Gefossiliseerde paddestoel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
sarahmariaelvira
Contacteer:
Gefossiliseerde paddestoel?

Bericht door sarahmariaelvira » 16 sep 2019, 14:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste kenners en liefhebbers,

Ongeveer een maand geleden vond ik op de Veluwe bij Arnhem een versteende paddestoel (vermoedelijk). De ringen en het patroon in de paddestoel zijn erg duidelijk te zien. Ik weet niet uit welk tijdperk dit komt, maar het komt uit een diepere laag. Ik zocht namelijk op een locatie waar nieuwbouw gebouwd gaat worden en er diep uitgegraven is tot aan de riolering. Er zat ook een klei-achtige laag om het fossiel welke ik goed met een borstel heb moeten afspoelen.

Als iemand meer zou kunnen vertellen of delen zou dit geweldig zijn. Ik ben zelf 26 en ben van kleins af aan met mijn vader mee gaan zoeken, wie zelf al geweldige vondsten heeft gedaan. Sinds dit jaar zoek ik zelf ook fanatiek mee maar de determinatie is nog een dingetje.

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Gefossiliseerde paddestoel?

Bericht door hubertus68 » 16 sep 2019, 17:27

Welkom op fossiel.net, Sarah (of Maria? of Elvira?).
Wat jij gevonden hebt is een kalksteen (of tenmindste voormalige kalksteen) met zo genaamde Buch'sche kiezelringen. Het gaat dus niet om een fossiel, maar om een mineralogisch verschijnsel. Soms zijn deze ringen echter ook op fossielen te vinden. Maar ik denk nie dat het object dat jij gevonden hebt een fossiel is.

Beste groeten,
Oliver

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 16 sep 2019, 22:25

Hallo ,dit zijn duidelijk wel fossielen,maar ik kan niet direct op de naam komen,heb ze ook ooit gevonden.

GR

strandjutters

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 16 sep 2019, 22:29

Nummulieten ;)

GR

strandjutters

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 16 sep 2019, 22:34

Dit lijken mijn geen Nummulieten, die hebben een andere structuur als ze doorgesneden zijn.

Ik ga met Oliver mee: dit lijken mij eerder Buchse ringen (ook wel Beekiet of kiezelringetjes genoemd). Google maar eens op "Beekite".

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

knaapjvd
Senior Lid
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times

Bericht door knaapjvd » 17 sep 2019, 10:03

sarahmariaelvira schreef:
Ongeveer een maand geleden vond ik op de Veluwe bij Arnhem een versteende paddestoel (vermoedelijk).
Aan de experts: wat zijn de vereiste condities voor het fossilizatie proces van een paddestoel, waarbij de vorm wordt behouden? Is zoiets mogelijk? Of kennen we alleen (zwam)afdrukken?

Groeten,
Joost

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Gefossiliseerde paddestoel?

Bericht door hubertus68 » 17 sep 2019, 12:28

Aan de experts: wat zijn de vereiste condities voor het fossilizatie proces van een paddestoel, waarbij de vorm wordt behouden? Is zoiets mogelijk? Of kennen we alleen (zwam)afdrukken?
Wij kennen fossiele paddestoelen in barnsteen en enkele exemplaren die door heel gunstige omstandigheden in kalksteen zijn bewaard. De reden waarom zij zo zeldzaam zijn in de "fossil record" is dat zij uit organisch materiaal (o.a. chitine) bestaan dat in de allermeeste gevallen oplost.

Groeten,
Oliver

Plaats reactie