Bryozoa uit de ENCI groeve

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Bryozoa uit de ENCI groeve

Bericht door Lugo » 19 okt 2018, 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit de eerder vermeldde partij gruis ( Meerssen Member, ENCI groeve)
kwamen deze mooi gevormde kolonies Idmidronea macilenta (von Hagenow, 1851) te voorschijn. Er is een zeer grote variatie in de groeivormen van deze soort, waardoor determinatie niet altijd eenvoudig is.
Het specimen op de eerste foto is waarschijnlijk een jong exemplaar, dat met een vlak voetje van 3 mm lang op het substraat zat. Aan de groeizijde ( links op de foto)) zal later een splitsing optreden, waardoor een vertakking gevormd wordt. De tweede foto toont een exemplaar, dat juist begint te vertakken. Deze takjes groeien verder, richten zich opwaarts en maken onderling verbindingen, totdat uiteindelijk een mooi vertakt netwerk ontstaat. De mondopeningen van de autozooecia vormen elegante gebogen rijen, wat typerend is voor deze soort.
Op het tweede specimen is ook een opengebroken broedkamer (gonozooid) te zien, waarin de larven opgroeien totdat zij na rijping in het mariene milieu terecht komen om zich te vestigen op een substraat en een nieuwe kolonie stichten.
Foto's 3 en 4 tonen een fragment van een volwassen kolonie. Op de laatste foto zijn duidelijk de lange firmatoporen te zien, die op de achterzijde zitten. Deze kolonie is waarschijnlijk gegroeid op een plantenstengel, die niet gefossiliseerd is en nu een buisvormige holte achter laat.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 19-10-2018 om 20:17 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 20 okt 2018, 07:32

Prachtige en zeer informatieve stukken Luc! De laatste foto is geweldig opgenomen.

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 21 okt 2018, 19:27

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren kon ik gelukkig nog een keer naar de ENCI. "Onze steen", die Luc en ik over enige excursies onderzocht en kleiner gehakt hadden lag helaas onder de modder. Vandaar dat ik op zoek gaan moest naar andere restanten uit de bryozoa-rijke lagen uit de top van de groeve. Gelukkig was er veel materiaal te vinden, omdat de groeve-werkers stenen uit deze lagen op diverse plekken gestort hadden.

De hier afgebeelde prachtig bewaarde kolonie werd 66 milljoen jaren geleden in een brede graafgang gespoeld en daar over al die tijd perfect gepreserveerd. Het gaat om een basaal gedeelte met eerste jonge takjes. Goed te zien is ook dat deze soort haar vroeg leven eerst kruipend begon en pas later omhoog streefde. Ik zal de komende dagen nog een paar mooie exemplaren tonen...

Veel kijkplezier. Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 22 okt 2018, 07:25

Hoi Oliver,

spijtig dat "de steen" onder de modder zit. Tijdens mijn laatste excursie ( ik kon er vorige zaterdag spijtig genoeg niet bij zijn) viel dat nog wel mee met die modder. Maar er zal ondertussen wel opnieuw zwaar verkeer zijn langs gekomen. Gelukkig heb jij alternatieven gevonden en met prima resultaat, zo te zien.
Gefeliciteerd in elk geval met dit mooi bewaarde specimen, dat een goede illustratie is van de enorme vormen rijkdom, die mogelijk is bij deze kolonies.
Ik neem aan dat de milieu omstandigheden ( sterke stroming of golfslag van het water, aard van het substraat, fysieke groeiruimte, etc...), waarin zo 'n kolonie zich ontwikkelt, hierin een grote rol spelen.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 23 okt 2018, 21:22

Prachtige foto's!

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 24 okt 2018, 22:26

Afbeelding
KoenJ schreef:
Prachtige foto's!

Bedankt Koen. Hier nog eentje voor het oog. Een SEM-opname van Taenioporina edwardsiana (v. Hagenow, 1851). De natuur is een geweldige architekt. En ik ben steeds opnieuw verrast hoe deze kleine structuren de milljoenen jaren overleeft hebben...

Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 25 okt 2018, 09:14

Afbeelding

Hier is er nog eentje van dezelfde architekt.
Met dank ook voor de mensen van de afdeling Geologie (Departement Aard-en Omgevingswetenschappen) van de KUL, die ons regelmatig de mogelijkheid bieden om langs te komen met onze mosdiertjes. En speciaal een dankwoordje voor Johan (Fossildude), die dan deze mooie beelden schiet op de elektronenmicroscoop.

Beste groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Antw: Antw: Bryozoa uit de ENCI groeve

Bericht door hubertus68 » 25 okt 2018, 09:34

Lugo schreef:
Met dank ook voor de mensen van de afdeling Geologie (Departement Aard-en Omgevingswetenschappen) van de KUL, die ons regelmatig de mogelijkheid bieden om langs te komen met onze mosdiertjes. En speciaal een dankwoordje voor Johan (Fossildude), die dan deze mooie beelden schiet op de elektronenmicroscoop.
Hierbij sluit ik me volledig aan.

Groeten,
Oliver

Plaats reactie