Zijn deze wervels fossiel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Noorderhaaks
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Zijn deze wervels fossiel?

Bericht door Noorderhaaks » 16 okt 2018, 14:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond deze wervels vorige week op het strand van Wijk aan zee in de buurt van de Noordpier.
Ik heb op fossielnet gezocht en ben er vrijwel zeker van dat het wervels zijn maar ben er niet zeker van of ze van een vis of een ander dier zijn.
Helemaal zeker of het fossielen zijn ben ik ook niet, bij de linker wervel kan ik met een scherp voorwerp wat materiaal afschrappen. Is dat bij een fossiel mogelijk? Ik vond op de site dat dit soort wervels moeilijk op naam te brengen zijn, maar misschien kan iemand mij iets verder helpen.

Ed van Leeuwen

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Antw: Zijn deze wervels fossiel?

Bericht door Hidde » 16 okt 2018, 18:36

Beste Ed,

Dat is een hele goede vraag. Er is nog al eens discussie over dergelijke wervels wat ouderdom betreft. Van een specilasit heb ik ooit vernomen dat veel vis materiaal van de Zandmotor omgeving rond de 9000 jaar oud zou zijn (ik weet niet of hier ook recent nog dateringen/onderzoeken naar gedaan zijn). Echter zitten er op veel plekken veen in de Nederlandse bodem waardoor dergelijke wervels ook snel donker kunnen kleuren. Dus kleur is in deze moeilijk om een ouderdom te bepalen.
Verder kan ik bevestigen dat het hier om viswervels gaat (geen zoogdier). En het zal uit de borstregio komen (wervels naar de staart toe zijn niet zo plat).

Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 16 okt 2018, 18:49

Gezien het feit dat er al duizenden jaren vissen in de Noordzee zwemmen is de kans dat dit fossiel is niet zo heel groot.
Fossiele wervels zijn vaak merkbaar versteend of hebben een hele donkere kleur maar ook dan valt het vaak niet met zekerheid te zeggen zonder datering.

Groet,

Niels

Noorderhaaks
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Noorderhaaks » 17 okt 2018, 10:29

Hidde en Sjaak erg bedankt voor jullie antwoord en informatie, duidelijk!

Ed van Leeuwen

Plaats reactie