DOE MEE: Het preservatie-topic

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
torvosaurus
Berichten: 194
Lid geworden op: 26 nov 2014, 19:25
Been thanked: 4 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door torvosaurus » 13 apr 2019, 22:44

Ja Spongbob, deze zijn helemaal echt.


Thijs

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door hubertus68 » 14 apr 2019, 09:39

Prachtige vondsten. De insecten in barnsteen tonen natuurlijk de best mogelijke bewaartoestand.

@ Wilson: die microscopische opnames van de schaal zijn zeer interessant. Hoe interpreteerd prof. Martill die kleine "sterretjes"? Deze lijken door hun regelmatige verdeling over de schaal niet direct op structuren, die door graafactiviteiten zijn ontstaan.

Groeten, Oliver



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door KoenJ » 17 apr 2019, 22:17

Afbeelding

Leuk topic! Deze heb eerder op dit forum getoond, maar blijft mij boeien. Het zijn de facetogen van een mug of vlieg uit het Eoceen van Colorado. Totale breedte: ca. 1 mm.


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door hubertus68 » 18 apr 2019, 05:39

Bedankt voor het tonen Koen,

dat is een heel speciale vondst. Bedankt voor het tonen!


Groeten,
Oliver



Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door Wilson McPhee » 24 apr 2019, 17:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Oliver,
Je hebt gelijk wat betreft die 'sterretjes'. Dave Martill was verleden week nog met studenten in Duitsland. Ik zal hem binnenkort vragen wat mogelijk deze structuren heeft veroorxaakt.

Ik ga nog even verder met het Alstätte spul. Allereerst het boek dat ik altijd meenam op mijn brommertochten naar de groeves van het Nl-D grensgebied.(Amsterdam-Alstätte betekende 5.30 - 6 uur brommen). Foto 2 is de andere zijde van de ammo met bijzondere schaalbewaring (zie eerder bericht). Phragmocoon is opgelost.De convexe grillige lijnen op de ammo zijn veroorzaakt door breuken in de schaal. Sediment vulde de breuken op. De schaal loste vervolgens voor het grootste deel op, maar de de sedimentopvullingen bleven intact. Dit is mijn verklaring.

Foto 3 is een vergroting van die 'graafgangen' (zie bericht hiervoor). Toen ik de knol met deze ammo opensloeg had het ding een mooie paarlemoerglans.
Die glans verdween helaas toen ik het fossiel lakte. Dat lakken deed ik vroeger, ook al was het helemaal niet nodig. Het stukje schaal onder een laagje bitumen (zie eerder bericht) heeft nog wel die fraaie kleurrijke glans. Foto 4 toont de paarlemoerkleuren van een stukje schaal afkomstig van de bovenvermelde ammo. Opmerkelijk zijn de gekleurde bolletjes met een stip erin. Foto 5 toont een Aconeceras met woonkamer bewaard, maar het grootste deel van de phragmocoon is weer opgelost. Er is echter nog een flinterdun laagje schaal bewaard gebleven. Ik ga een stukje lospeuteren om eens kijken of er onder de microscoop wat tevoorschijn komt. Foto 6 is nog zo'n Prodeshayesites a la het boekje van Krul met opgeloste phragmocoon. Foto 7 is een bijeenspoeling van zo'n 50 ammonieten van diverse geslachten. Ik heb er twee aangegeven. Tenslotte uit Alstätte een flinke platgedrukte ammoniet met een diameter van zo'n 16 cm: foto 8 en 9. Siphokanaal is goed te zien en ruimtelijk bewaard gebleven. Maar wat zijn dan die holle buisjes die meer aan de binnenzijde van de ammo zijn gesitueerd? Een tijd geleden deze waarneming aan Flip Hoedemaker (Naturalis)voorgelegd. Hij zei dat dit stukjes sipho zijn van de onderliggende windingen. Hij had nog nooit zo iets gezien. Helaas ben ik nooit een exemplaar van de daar voorkomende nautilus tegengekomen (Cymatoceras).

Nu wat anders. Haaientanden zijn wel leuk om te verzamelen en het oprapen van een intacte blauwe Carcharodon carcharias uit Antwerpen doet mij wel wat. Squalicoraxen uit Limburg vind ik ook juwelen (foto 10). Van een niet intact exemplaar heb ik een slijpplaatje gemaakt zodat de binnenzijde te zien is. Deze microscoopopname (foto 11) komt van het gebied tussen kroon en wortel en het (fossiele) weefsel wordt osteodentine (beenachtig tandbeen) genoemd. Nog leuker dan haaientanden zoeken is het uitbeitelen van mogelijke voorouders van deze diergroep. Foto 12 is zo een voorbeeld; lengte 69 mm. Al die kleine streepjes op het beest zijn tandschubben. Gelijkend op die van 'haaien', alleen missen ze de nekporiën die wel bij tandschubben van haaien voorkomen. De nek is de insnoering van de tandschub tussen kroon en wortel. Deze Lanarkia komt uit het Onder-Siluur van Lanarkshire (UK) en is daarmee ongeveer 430 milj. jaar oud. Volgende keer meer.

groet










[Bewerkt door Wilson McPhee op 24-04-2019 om 16:34 NL]


Wilson

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door hubertus68 » 25 apr 2019, 09:38

Hoi Wilson,

bedankt voor het tonen van deze zeer interessante foto's en het bericht.
Ik vind de kanaaltjes op foto's 8 en 9 interessant. Al ben ik geen ammo-expert
zou ik de positie van de sipho op de zijkant van de schelp vreemd vinden.
Op steinkern zitten veel ammonieten-verzamelaars en ook enkele wetenschappers.
Misschien dat je jouw vondst daar eens toond. Ik zou het jammer vinden, als dit
phenomeen niet opgelost word.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door phil » 28 apr 2019, 17:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isohoplites steinmanni, Bully


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door phil » 28 apr 2019, 17:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pseudohelicoceras, Folkestone 10mm doorsnede en 6mm hoog


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door Wilson McPhee » 03 mei 2019, 20:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wow Philippe, die Pseudohelicoceras is echt zeldzaam. Nog nooit gezien, ook niet bij andere verzamelaars.

Ceratiocaris papilio is een garnaalachtig dier dat veel voorkomt in de Onder-Silurische Birk Knowes ontsluiting aan de Logan Water beek, Lanarkshire UK.
Ian Rolfe, tussen 1986 en 1996 Keeper of Geology aan de NMS in Edinburgh, heeft dit beest uitvoerig bestudeerd. Ledematen heeft hij met stippels aangegeven in zijn reconstructie omdat hij geen exemplaar is tegengekomen met duidelijke bewaard gebleven pootjes. Tot hij dat ding van mij zag (foto 1. Best ever seen zei ie. C. papilio komt ook in concreties voor (foto 2). Zo'n knol heb ik met azijnzuur behandeld en de vrijgekomen losse stukjes schaal doorzichtig gemaakt. Daarna op glaasjes gemonteerd. Tot mijn verbazing zag ik micro-organismen. Deze deden zich blijkbaar tegoed aan de overgebleven energie van het kadaver in een omgeving zonder vrije zuurstof. Het gaat dus om anaerobe bacterién (foto 3, 4 en 5). Ook zag ik gangen van ?micro-wormen. Die hebben zich mogelijk als parasiet gemanifesteerd tijdens het leven van de garnaal (foto 6).Natuurlijk van zo'n knol ook slijpplaatjes gemaakt. Één van de meest raadselachtige dingen die ik ben tegengekomen zijn bolletjes op de laatste foto. Er is een kern zichtbaar en vandaaruit zie ik ragfijne radiale structuren. Lijkt een beetje op Choiaella cf rdiata, maar verder geen idee. Misschien heeft iemand een suggestie? Volgende keer meer bijzonder bewaard gebleven spullen uit een ver verleden.
groet












Wilson

Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Antw: DOE MEE: Het preservatie-topic

Bericht door Wilson McPhee » 04 mei 2019, 13:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vangarmen?

Van het Onder-Siluur naar het Onder-Carboon van de Trearne groeve even ten zuiden van Glasgow. Foto 1 laat een aantal koralen zien waarvan de 'steel' eindigt in op iets wat lijkt op vangarmpjes. Dat zou zachte weefselbewaring betekenen. Zeer wel mogelijk, want in deze groeve worden kwalachtige dingen gevonden. Ik heb er een paar. Dit stuk heb ik aan de geleerden van de determinatietafel tijdens de beurs in Ede getoond. Die zeiden dat de bewuste stelen eindigen met een platgedrukt stuk van die steel. Dat zou kunnen omdat de steel overlangs verdeeld is in segmenten (foto 3). Foto's opgestuurd naar prof Steve Donovan (Naturalis). Die zei dat vangarmen mogelijk bewaard zijn gebleven en verwees mij naar een kenner verbonden aan the Natural History Museum in Londen. Deze mevrouw achtte vangarmen mogelijk, maar raadde mij aan om slijpplaatjes te laten maken. Slijpplaatjes maken kan ik zelf wel, maar ik vind het in dit geval te destructief. Dus vooralsnog onbekend of de vangarmpjes inderdaad zijn te zien of dat het om een platgedrukt stuk van de 'steel' gaat.

groet





Wilson


Plaats reactie