Klein, maar fijn.....

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Klein, maar fijn.....

Bericht door Stijn » 25 jan 2019, 11:42

Ik heb nog steeds moeilijkheden om hierin een conodont te zien. Een collega van me die met conodonten werkt is ook niet overtuigd. Een graptolietfragment lijkt ons waarschijnlijker. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. En als je inzoomt, krijgen we alleen pixels.

mvg Stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 25 jan 2019, 13:18

Stijn schreef:
Ik heb nog steeds moeilijkheden om hierin een conodont te zien. Een collega van me die met conodonten werkt is ook niet overtuigd. Een graptolietfragment lijkt ons waarschijnlijker. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. En als je inzoomt, krijgen we alleen pixels.

mvg Stijn
Hoi Tom,

ik denk hetzelfde dan Stijn. Kun je misschien even verklaren, hoe men hierin een conodont ziet.

Groeten,
Oliver

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 25 jan 2019, 15:56

Misschien hebben jullie gelijk, maar vergeet niet dat bij het doorslaan van deze verkiezelde kalkstenen de breuk meestal dwars door het fossiel gaat. Mensen die echt onderzoek doen aan conodonten lossen o.h.a. de matrix op en houden dan vrijwel perfecte exemplaren over, die dan ook nog goed te determineren zijn.
Morgen heb ik een interessante bijeenkomst in Almelo. Daar zijn (ijs en weder dienende) zwerfsteenexperten als Andrea Rohde, Adrian Popp, Frank Rudolph e.a. aanwezig. Ik zal hen de steentjes voorleggen. Wordt vervolgd.....

PS: Vergelijk mijn fossieltje eens met de platen hier: https://www.zobodat.at/pdf/Natur-und-Me ... 9-0044.pdf

[Bewerkt door Spongebob op 25-01-2019 om 16:03 NL]

Time fades away (Neil Young)

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 26 jan 2019, 22:30

De experts vandaag waren het eens: conodont!
https://fossiilid.info/4212?mode=in_bal ... ia&lang=en
Voor de Öjlemyr-flint best zeldzaam zelfs.
I.e.g. ben ikzelf overtuigd.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie