Een concretie met een mooie schelp

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Een concretie met een mooie schelp

Bericht door 8legs » 15 jul 2018, 11:59

Afbeelding

Afbeelding

Deze concretie heb ik eens in mijn tuin gevonden. Ik heb hem nu gespleten en gelukkig is dat net goed verlopen.
Ik heb geen idee van de ouderdom want ik heb in mijn tuin (Deurne, Antw.) ook al eens een ammoniet gevonden, dus er moet ooit iets gaande geweest zijn daar (ophoging?)


Herman

 
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
nog 2 foto\'s

Bericht door 8legs » 15 jul 2018, 12:00

Afbeelding

Afbeelding

nog een grotere foto van de schelp


Herman

Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 22 times
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door BartKorf » 15 jul 2018, 22:50

Leuke vondst en leuk verhaal!


Bart

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6875
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 308 times
Been thanked: 312 times
Contacteer:
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door sjaak » 15 jul 2018, 22:51

vind ik ook, leuke vondst !


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door KoenJ » 16 jul 2018, 04:23

Leuk zeg....fossielen zoeken in je eigen tuin! Zeker als je zo'n leuke gastropodes vindt. Er moet voor jou dan toch een liefhebber gewoond hebben.

[Bewerkt door KoenJ op 16-07-2018 om 03:23 NL]


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door 8legs » 16 jul 2018, 08:20

Dat is het straffe, er heeft nooit iemand gewoond! Tenminste, er stond de laatste 80 jaar geen huis. Wel was er erachter een grote hoeve of iets kasteelachtig, er zaten daar zeer dikke muren in de grond.
Ik heb dit weekend met een ong. 80 jarige man gesproken die in het huis daarnaast geboren is. Dit huis is ondertussen al verdwenen voor nieuwbouw. Hij kan zich niets herinneren dat er ooit iets met die grond gebeurd is. Wel was de buurt nogal 'moerasachtig', dus zijn er mogelijk ophogingen gebeurt. Maar dat dit gebeurd is met grond waar een ammoniet in zit is wel zeer twijfelachtig.
Ik heb ook wat haaientandjes gevonden (ook aan de oppervlakte) en 3 concreties. Maar geen schelpen! Ook een recente tand van een varken en een recent bot van een koe of paard. Massa's verroeste nagels, glas, stenen, ....
In de 18 jaar dat ik het stukje grond huurde heb ik dus heel wat rommel gevonden. Nu staat het stuk te koop, het is van 't stad, misschien kan je het kopen dan help ik je graven :-) :-) :-)


Herman

Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door Duys » 16 jul 2018, 11:37

Verrassend,
voor de soort zal je bij de Naticidae moeten kijken.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 448
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door PachyWhatnotOdon » 23 jul 2018, 10:19

Hallo Herman,

Ik zou historische bouw (als ik het verhaal over je tuin goed begrijp) niet zonder meer uitsluiten. In het verleden had men een stuk minder interesse in fossielen en werd veel materiaal met fossielen erin gewoon als bouwmateriaal gebruikt. Zo had ik ooit een groot steenblok uit het Verenigd Koninkrijk/Engeland dat barstensvol fossiele schelpen zat, maar desondanks gewoon als bouwmateriaal gebruikt werd. En ik heb ook vaak genoeg in onze omgeving in Frankrijk (Elzas) oude muren gezien waarin mooie en grote ammonieten gewoon mee in muren zijn ingemetseld.

Als er inderdaad een burcht, kasteel of vesting in jouw tuin heeft gelegen (iets wat historici en archeologen overigens zouden moeten kunnen achterhalen, al lijkt het slachtafval wat je beschrijft inderdaad wel op [luxe] bewoning te wijzen) is het dus goed mogelijk dat het materiaal dat je gevonden hebt tijdens een bouw- of herstelfase is aangesleept. Lijkt me in elk geval een interessant terrein voor archeologisch/historisch onderzoek, en misschien de moeite waard dit bij de gemeente aan te geven.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door 8legs » 23 jul 2018, 14:01

Hallo Alexander,

Ik denk niet dat de stad daarmee zou lachen, het stukje grond is van hen en het staat te koop.
Vlak ernaast is een zeer groot stuk (ong. 15 ha) dat nu volgebouwd wordt en daar werd archeologisch onderzoek verricht. Er werden wat sporen van Romeinen gevonden.

Een ammoniet die ik er vond was volledig los en zal vermoedelijk een beetje onder de grond hebben gezeten, daarom dat ik hem zo laat vond (pas na 16 jaar). Haaientandjes en concreties had ik reeds veel eerder gevonden.

Men heeft de grond vermoedelijk opgehoogd maar ik kan mij niet voorstellen dat er grond van zo ver werd aangevoerd dat er ammonieten kunnen tussen zitten. Trouwens, dan zouden er ook rotsblokken moeten liggen.

Ik ga er nog steeds van uit dat iemand die ammoniet daar eens heeft weggesmeten of verloren heeft. De concreties komen vermoedelijk vaan aangevoerde grond of van vroegere diepe graafwerken. Op 2-3 m diepte zitten we hier op de schelplaag.


Herman

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Antw: Een concretie met een mooie schelp

Bericht door scherven » 23 jul 2018, 15:34

Hoi Herman, je zit op heel mooi stukje met 15 ha. in de buurt. Als er archeologisch onderzoek is gedaan kan op snelle bebouwing rekenen. Met wat geluk gaan ze dieper dan 2-3 meter graven en kom je op het Mioceen . Als ik jou was melde ik me aan bij de gemeente dat je belangstelling hebt voor de grond. Ik heb belangstelling voor het micro spul dus als het ooit zover komt hou ik me aanbevolen voor een aantal kilo,s (gezeeft)zand..
tegen betaling natuurlijk.
Groet, Ben.


0000000000


Plaats reactie