Wervel Schiermonnikoog

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
McPhisto
Wervel Schiermonnikoog

Bericht door McPhisto » 22 mei 2018, 12:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond dit stukje afgelopen weekend op het strand van Schiermonnikoog, maar ik heb hier totaal geen verstand van. Ik heb alleen vaker wervels gezien waarvan alles was afgebroken, dus deze viel mij meteen op.

Ik ben benieuwd hoe oud dit kan zijn, want ik las dat bij oude wervels vaak veel afbreekt en ik ben benieuwd van welk dier dit afkomstig is. Na even snel zoeken op Google dacht ik eerst dat het van een bruinvis was, maar toen ik wat beter keek leek het wat minder op de foto's die ik gevonden had.

Nick

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Wervel Schiermonnikoog

Bericht door FossilDude » 22 mei 2018, 13:44

Deze wervel is niet van een zoogdier (zoals bruinvis), maar van een grote beenvis, zoals een grote kabeljauw.

met vriendelijke groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

McPhisto

Bericht door McPhisto » 22 mei 2018, 14:37

Afbeelding

Leuk om te weten. Bedankt!

Kan je aan deze foto's ook zien of het van een recente vis is of een wat oudere? Ik heb namelijk meerdere wervels gevonden en zoals op deze toegevoegde foto te zien is zit er veel kleurverschil in. 1 is echt veel lichter van kleur en de andere 2 lijken iets donkerder. De 2 middelste zijn ook van bijna het zelfde formaat, maar de donkere is bijna 2 keer zo zwaar als de lichte. Ik las alleen ergens dat de kleur niet altijd iets zegt over hoe oud iets is en dat de kleur nog kan veranderen als het wat langer uit de zee is.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 22 mei 2018, 16:22

De precieze ouderdom is altijd lastig te achterhalen bij dit soort wervels. Uiteraard is die lichte wervel (zowel van kleur als gewicht) van een recente vis. De donkere, verkleurde wervels zijn meestal wat ouder, maar dat kan ook enkele honderden jaren zijn.

Als wervels echt beduidend zwaarder zijn dan recente wervels betekent dit meestal dat ze zijn gefossiliseerd. Van dergelijke wervels wordt vaak gezegd dat ze waarschijnlijk van vroeg-Holocene of van Pleistocene ouderdom zijn.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

McPhisto

Bericht door McPhisto » 23 mei 2018, 00:15

Oke bedankt:) Die dingen zijn lastig van elkaar te onderscheiden. Ik zal de volgende dat ik op het strand ben proberen om er nog een paar te vinden.

Plaats reactie