Tand gevonden van zeehond??
Tand gevonden van zeehond??
Deze tand vanmiddag gevonden op het strand van Zoutelande. Het lijkt een snijtand te zijn. Iemand enig idee van welk dier?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Tand gevonden van zeehond??
Supertoffe vondst!
Dit is inderdaad een hoektand van een carnivoor. Het zou ook van een groot landdier kunnen zijn (Wolf? Das? Hond?) Ik ben geen expert op het gebied van zoogdieren, dus wacht vooral ook even op wat de andere forumleden hierover schrijven.
groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 15-09-2018 om 16:17 NL]
Dit is inderdaad een hoektand van een carnivoor. Het zou ook van een groot landdier kunnen zijn (Wolf? Das? Hond?) Ik ben geen expert op het gebied van zoogdieren, dus wacht vooral ook even op wat de andere forumleden hierover schrijven.
groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 15-09-2018 om 16:17 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Been thanked: 45 times
Zeker een mooie vondst. Ik vind de wortel erg lang voor een land roofdier, ook voor een zeehond. Graag wil ik meer foto's zien en als het kan meer van het bovenste gedeelte.
Charlie
Snijtand of insisieve vind ik nog niet zo'n gek idee. Ik meen enige gelijkenis te zien met een I3 grijze zeehond. Maar zoals Charlie al schreef de wortel is wel opvallend lang. Van andere zee zoogdieren weet ik niet zo veel. Wel dat het tandemail erg dun en kwetsbaar is waardoor deze gebitselementen erg matig bewaard zouden blijven.Svdyck schreef:
Deze tand vanmiddag gevonden op het strand van Zoutelande. Het lijkt een snijtand te zijn. Iemand enig idee van welk dier?
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
Denk eerder aan een tand walvis.
Heb er verschillende van Mill.
Waarschijnlijk van meerdere soorten, gezien de variatie.
Groeten Hans
Hans
-
- Been thanked: 45 times
Deze foto's helpen. Alles bij elkaar gezien denk ik dat het een hoektand van een zeehond is. Hidde, een I3 heeft aan de zijkant in het email een duidelijke schuine rand.
Charlie
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Dus toch een zeehond. Leuk! Misschien een leuke toevoeging voor het determinatiesysteem, voor Walcheren (https://www.fossiel.net/sites/fossil_si ... plaats=738)?
Groet,
Johan
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Als ik het vergelijk met die tanden van tandwalvissen hierboven, vraag ik mij af waar precies het verschil in zit. Vooral de vorm van de wortel vind ik erg overeenkomen.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:

ter vergelijking nog een stuk bovenkaak van een recente grijze zeehond uit mijn collectie
Groet,
Niels
Niels