Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door hubertus68 » 10 jun 2019, 17:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste forumleden,

het is zeer rustig geworden rond om de Limburgse krijtfossielen. Jammer.
De paar mooie fossielen, die getoond worden, krijgen dan ook veel weiniger aandacht dan een ondetermineerbaar stukje bot, of een stukje bot, dat al eerder duizend keer op naam gebracht werd.

Ik heb niets tegen botten, hoor. Interessante topic. Het probleem is alleen dat de krijtverzamelaars gewoon niets meer tonen en vaak niet meer reageren op topics over Limburgse vondsten.

En dan is het natuurlijk altijd weer het geval dat een paar interessante topics ondergedompeld worden door een vloed van oninteressantere topics. Maar dat is een redactioneel of structureel probleem van fossiel.net, waar al langer over discuteerd word.

Bij deze dus een nieuwe aanloop om de krijtfossielen weer in beetje in de focus te halen. Misschien laten de andere "Limburgers" ook eens een paar vondsten zien?!

Tijdens de laatste ENCI excursie ben ik verder zitten werken aan een groot blok uit de top van groeve (Meerssen kalk). Ik zal de mooiste vondsten hieruit successievelijk tonen. Beginnen wil ik met een mooi bewaarde formainifeer: de algemeen voorkomende Siderolites calcitrapoides met talrijke bewaarde "tuberkels".

De tweede vondst is een bryozoa-kolonie van het geslacht Diplosolen. De soort lijkt ergens op Diplosolen limhamnia (Brood) of Diplosolen montilaurus (Taylor/McKinney). Het is helaas maar een halve kolonie, maar deze toond mooi bewaarde peristomen (de buisjes door die het dier naar "buiten" stak). Verder zijn twee broedkamers (gonozooiden, zie foto 3) bewaard. En tenslotte zijn zelfs kleine diaphragma's bewaard, die de peristomen konden afsluiten. Iets naast het centrum van elk diaphragma zit een kleine porus. Deze "dekseltjes" zijn zo klein dat ik ze met mijn kamera echter niet goed in beeld kon brengen. Het kenmerk van Diplosolen zijn de regelmatig tussen de normale zooecia aanwezige nanozooecia. Deze hebben dezelfde vorm en opbouw als de grotere normale cellen, maar zijn een stuk kleiner.

Veel kijkplezier en beste groeten,
Oliver



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door sjaak » 10 jun 2019, 19:41

Ik ben een van de bottenmensen maar ik kan dit zeker waarderen.
Mooi!

PS
Wat interessante topics zijn is subjectief. Maar het ondersneeuwen van mooie vondsten is inderdaad een structureel probleem. Het "inklappen" van reacties op topics zou misschien helpen zoals dat ook op de andere pagina's gebeurt. Ik heb het idee dat de meesten, net las ik, alleen bij de laatste berichten kijken.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door Lugo » 10 jun 2019, 21:06

Hoi Oliver,

dit zijn weer heel mooie vondsten. Het is altijd hard werken in de hardgrounds om de graafgangen te zoeken. Maar het loont heel duidelijk.
Zelf heb ik de makkelijkere weg gekozen en ben gaan zoeken naar begroeide substraten in de Nekum Kalksteen. Ik heb uiteindelijk een twintigtal specimen ( vooral linker- en rechterkleppen van Acutostrea uncinella) gevonden. Maar omdat mijn bino en fotoapparatuur al verhuisd is naar ons appartement, zal het nog even duren om deze dingen nader te onderzoeken.

Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door KoenJ » 10 jun 2019, 22:24

Mooi hoor! Lijkt wel een soort Siderolites. Zouden de vertakkingen nodig zijn geweest voor stabiliteit?

Hier is het probleem van niet posten een gevolg van weinig tijd. Ik heb voor twee man werk, en aangezien mijn vrouw in verwachting is van nr 3 ben ik ook chef huishouden. Hmmm....all work and no play....het liep niet goed af in die film hè....


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door hubertus68 » 11 jun 2019, 10:13

Afbeelding
KoenJ schreef:
Mooi hoor! Lijkt wel een soort Siderolites. Zouden de vertakkingen nodig zijn geweest voor stabiliteit?

Lijkt mij een Siderolites calcitrapoides. Normaal komen ze in afgerolde toestand voor (zie foto).
De functie van deze vertakkingen is mij niet bekend (stroomlijnvorm?, bescherming?)


Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door Caveman » 12 jun 2019, 14:51

Zodra ik er weer bij kan zijn en nieuwe vondsten kan tonen, zie je mij m'n dingetjes ook weer plaatsen. Die andere discussie ga ik al n tijd niet meer aan.......


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door hubertus68 » 17 jun 2019, 21:07

Afbeelding

Nog een foram, die zich in een kleine holte verstopte.


Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door KoenJ » 17 jun 2019, 21:59

Dat is een mooie Globulina (?)!!!

W.b. de Siderolites: volgens Murray (en andere bronnen) zou de levenswijze van Siderolites vergelijkbaar zijn met Calcarina, een hedendaagse foram met een vergelijkbaar uiterlijk. Calcarina hecht zich blijkbaar vast aan met name planten(delen) en leeft in hoog-energetische milieus dicht bij de oppervlakte. De dikke schaal zou beschermen tegen uv-licht.



Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door hubertus68 » 17 jun 2019, 22:34

Calcarina lijkt inderdaad erg op Siderolites. Interessante aanvulling, Koen. Bedankt!
Werd er niet al eens een stuk zeegras met Siderolites uit Maastricht getoond?? Of heb ik dat gedroomt.


Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Antw: Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

Bericht door hubertus68 » 17 jun 2019, 23:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze brachiopode zit in hetzelfde laagje. Helaas is de omgevende matrix door een sterke secundaire kristallisatie tamelijk hard en zit vastgekit op de brachiopode. Ik kan hem niet zeker op naam brengen. Heeft iemand een idee? Hij is ongeveer 1,5 cm lang en toond een groot en cirkelvormig steelgat. Dit onderscheid hem van bvb. Terebratulina chrysalis.

Leuk om te zien is dat het brachidium compleet bewaard is (foto 4) en op zijn plaats zit.


Bedankt en groeten,
Oliver




Plaats reactie