Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn
-
- Has thanked: 9 times
Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn

Hallo! Ik ben nog redelijk nieuw in fossielen zoeken, en ik heb volgens mij een paar vondsten gedaan bij de maasvlakte. Ik vroeg me alleen af van welke dieren deze botten kunnen zijn, en of ik geen fout maak en per ongeluk een steen had gepakt. Als iemand me daar een beetje mee kan helpen zal geweldig zijn!
Alvast bedankt!
-Rens
Nieuw in het veld! En probeert van alles te vinden! 

Antw: Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn
Beste Rens,
Erg leuk dat je geintereseerd bent in de fossielen botten!
Het "bovenste stuk" is inderdaad een bot fragmentje. Helaas zijn hier te weinig kenmerken bewaard gebleven om een echte determinatie te doen. Wat ik wel kan zeggen is dat het oud lijkt (vermoedelijk pleistoceen) en het om een wat groter land zoogdier moet gaan.
Het stuk op de laatste 2 foto's is een fragment van een recente zeeslag die begroeid is met.... bryozoa? Geen bot helaas.
Bijf zoeken (dan blijf je ook vinden
).
Het "bovenste stuk" is inderdaad een bot fragmentje. Helaas zijn hier te weinig kenmerken bewaard gebleven om een echte determinatie te doen. Wat ik wel kan zeggen is dat het oud lijkt (vermoedelijk pleistoceen) en het om een wat groter land zoogdier moet gaan.
Het stuk op de laatste 2 foto's is een fragment van een recente zeeslag die begroeid is met.... bryozoa? Geen bot helaas.
Bijf zoeken (dan blijf je ook vinden

Marine mammals, dolphinately awesome
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn
Hidde schreef:
Slakkenhuis fragment is wellicht tepelhoorn, bedekt met ruwe zeerasp.
Gr
Huug
Beste Rens,
Bijf zoeken (dan blijf je ook vinden).
[Bewerkt door Optimo op 22-10-2019 om 21:25 NL]
-
- Has thanked: 9 times
bedankt voor al de hulp!
[Bewerkt door fossilizedrens op 23-10-2019 om 05:58 NL]
[Bewerkt door fossilizedrens op 23-10-2019 om 05:58 NL]
Nieuw in het veld! En probeert van alles te vinden! 

- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ik denk dat het slakje op de laatste foto's een Muiltje (Crepidula fornicata) is dat begroeid is met – zoals Huug al schreef – een zeerasp. Deze behoren tot de hydrozoa en zijn geen bryozoa (mosdiertjes).
Graag een grotere foto.
Beste groeten,
Oliver
Graag een grotere foto.
Beste groeten,
Oliver
Antw: Antw: Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn
Dank vor de verheldering! Ik kende de hydrozoa nog niet. Als ik het goed begrijp horen vele weekdieren hieronder zoals o.a. het Portugees oorlogschip.hubertus68 schreef:
Ik denk dat het slakje op de laatste foto's een Muiltje (Crepidula fornicata) is dat begroeid is met – zoals Huug al schreef – een zeerasp. Deze behoren tot de hydrozoa en zijn geen bryozoa (mosdiertjes).
Graag een grotere foto.
Beste groeten,
Oliver
Marine mammals, dolphinately awesome
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
Antw: Antw: Antw: Ik heb wat botten gevonden, weet niet wat het zijn
Het Portuguese oorlogsschip is geen weekdier maar een neteldier, echte weekdieren (molluska.) bestaan uit; bivalvia, gastropoda, cephalopoda, scaphopoda en de keverslaken. Mischien zijn er meer (waarschijnlijk ook uitgestorven.) klassen binnen de molluska phylum.Hidde schreef:Dank vor de verheldering! Ik kende de hydrozoa nog niet. Als ik het goed begrijp horen vele weekdieren hieronder zoals o.a.hubertus68 schreef:
Graag een grotere foto.
Beste groeten,
Oliver
het Portugees oorlogschip.
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.