Prep pen doet het niet lekker meer.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Deure
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:30
Prep pen doet het niet lekker meer.

Bericht door Deure » 20 okt 2018, 14:37

Afbeelding

Afbeelding

Goedemiddag,
Al enige tijd gebruik ik een prep pen en compressor. Zie de twee plaatjes voor specificaties. De laatste tijd doet de pen het niet lekker. De pen beweegt niet genoeg om slagkracht te hebben. Ik heb al wat dingen geprobeert. Zoals de kop een beetje los draaien, de veer wat rekken en het binnenwerk schoon maken. Hoop dat er nog dingen zijn die ik nog niet gedaan heb. Speelt de dikte naast diameter van o-ring een rol? Die heb ik namelijk vervangen, diameter klopt op zich wel. Bij dikte twijfel ik.
Wat info over wat precies allemaal het stuiteren van de pen beinvloed kan ook geen kwaad. Misschien dat ik dan zelf nog iets zie.
Alvast zeer bedankt,
Groet
Sander



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Antw: Prep pen doet het niet lekker meer.

Bericht door Carboon » 20 okt 2018, 14:45

Weet niks van prep pennen, maar kan wel zeggen dat bij druk-apparatuur in het algemeen de dikte van o-ringen belangrijk is, omdat deze (mede) de "seal-friction" bepalen.


Op zoek naar groen in het zwart.

suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Antw: Prep pen doet het niet lekker meer.

Bericht door suffeleersT » 20 okt 2018, 14:57

Ik heb een vergelijkbare pen.
Ik vervang geregeld de veer. Om de vier maanden of zo en dan ook steeds de o-ring. Wel zien dat je de veren en ringen besteld van het juiste type pen dat je hebt. Is wel belangrijk.
Een keer per jaar reinig ik de pen grondig. Aan de achterkant kan je de pen openen. En het binnenwerk eruit halen. Voorzichtig en natuurlijk opletten hoe het geheel in elkaar zit. De stukjes reinigen, wat wd40 opspuiten en grondig droog wrijven. Terug in elkaar en je kan er weer tegen. Werk al meer dan drie jaar met die pen en werkt nog perfect.



Deure
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:30
Antw: Prep pen doet het niet lekker meer.

Bericht door Deure » 20 okt 2018, 17:13

Dank voor bevestigen van vermoeden. Waarschijnlijk is mijn huidige net een fractie te dun.



Deure
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:30
Antw: Prep pen doet het niet lekker meer.

Bericht door Deure » 20 okt 2018, 17:16

Top. Ook jij zeer bedankt. Ik heb de veer zeker niet zo regelmatig vervangen als jij. Goede tip. Hopelijk is de combi van nieuwe veer en juiste o-ring de spijker op zijn kop.




Plaats reactie