stekel? determinatie soort? (zanden van Kiel-Antwerpen)
stekel? determinatie soort? (zanden van Kiel-Antwerpen)

Hoi allen,
enkele weken geleden heb ik deze van onder het zand gehaald. Eerste gedacht gaat uit naar een stekel, maar deze is helemaal anders dan de typische roggenstekels dat in Antwerpen gevonden worden. Er was me gezegd dat het misschien een squalus-stekel kan zijn, maar na wat opzoekingswerk heb ik er toch wel heel wat twijfels over. Deze stekel is een pak kleiner, de striaties lopen anders dan die bij de squalus, en de "wortel" is anders gevormd dan wat je bij een squalus ziet. Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: stekel? determinatie soort? (zanden van Kiel-Antwerpen)
Zou het geen tandje kunnen zijn van een of ander klein zoogdier?
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Wat Duys bedoelt is dat het lijkt op de stekel die aan een huidplaat van een rog zit zoek maar op "Ray denticle". Al eerder besproken in dit topic:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=17043
Maar de grote komt hier niet mee overeen. Het lijkt eerder de stekel op de dorsale vin van een aantal haaien soorten. Maar ook dit lijkt niet helemaal te kloppen want daarvan zouden de lijnen horizontaal moeten lopen, zoals besproken in dit topic:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... picID=6897
Ik weet alleen niet hoe dit zit bij jongere exemplaren. Ik durf niet te zeggen wat het wel zou zijn.
groet, Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 10-12-2018 om 15:29 NL]
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=17043
Maar de grote komt hier niet mee overeen. Het lijkt eerder de stekel op de dorsale vin van een aantal haaien soorten. Maar ook dit lijkt niet helemaal te kloppen want daarvan zouden de lijnen horizontaal moeten lopen, zoals besproken in dit topic:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... picID=6897
Ik weet alleen niet hoe dit zit bij jongere exemplaren. Ik durf niet te zeggen wat het wel zou zijn.
groet, Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 10-12-2018 om 15:29 NL]
Masterofearth,
idd te groot, inch, op FB had iemand het over een barbeeltand?
Vissetand
[Bewerkt door Duys op 10-12-2018 om 16:09 NL]
idd te groot, inch, op FB had iemand het over een barbeeltand?
Vissetand
[Bewerkt door Duys op 10-12-2018 om 16:09 NL]
- hubertus68
Let ook op de mediane gleuf die aan de (binnen)kant van het stuk verloopt. De dwarsdoorsnede van het bovenste gedeelte is dus u-vormig.
Groeten,
Oliver
Groeten,
Oliver
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
bij barbeel tanden zie ik heel andere vormen online, dus dit lijkt ook af te vallen.
de tanden van Enchodus (bijnaam sabre tooth herring) lijken enigzins op deze tand, er staan enkele voorbeelden op dit forum en als je googled op "Enchodus tooth" kom je enkele vergelijkbare exemplaren tegen. ook worden deze wel eens in Antwerpen gevonden.
Maar de tanden van Pristiophorus lijken misschien nog het meest, ook met de wortel. Deze worden wel eens in het antwerpse gevonden en hebben ook een mooie kromming. Maar ook hier kan ik geen uitsluitsel geven.
groet, Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 11-12-2018 om 15:04 NL]
de tanden van Enchodus (bijnaam sabre tooth herring) lijken enigzins op deze tand, er staan enkele voorbeelden op dit forum en als je googled op "Enchodus tooth" kom je enkele vergelijkbare exemplaren tegen. ook worden deze wel eens in Antwerpen gevonden.
Maar de tanden van Pristiophorus lijken misschien nog het meest, ook met de wortel. Deze worden wel eens in het antwerpse gevonden en hebben ook een mooie kromming. Maar ook hier kan ik geen uitsluitsel geven.
groet, Pim
Antw: Antw: stekel? determinatie soort? (zanden van Kiel-Antwerpen)
Masterofearth schreef:
bij barbeel tanden zie ik heel andere vormen online, dus dit lijkt ook af te vallen.
groet, Pim
Barbeel? Hoe ik daar op kom, het was Lophius piscatorius, Zeeduivel, maar lijkt me ook niet, misschien eens de moeite om een ander zicht te krijgen, andere foto's?
- hubertus68
Nee, dit is geen Enchodus tand en ook geen tand uit de Pristidae. Zoals ik al schreef is de dwarsdoorsnede van het bovenste gedeelte u-vormig.
Dit doet mij het meest aan een zoogdiertandje denken. Maar ik ben eigenlijk een bryozoa-man
Groeten,
Oliver
Dit doet mij het meest aan een zoogdiertandje denken. Maar ik ben eigenlijk een bryozoa-man

Groeten,
Oliver
Ik probeer vandaag nog een resem foto te nemen, in de hoop dat er een beter zicht op gekregen kan worden. Will keep you posted