prachtig vissenbotje
prachtig vissenbotje
Gisteren op de Zandmotor dit mooie en intrigerende vissenbotje gevonden. Maar ik kan het niet plaatsen, ik kan niet vinden welk botje het is, laat staan van welke vissengroep. Wie helpt?
Bart
Antw: prachtig vissenbotje
Zeker interessant. Ik vind diepte lastig in te schatten. Lijkt het deel op de eerste foto links op een articulatie punt?
Het zou een "Ultimate vertebra" kunnen zijn. Kort uitgelegd is dit de laatste wervel waaraan dus ook de zwemvin vast zit.
Hidde
Ps. Een onderdeel wat de onder en boven kaak van kabeljauw en baarsen verbind heet quadrate. In dat geval zou het deel rechts juist geen articulatie deel moeten laten zien. De zij aanzichten die u geeft doen mij hier vaag aan denken.
Hoop dat u hier verder mee kunt.
[Bewerkt door Hidde op 03-09-2018 om 16:11 NL]
Het zou een "Ultimate vertebra" kunnen zijn. Kort uitgelegd is dit de laatste wervel waaraan dus ook de zwemvin vast zit.
Hidde
Ps. Een onderdeel wat de onder en boven kaak van kabeljauw en baarsen verbind heet quadrate. In dat geval zou het deel rechts juist geen articulatie deel moeten laten zien. De zij aanzichten die u geeft doen mij hier vaag aan denken.
Hoop dat u hier verder mee kunt.
[Bewerkt door Hidde op 03-09-2018 om 16:11 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
Hidde, dank voor je reactie. Ultimate vertebra heb ik ook aan gedacht maar verworpen want het gevonden botje heeft beslist geen symmetrievlak.
Maar ik ben er achter gekomen welk botje het is: het is het Hyomandibulare, en waarschijnlijk van een Kabeljauwachtige. Zie website http://osteobase.mnhn.fr/popup_photo.ph ... xt_A16.jpg
Dit heeft inderdaad twee articulatiepunten.
groet, Bart
Maar ik ben er achter gekomen welk botje het is: het is het Hyomandibulare, en waarschijnlijk van een Kabeljauwachtige. Zie website http://osteobase.mnhn.fr/popup_photo.ph ... xt_A16.jpg
Dit heeft inderdaad twee articulatiepunten.
groet, Bart
Bart
Daar was ik dan weer nooit op gekomen!
Bedankt voor de terugkoppeling.
Hidde
Bedankt voor de terugkoppeling.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
Naschrift: bij het opdrogen werd hij hoe langer hoe lichter, en in combinatie met het fragiele karakter denk ik nu dat dit botje toch niet fossiel is.
Bart