je geinteresseerd bent, die lees ik over het algemeen vaker!

Groetjes,
Riemer

[Bewerkt door TheRock op 28-04-2018 om 19:08 NL]


- Riemer

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 02 mei 2018, 00:15

Hallo Dany,

Interessant dat sodiumbicarbonaat kennelijk ook gebruikt wordt om zoutzuur te stoppen - dat had ik nog niet eerder gehoord. Wel, zoals Elbert ook al aangaf, dat het gebruikt wordt om te zandstralen.

Zelf gebruik ik overigens vaak gewoon schoonmaak azijn om mijn pyriet op te schonen. Makkelijker te verkrijgen dan zoutzuur en minder gevaarlijk, daarnaast ook stukken makkelijker te stoppen. Want dat is wel iets waar je goed zorg voor moet dragen: het zuur stoppen en uitspoelen. Als je dat namelijk niet doet blijft het zuur je kristal of fossiel aantasten, wat uiteindelijke de integriteit van het stuk teniet doet.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Dany
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jul 2016, 09:48
Antw: Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door Dany » 02 mei 2018, 08:46

Dag Riemer

Bedankt voor je aanbod, maar we hebben genoeg knolletjes, roosjes liggen.

groetjes

dany
TheRock schreef:
Als je even wat wilt proberen heb ik nog wat wat van die marcasietknollen liggen. Moet even kijken, maar volgens mij zijn het er een stuk of 10. Als je eerst even wil proberen, kan ik ze je wel toesturen tegen verzending van de verzendkosten. Moet ze alleen eerst even opzoeken.

Stuur maar een mail als je geinteresseerd bent, die lees ik over het algemeen vaker!

Groetjes,
Riemer

[Bewerkt door TheRock op 28-04-2018 om 19:08 NL]

[Bewerkt door Dany op 02-05-2018 om 07:48 NL]



Gebruikersavatar
Dany
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jul 2016, 09:48
Antw: Antw: [CBN] Pyriet/Marcasiet behandelen met zoutzuur en soda?

Bericht door Dany » 02 mei 2018, 08:56

Bedankt Alexander,

Ik overweeg effectief om eerst even wat te testen met schoonmaakazijn. Verdun je het nog met water?
Alles hangt uiteraard van de staat van het object af, maar hoe lang laat je alles weken, of werk je eerder druppelsgewijs?

groet

dany
amelchers schreef:
Hallo Dany,

Interessant dat sodiumbicarbonaat kennelijk ook gebruikt wordt om zoutzuur te stoppen - dat had ik nog niet eerder gehoord. Wel, zoals Elbert ook al aangaf, dat het gebruikt wordt om te zandstralen.

Zelf gebruik ik overigens vaak gewoon schoonmaak azijn om mijn pyriet op te schonen. Makkelijker te verkrijgen dan zoutzuur en minder gevaarlijk, daarnaast ook stukken makkelijker te stoppen. Want dat is wel iets waar je goed zorg voor moet dragen: het zuur stoppen en uitspoelen. Als je dat namelijk niet doet blijft het zuur je kristal of fossiel aantasten, wat uiteindelijke de integriteit van het stuk teniet doet.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.




Plaats reactie