Eieren zoeken met Pasen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 27 apr 2019, 14:33

Afbeelding

Vorige week vrijdag, Goede Vrijdag, begon mijn 'mei-vakantie' en omdat het meteen begon met prachtig weer, heb ik niet geweifeld en de dag ervoor meteen na werktijd de kampeerspullen in de auto gegooid. 's Morgens extra vroeg afgereisd, omdat ik enigszins bevreesd was voor de grote drukte op de Belgische autowegen richting de kust. I.t.t. de terugweg verliep de heenreis heel vlot en kwam ik tegen koffietijd aan op mijn geliefde camping in Escalles.
De campingbaas wil mij dan altijd op het winderige en voor mij beruchte tentenveldje plaatsen, maar met enige overredingskracht lukt het (bijna) elke keer weer een ander plekje toegewezen te krijgen; bovendien dichter bij het sanitairgebouw, wat ook wel prettig is.


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 28 apr 2019, 15:19

Afbeelding

Toen de tent stond en ik m'n maag gevuld had, kon ik naar het strand. Echter het was vloed en daarom heb ik het 'karrepad' genomen bovenlangs richting Strouanne. Op een stukje kale akker vond ik een aantal van deze vuursteentjes, waarbij te zien is dat de wortels van de planten zelfs de fosfaat uit de silex trekken en deze sporen veroorzaken. Ik kende het fenomeen al van sommige haaientandenvindplaatsen, maar vond het opmerkelijk genoeg om er 2 mee te nemen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 28 apr 2019, 16:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenlangs lopen is altijd schitterend; zeker met zonnig weer, maar het valt me altijd opnieuw op hoe groot de temperatuurverschillen zijn tussen die op de camping en die op het strand bij noordenwind. Desalniettemin gebruik ik een hoge factor zonnebrandcrème, want voordat je het weet ben je roodverbrand.
Onderweg zag ik spinsels met rupsen (welke soort?) in de doornenstruiken. Ben doorgelopen tot en met de bunker bij Strouanne. Even er onderdoor gekropen en een foto gemaakt van een mooie tag op de achterzijde.
En dan een van m'n eerste fossies: een exemplaar van Stauronema, een sponssoort die me vanwege de rimpelhuid altijd meteen doet denken aan Aulocopium

[Bewerkt door Spongebob op 28-04-2019 om 15:34 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Xenina » 28 apr 2019, 16:43

Hoi Tom,

leuk, weer iets van Wissant/CBN te lezen!
Op pinksteren 2018 ben ik de van jouw getoonde rups op het strand tegen gekomen maar heb helemaal geen idee hoe ze heet.

Groetjes, Xenina



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Xenina » 28 apr 2019, 16:46

Afbeelding

... Hier een foto van de rups. (Erg leuk woord!;) )



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 28 apr 2019, 17:11

Afbeelding

Geloof dat ik 'm gevonden heb: de bastaardsatijnrups !
https://www.wos.nl/westland-neemt-geen- ... tem?962100

@ Google: Komen vooral in de kuststreken voor. Ze zien er prachtig uit met die twee karakteristieke oranje wratten, maar schijnen erg vervelend te kunnen zijn bij eventuele aanraking. Bij zo'n verschijning verwacht je ook een minstens even mooie vlinder, maar dat blijkt een wit weinig spectaculair beestje.

[Bewerkt door Spongebob op 28-04-2019 om 16:20 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door phil » 28 apr 2019, 17:12

Afbeelding

ik was er paas-zaterdag; toch enkele leuke ammonieten gevonden : Metaclavites silenus (Spath noemde deze Dimorphoplites? silenus), 2x Euhoplites ochetonotus en Euhoplites barroisi


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 28 apr 2019, 17:22

Zaterdag?
Ik zag een man met een harkje op de platen lopen.
Was jij dat?


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door phil » 28 apr 2019, 18:00

nee hoor, ik gebruik geen rakel


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Antw: Eieren zoeken met Pasen

Bericht door Spongebob » 28 apr 2019, 20:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jammer dat we elkaar gemist hebben.
Ik was vrijdag na de vloed en bijna de hele zaterdag (behalve tijdens de vloed) op het strand en heb me vooral beziggehouden met het speuren naar sponzen. En dan met name rond de sponzenbank. Het valt me echter niet echt mee om een goed beeld te krijgen van de mogelijk aanwezige soorten.
Aan het einde van de middag ben ik teruggelopen naar de camping. Bij de opgang van het strand bleek dat er in het Paasweekend ook weer een fossielenbeurs in de buurt was. Deze keer in Hardinghen.


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie