Plant fossielen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
hans71
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2018, 02:24
Plant fossielen

Bericht door hans71 » 15 okt 2018, 21:36

Afbeelding

Na een tochtje naar piesberg kreeg ik de tip om de fossielen in een badje met houtlijm oplossing te dopen gezien als de steen droog word erg makkelijk afbrokkeld

Nu hoor en lees ik verschillende voor en nadelen
Wat is het beste en welke lijm glimt niet of zo min mogelijk



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Plant fossielen

Bericht door sjaak » 16 okt 2018, 08:34

Ik heb geen ervaring hiermee maar het is een mooi fossiel.
Is paraloid of osteofix geen optie?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Antw: Plant fossielen

Bericht door Carboon » 16 okt 2018, 20:08

Hallo Hans,

Het idee om de "houtlijm-methode" op plantfossielen van de Piesberg toe te passen is compleet nieuw voor me. Het hangt natuurlijk af van hoe fragiel dit specifieke stuk is, maar doorgaans is het niet direct noodzakelijk om Piesberg-materiaal volledig te fixeren. Verder is het in waterige oplossingen onderdompelen van fragiele stukken schalie geen geweldig idee (hier heb ik helaas wel ervaring mee; dikke kans dat alles juist dan uit elkaar valt!) Je beperken tot het gericht verlijmen van specifieke breukenlijnen (met secondelijm o.i.d.) lijkt me een betere aanpak...

Groeten,

Tim

P.S. Piesberg-fossielen zijn in mijn ervaring wel gevoelig voor zonlicht, dus het is verstandig om ze niet aan felle zon bloot te stellen.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Plant fossielen

Bericht door KoenJ » 16 okt 2018, 21:50


P.S. Piesberg-fossielen zijn in mijn ervaring wel gevoelig voor zonlicht, dus het is verstandig om ze niet aan felle zon bloot te stellen.
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. Verkleuring? Ontbindt de koolstof?

Ik heb in het verleden wel eens Nederlandse carboonplanten met haarlak of paraloid mishandeld, en ook vaak fossielen gezien die met blanke lak bewerkt waren. Heel soms werkt het contrastverhogend, maar over het algemeen wordt het fossiel minder zichtbaar door de glans. Bovendien is het inderdaad meestal voldoende om alleen de breuken te fixeren met lijm.


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Ibe
Berichten: 224
Lid geworden op: 22 mar 2017, 13:12
Been thanked: 2 times
Antw: Plant fossielen

Bericht door Ibe » 16 okt 2018, 22:16



Hoewel ik over planten fossielen verder eigenlijk mijn mond moet houden is de zonlicht gevoeligheid van de piesberg planten iets waar ik wel ervaring mee heb.

De keer dat ik er ben geweest was het erg heet en als je de planten in de volle zon liet liggen bleef er alleen steenkool over " maar dan zonder de afdruk van de plant. ( ; " ik weet niet precies hoe dit verder zit, maar ik kan wel zeggen dat fel zonlicht in ieder geval geen goed idee is, je vernield het hele specimen.

Daarnaast had ik een meerdere specimens in de vitrine gelegd, 1 daarvan slaat nu aan de zijkanten helemaal rood uit, enig idee hoe dit komt?

hoop dat het wat heeft toegevoegd!
Mvg Ibe,


Fossielen mineralen en meer.
https:/www.mineralen-fossielen.nl/fossielen/

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Plant fossielen

Bericht door sjaak » 16 okt 2018, 22:22

Ik weet ook niets van plantenfossielen. Maar zonlicht is schadelijk, niet alleen voor je huid of schilderwerk maar ook voor fossielen. Zo zijn botten die hoog op het strand liggen vaak aangetast door zonlicht of eigenlijk uv straling. Je kunt soms zo de kant die boven uit het zand stak en de kant die onder lag.


Groet,

Niels

hans71
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2018, 02:24
Antw: Plant fossielen

Bericht door hans71 » 16 okt 2018, 23:10

Dat zonlicht klopt wel stukken steen die al langer bovenop lagen vallen sneller en makkelijker uitelkaar dan de stenen die afgedekt lagen onder matriaal

Dacht zelf ook dat je met onderdompelen in een lijm oplossing dat je dan juist beter de zilverkleurige gloed kan behouden gezien je die bij sommige stukken er makkelijk afveegt

Mvg hans



hans71
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2018, 02:24
Antw: Antw: Antw: Plant fossielen

Bericht door hans71 » 16 okt 2018, 23:12

KoenJ schreef:
Werd me afgelopen zondag verteld door een lid van gea Drenthe die daar met een kids dag waren


P.S. Piesberg-fossielen zijn in mijn ervaring wel gevoelig voor zonlicht, dus het is verstandig om ze niet aan felle zon bloot te stellen.
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. Verkleuring? Ontbindt de koolstof?

Ik heb in het verleden wel eens Nederlandse carboonplanten met haarlak of paraloid mishandeld, en ook vaak fossielen gezien die met blanke lak bewerkt waren. Heel soms werkt het contrastverhogend, maar over het algemeen wordt het fossiel minder zichtbaar door de glans. Bovendien is het inderdaad meestal voldoende om alleen de breuken te fixeren met lijm.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Antw: Antw: Antw: Plant fossielen

Bericht door Carboon » 17 okt 2018, 19:39

KoenJ schreef:
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. Verkleuring? Ontbindt de koolstof?
In het geval van het Piesberg-materiaal zie je inderdaad een verkleuring, of eigenlijk ontkleuring, van de mineralen die de afdrukken vormen. Veel mineralen kunnen slecht tegen zonlicht (i.e. UV straling). Denk bijvoorbeeld aan proustiet en vivianiet, welke donker kunnen verkleuren. Onder andere amethist, fluoriet en bariet staan erom bekend dat ze kunnen ontkleuren bij langdurige blootstelling aan felle zon. Ik vermoed dat ook de illiet (in verouderde bronnen wel met gümbeliet of hydromuscoviet aangeduid) en Fe-hydroxiden die de afdrukken van de Piesberg vormen op vergelijkbare wijze ontkleuren. Andere (kristalwater-houdende) mineralen zijn weer sterk temperatuur-gevoelig. Uit de zon is altijd beter, en soms vrij noodzakelijk. Kan ze weinig kwalijk nemen, zelf word ik ook rood...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Plant fossielen

Bericht door PachyWhatnotOdon » 22 okt 2018, 01:32

Hallo Hans,

Als kind van ongeveer 12 heb ik ook nog wel fossielen op de Piesberg verzameld. Nooit behandeld, en de meeste 20 jaar in een laatje laten liggen. Zien er nog prima uit en niet verbrokkeld. Verlijmen/vernissen zou ik met fossielen doorgaans alleen maar doen als het risico bestaat dat de integriteit van het fossiel onafdoende is om het onbehandeld te behouden. Niet alleen bestaat bij behandeling het gevaar dat je eventuele chemische reacties versneld doordat de atmosfeer waarin het fossiel "leeft" inperkt (al geldt dit vooral wanneer de behandeling niet volledig dekkend blijkt te zijn geweest), ook kan het de kleuren en helderheid van je fossielen aantasten - niet altijd ten gunste van het fossiel. Daarnaast bestaat natuurlijk ook, afhankelijk van het type fossiel en de manier van behandelen het risico dat het fossiel tijdens de behandeling beschadigd raakt (denk aan het aanbrengen van lijm op een fossiel dat zo los zit dat het aan de kwast blijft plakken, of het oplossen van matrix in verdunde vernis).

Maar als het fossiel echt fragiel is, kan het desondanks de moeite waard zijn het toch te behandelen in een poging te redden wat er te redden valt...

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie