Fragmenten van een zee-egel?
Fragmenten van een zee-egel?
Hallo allemaal,
Deze vuursteen heb ik een keer op een akker in Drenthe, in de buurt van Anloo, gevonden.
Op de foto's is een soort van klein plaatje met een bobbelige structuur zichtbaar. Daarnaast een holte, een ingang (spitsvormig ook hier en daar wat afgezet met die bobbelige structuur. Zou het hier om fragmenten van een zee-egel kunnen gaan? Zou de holte van een stekel kunnen zijn geweest? De holte is denk ik zo'n 4 tot 5 cm diep.
Ik ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen.
Bedankt alvast.
RS
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Fragmenten van een zee-egel?
Hoi Stroet,
de foto's zijn tamelijk onduidelijk, vandaar dat ik niet 100% zeker ben. Mijn eerste vermoeden was, dat het om een mineralische structuur gaat (chalcedoon o.i.d.). Het zou echter ook kunnen, dat het om afdrukken van iets gaat. Met een zee-egel heeft het niets te maken, maar ik zie dat de steen vol zit met resten van bryozoa. Het zou dus best kunnen, dat die bobbeltjes opvullingen van bryozoa-cellen zijn. Maar zoals ik al schreef, de foto's zijn te onduidelijk voor een zekere expertise.
Groeten,
Oliver
de foto's zijn tamelijk onduidelijk, vandaar dat ik niet 100% zeker ben. Mijn eerste vermoeden was, dat het om een mineralische structuur gaat (chalcedoon o.i.d.). Het zou echter ook kunnen, dat het om afdrukken van iets gaat. Met een zee-egel heeft het niets te maken, maar ik zie dat de steen vol zit met resten van bryozoa. Het zou dus best kunnen, dat die bobbeltjes opvullingen van bryozoa-cellen zijn. Maar zoals ik al schreef, de foto's zijn te onduidelijk voor een zekere expertise.
Groeten,
Oliver
Hallo Hubertus,
Hartelijk dank voor je reactie. Als het mij lukt probeer ik een nog betere foto toe te voegen. Sowieso lastig om de holte nog duidelijker in beeld te krijgen.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten, Stroet
Hartelijk dank voor je reactie. Als het mij lukt probeer ik een nog betere foto toe te voegen. Sowieso lastig om de holte nog duidelijker in beeld te krijgen.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten, Stroet
RS
Hallo Oliver,
Ik heb geprobeerd nog een aantal, hopelijk iets betere, foto's toe te voegen waarop de structuur wellicht beter zichtbaar is.
Vr.gr.
RS
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Vuurstenen uit Drenthe, dat zijn ook een aantal van de eerste fossielen die ik in mijn leven opraapte!
In dit geval ga ik met Hubertus mee: de bobbelige structuur lijkt ook mij chalcedoon. Mineralogisch dus. Je ziet wel eens dat in holtes in vuursteen chalcedoon of kwartskristallen groeien. Dat is ook hier het geval.
Groet,
Johan
In dit geval ga ik met Hubertus mee: de bobbelige structuur lijkt ook mij chalcedoon. Mineralogisch dus. Je ziet wel eens dat in holtes in vuursteen chalcedoon of kwartskristallen groeien. Dat is ook hier het geval.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Groeit er niet ook wel eens calciet in?
Herstel: calciet lijkt me vooral voor te komen als er inderdaad een zeeëgel in heeft gezeten.
[Bewerkt door KoenJ op 18-07-2018 om 05:30 NL]
Herstel: calciet lijkt me vooral voor te komen als er inderdaad een zeeëgel in heeft gezeten.
[Bewerkt door KoenJ op 18-07-2018 om 05:30 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hallo Johan,
Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad ook aan chalcedoon. Diep in de holte kom je de bobbelige structuur ook tegen. Daarnaast zijn kwartskristalletjes zichtbaar. Aan de achterzijde van de steen is meer kwarts te vinden.
Vr.gr. RS
Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad ook aan chalcedoon. Diep in de holte kom je de bobbelige structuur ook tegen. Daarnaast zijn kwartskristalletjes zichtbaar. Aan de achterzijde van de steen is meer kwarts te vinden.
Vr.gr. RS
RS