Wervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
leodes
Contacteer:
Wervel

Bericht door leodes » 07 sep 2019, 19:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In een bouwput te Wommelgem heb in de Formatie van Lillo (op een diepte van 1,50 meter) dit fossiel gevonden. Ik vermoed een wervel van een Haai of zo .. ?
Het fossiel zat tussen het schelpengruis.
Ben erg benieuwd wat het kan zijn.

leodes

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 85 times
Been thanked: 112 times
Antw: Wervel

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 08 sep 2019, 16:00

Hallo Leo,

Niet alle foto's geven een even duidelijk beeld, maar ik kan uit foto's 2 & 3 inderdaad zien dat het om een wervel gaat. Ik vind de andere twee foto's echter lastig te visualiseren in een 3-dimensionaal gedachten-model... Daarnaast ziet de wervel er vrij fragmentarisch uit, waardoor ik niet weet of het stuk wel te determineren valt. In ieder geval denk ik niet dat dit een haaienwervel of vissenwervel al kunnen zijn, omdat deze naar mijn weten altijd amphicoelus (zie http://www.notesonzoology.com/vertebrat ... ology/8799) zijn, in verband met de zwembeweging die deze beesten maken (zie ook https://esi.stanford.edu/exercise/exercise4.htm).

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 08 sep 2019, 17:47

Moeilijk te zien vanaf m'n mobiel, maar het een fosforiet. Ik zie aan een van de zijkanten strepen van volgens mij een schelp en de bolvorm is denk ik een binnenopvulling van ook een schelp of slakkenhuis geweest.

Time fades away (Neil Young)

leodes
Contacteer:

Bericht door leodes » 09 sep 2019, 09:13

Afbeelding

Afbeelding

Nog enkel extra fotos.
Op het holle (concaaf) gedeelte zijn inderdaad strepen te zien die van een schelp zouden kunnen zijn. Op de plaatsen waar het donkere (moeder)materiaal ? afgesleten of uitgeschuurd is, is een opvulling van kleine kwartskorreltjes te zien.
Doch de vermoedelijke vorm doet me denken aan een wervel .. ?
Anderzijds vraag ik me af wat een solitaire wervel tussen het gefragmenteerde schelpengruis uit de Formatie van Lillo komt doen..?

leodes

leodes
Contacteer:

Bericht door leodes » 09 sep 2019, 09:19

Afbeelding

Foto waar het fossiel tussen zat (opgelet, foto 90° rechts draaien)

leodes

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 09 sep 2019, 10:50

Interessant steentje. Zoals Alexander al aangaf sowieso geen haaienwervel.

Om eerlijk te zijn zie ik hier überhaupt geen wervel in. Ik neig net als Tom meer naar een fosforiet of limoniet opvulling van een schelp of slak.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Plaats reactie